Reklama
ReklamaBanner

Pamiątka od Związku Radzieckiego w Warszawie. Ostatnia "Stara Moskwa"

Choć wydaje się reliktem przeszłości, rosyjski skład serii 81 o numerze 02 jest ostatnim takim pociągiem na warszawskiej linii metra M1. Znany jako „Stara Moskwa”, pociąg ten przebył prawie 2,5 miliona kilometrów po warszawskich torach, zabierając pasażerów w nostalgiczną podróż do początków metra w Polsce.
Pamiątka od Związku Radzieckiego w Warszawie. Ostatnia "Stara Moskwa"

Autor: M. Czerski

Źródło: Metro Warszawskie

- Ten pociąg pamięta czasy, gdy metro kursowało jedynie do stacji Politechnika i składało się z trzech wagonów – zauważa Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego.

Historyczny skład był również świadkiem testów przed pierwszym uruchomieniem warszawskiego metra, co wyjaśnia, dlaczego jego eksploatacja wynosi aż 35 lat, choć metro funkcjonuje niespełna 30.

Pamiątka z przeszłości – Moskwa w Warszawie

Składy serii 81 to dar Związku Radzieckiego, który przypomina czasy sowieckiej Moskwy i Leningradu. Różniły się jednak od swoich rosyjskich odpowiedników – zostały przystosowane do europejskiego rozstawu szyn wynoszącego 1435 mm. Pociąg numer 02 jest jedynym takim pojazdem nadal używanym w stolicy. Pozostałe wagony trafiły głównie do metra w Kijowie, a część z nich jest przechowywana na części zamienne. Przyszłość „Starej Moskwy” zależy od dostępności części zamiennych, a te mogą zadecydować, jak długo jeszcze ten skład będzie kursował.

Radziecki skład na stacji Centrum. / fot. Metro Warszawskie

Codzienne wyzwania starej technologii

Charakterystyczna „osiemdziesiątka jedynka” kursuje obecnie tylko trzy razy w tygodniu, w poniedziałki, środy i piątki, startując około godziny 6:00 ze stacji Kabaty. Brak wymuszonej wentylacji i głośna praca sprawiają, że odstaje od nowoczesnych pociągów, takich jak składy Skody czy Siemensa, oferujące wygodniejszą podróż. „Stara Moskwa” wyróżnia się za to unikalnym systemem wentylacji grawitacyjnej, opierającym się na otworach w dachu, które kierują powietrze do wnętrza wagonu. Pociąg ma jednak swoich fanów, którzy chwalą go za wygodne siedzenia i surowy styl przypominający dawne czasy.

Pomimo swojego wieku, rosyjski skład serii 81 został dostosowany do obowiązujących standardów bezpieczeństwa. Wprowadzono do niego nowoczesne udogodnienia, takie jak kamery CCTV, system kontroli dostępu oraz łączność awaryjną „pasażer-maszynista”. Zmieniono także siedzenia pasażerskie, które teraz mają charakterystyczny czerwono-czarny wzór, oraz oprawy świetlne, co sprawia, że ten historyczny pociąg nadal sprawdza się w codziennym ruchu.

Rosyjski skład jako wagon świąteczny?

Prawdopodobnie stare, rosyjskie pociągi będą wykorzystywane podczas świątecznych kursów w metrze. Dotychczas co roku historyczne składy, oklejone świątecznymi ozdobami kursowały przez cały grudzień. Jak jednak zaznacza biuro prasowe, decyzje dotyczące ich dalszego przeznaczenia jeszcze nie zapadły.

- Jeszcze nie podjęto decyzji co do składów świątecznych - informuje biuro prasowe Metra Warszawskiego.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama