Postrach kierowców wraca do Ursusa
Słynny fotoradar z Alei Jerozolimskich fizycznie na swoje dawne miejsce powrócił już w czwartek 17 kwietnia. To dokładnie to samo urządzenie, które zostało zniszczone w 5 lutego bieżącego roku. Jego montaż oraz konfiguracja zajęła niemal cały dzień, jednak jak potwierdza nam Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, fotoradar zacznie działać w najbliższy piątek, 18 kwietnia.
- Nasi pracownicy przeprowadzili już montaż oraz konfigurację fotoradaru. Jest to naprawione urządzenie, które zostało zniszczone w lutym. Różnica polega na tym, że jest teraz odwrócony. Wcześniejsze uszkodzenia wyceniamy na ok. 50 tys. złotych — dodaje Król.
Tytułowy fotoradar został postawiony jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, na wysokości nr 239 Alei Jerozolimskich. Była to odpowiedź GITD na kierowców, którzy nie stosowali się do przepisowych 50 km/h. Decyzja z punktu widzenia inspektoratu była strzałem w dziesiątkę. Bardzo szybko ursuski fotoradar zyskał miano „najskuteczniejszej fotopułapki w mieście”.
Dość wspomnieć, że już w grudniu urządzenie zarejestrowało niemalże osiem tysięcy wykroczeń! Dla przykładu, jeżeli każde wykroczenie rejestrowane przez fotoradar skończyłoby się 200-złotowym mandatem, tylko ten jeden fotoradar w miesiąc „zarobiłby” ponad półtora miliona złotych.
Niestety urządzenie skupiło na sobie zbyt wiele uwagi oraz złości łamiących prawo kierowców. Fotoradar został zniszczony przez nieznanych sprawców. Dowiedziano się o tym wtedy, kiedy przestał przesyłać zdjęcia. W momencie zniszczenia na swoim koncie miał rekordowe 12,5 tys. zarejestrowanych wykroczeń.
Czy fotoradary wrócą do samorządów?
W Warszawie notorycznie dochodzi do przekraczania prędkości przez kierowców, czego skutkiem była seria tragicznych wypadków w ostatnich miesiącach.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski chce, żeby fotoradary znów trafiły pod kontrolę samorządów. Jeszcze w październiku 2024 roku zapowiedział, że pracę zaczyna specjalna grupa robocza z udziałem przedstawicieli rządu i samorządów, której celem będzie wprowadzenie korzystnych dla bezpieczeństwa na drogach zmian. Póki co żadne poważniejsze zmiany nie zostały wdrożone.
W tym momencie zgodnie z przepisami fotoradary mogą instalować i usuwać jedynie zarządcy dróg na wniosek GITD, lub z własnej inicjatywy, otrzymując zgodę inspektoratu.
Komentarze