Reklama

Pociągiem z Warszawy do Krakowa w 2027 roku mniej niż dwie godziny. A kiedy remont Średnicy?

Do Krakowa w 1:50, do Wrocławia w 3:10. Minister Malepszak przedstawia plany kolejarzy, ale informuje też o opóźnieniach. Na rekordowe czasy przejazdu poczekamy do 2027 roku. Jeszcze później, bo najwcześniej w 2031 roku rozpocznie się remont linii średnicowej w Warszawie.
Pociągiem z Warszawy do Krakowa w 2027 roku mniej niż dwie godziny. A kiedy remont Średnicy?
Szybciej do Wrocławia i Krakowa, ale dopiero w 2027 roku.

Autor: mat. pras. / PKP Intercity

Bliżej końca prac na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Przypomnijmy, że linia remontowana od lat – za prawie dwa miliardy złotych – ma zostać dostosowana do prędkości 250 km/h. Prędkość ta zostanie osiągnięta dopiero w 2027 roku, tak obiecuje Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. 

To już kolejne przesunięcie. Najpierw zakładano, że uda się tę prędkość osiągnąć w 2025 roku, teraz okazuje się, że także 2026 jest nierealny. Minister przyznał, że nowe szefostwo PKP PLK przejęło po poprzednikach mocno opóźniony projekt. Obecnie montowany jest ostatni maszt systemu GSM-R, który stanowi istotny element inwestycji w CMK. Pozwoli na cyfrową łączność na kolei. Następnie wprowadzony zostanie ETCS 2, który zautomatyzuje ruch pociągów oraz na bieżąco skontroluje m.in. prędkość i położenie. To standard dla kolei szybkich prędkości.  

Szybciej do Krakowa, Katowic i Wrocławia

- Naszym sztandarowym projektem jest CMK. Planowany czas przejazdu, do Krakowa, w perspektywie 2027 roku to 1 godzina 50 minut – powiedział minister Piotr Malepszak. Jak dowiedzieliśmy się, w tym samym rozkładzie przejazd Warszawa-Wrocław skróci się do 3 godzin i 10 minut. 

Połączenia Warszawa-Kraków to najbardziej oblegana trasa w Polsce. Przynosi także PKP Intercity stałe wzrosty. Jak dodaje minister, po prostu wiele osób przerzuciło się z samochodu na pociąg. Obecnie najszybsze składy Pendolino pokonują tę trasę w 2 godziny 21 minut. Będzie więc krócej o pół godziny względem obecnego rozkładu. 

Kiedy remont w Warszawie?

Nie tylko CMK łapie kolejne opóźnienie. 

Znów opóźnia się remont linii średnicowej w Warszawie. Jak słyszymy, obecnie pod uwagę brane są prace w latach 2031-2035. To już kolejne przesunięcie. Jeszcze w czerwcu minister Malepszak, w rozmowie z Raportem Warszawskim, mówił o początku prac w 2030 roku. 

Warunkiem koniecznym jest zakończenie przebudowy odcinka wschodniego, który będzie remontowany wraz ze stacją Warszawa Wschodnia. Kolejarze planują rozpisanie przetargu w tym roku. Prace mogą rozpocząć się najszybciej w 2026 roku. Dopiero gdy ten etap zostanie zakończony, przyjdzie czas na Średnicę.

 

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama