Bliżej końca prac na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Przypomnijmy, że linia remontowana od lat – za prawie dwa miliardy złotych – ma zostać dostosowana do prędkości 250 km/h. Prędkość ta zostanie osiągnięta dopiero w 2027 roku, tak obiecuje Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
To już kolejne przesunięcie. Najpierw zakładano, że uda się tę prędkość osiągnąć w 2025 roku, teraz okazuje się, że także 2026 jest nierealny. Minister przyznał, że nowe szefostwo PKP PLK przejęło po poprzednikach mocno opóźniony projekt. Obecnie montowany jest ostatni maszt systemu GSM-R, który stanowi istotny element inwestycji w CMK. Pozwoli na cyfrową łączność na kolei. Następnie wprowadzony zostanie ETCS 2, który zautomatyzuje ruch pociągów oraz na bieżąco skontroluje m.in. prędkość i położenie. To standard dla kolei szybkich prędkości.
Szybciej do Krakowa, Katowic i Wrocławia
- Naszym sztandarowym projektem jest CMK. Planowany czas przejazdu, do Krakowa, w perspektywie 2027 roku to 1 godzina 50 minut – powiedział minister Piotr Malepszak. Jak dowiedzieliśmy się, w tym samym rozkładzie przejazd Warszawa-Wrocław skróci się do 3 godzin i 10 minut.
Połączenia Warszawa-Kraków to najbardziej oblegana trasa w Polsce. Przynosi także PKP Intercity stałe wzrosty. Jak dodaje minister, po prostu wiele osób przerzuciło się z samochodu na pociąg. Obecnie najszybsze składy Pendolino pokonują tę trasę w 2 godziny 21 minut. Będzie więc krócej o pół godziny względem obecnego rozkładu.
Kiedy remont w Warszawie?
Nie tylko CMK łapie kolejne opóźnienie.
Znów opóźnia się remont linii średnicowej w Warszawie. Jak słyszymy, obecnie pod uwagę brane są prace w latach 2031-2035. To już kolejne przesunięcie. Jeszcze w czerwcu minister Malepszak, w rozmowie z Raportem Warszawskim, mówił o początku prac w 2030 roku.
Warunkiem koniecznym jest zakończenie przebudowy odcinka wschodniego, który będzie remontowany wraz ze stacją Warszawa Wschodnia. Kolejarze planują rozpisanie przetargu w tym roku. Prace mogą rozpocząć się najszybciej w 2026 roku. Dopiero gdy ten etap zostanie zakończony, przyjdzie czas na Średnicę.
Napisz komentarz
Komentarze