Nowe wieści z CPK
Obecnie budowa linii kolejowej nr 85, na odcinku Warszawa Zachodnia — CPK — Łódź Niciarniana, jest zdaniem spółki najbardziej zaawansowanym fragmentem powstającej Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zgodnie z założeniami, sieć kolejowa ma zostać ukończona do 2032 roku. To oznacza, że zostanie oddana do użytku jednocześnie z nowym lotniskiem CPK. Przypomnimy, że mowa o zaprojektowaniu ok. 140-kilometrowej linii. Całość będzie realizowana w ramach kilku zadań, którymi zajmą się różne konsorcja i biura projektowe. Więcej o tym aspekcie CPK pisaliśmy tutaj.
Wizualizacje są już gotowe
Obecnie spółka zdecydowała się podzielić szeregiem wizualizacji obiektów, które powstaną w ramach budowy wspomnianej sieci KDP. Kluczowy ma być budynek obsługi 10-km tunelu ciągnącego się pod warszawską Wolą. Elewacja gmachu wykonana jest płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości. Obiekt będzie posiadać także pionowe pasy roślinności pnącej, co w wizji projektantów ma wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.
.png)
Zobaczyliśmy także wiadukt, elementy małej architektury czy bazę utrzymaniową KDP. Będzie ona sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu KDP.
Czy Wola będzie przecięta kolejną linią kolejową?
Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, tunel pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.
Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych między nitkami w odstępach nie większych niż 500 m ma umożliwić szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie. Poprowadzenie linii w nowym śladzie umożliwi osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości.
Co ważne, od grudnia 2023 roku i stycznia 2024 roku odcinki warszawski i łódzki tej trasy mają wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na II połowę 2026 roku.
Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.
Napisz komentarz
Komentarze