Reklama

CPK: wizualizacje kluczowego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Tunel pod Odolanami będzie miał 10 km

Krok po kroku mglista wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) namiera kształtów. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa — Łódź. Spółka otrzymała już wizualizacje kluczowych elementów infrastruktury takich jak budynki, wiadukty czy baza utrzymaniowa.
CPK: wizualizacje kluczowego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Tunel pod Odolanami będzie miał 10 km
Mat. prasowe

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

Nowe wieści z CPK

Obecnie budowa linii kolejowej nr 85, na odcinku Warszawa Zachodnia — CPK — Łódź Niciarniana, jest zdaniem spółki najbardziej zaawansowanym fragmentem powstającej Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zgodnie z założeniami, sieć kolejowa ma zostać ukończona do 2032 roku. To oznacza, że zostanie oddana do użytku jednocześnie z nowym lotniskiem CPK. Przypomnimy, że mowa o zaprojektowaniu ok. 140-kilometrowej linii. Całość będzie realizowana w ramach kilku zadań, którymi zajmą się różne konsorcja i biura projektowe. Więcej o tym aspekcie CPK pisaliśmy tutaj.

Wizualizacje są już gotowe

Obecnie spółka zdecydowała się podzielić szeregiem wizualizacji obiektów, które powstaną w ramach budowy wspomnianej sieci KDP. Kluczowy ma być budynek obsługi 10-km tunelu ciągnącego się pod warszawską Wolą. Elewacja gmachu wykonana jest płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości. Obiekt będzie posiadać także pionowe pasy roślinności pnącej, co w wizji projektantów ma wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.

CPK udostępniło wizualizacje warszawskiego odcinka Kolei Dużych Prędkości / źródło: mat. prasowe

Zobaczyliśmy także wiadukt, elementy małej architektury czy bazę utrzymaniową KDP. Będzie ona sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu KDP.

Czy Wola będzie przecięta kolejną linią kolejową?

Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, tunel pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.

Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych między nitkami w odstępach nie większych niż 500 m ma umożliwić szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych.

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie. Poprowadzenie linii w nowym śladzie umożliwi osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości. 

Co ważne, od grudnia 2023 roku i stycznia 2024 roku odcinki warszawski i łódzki tej trasy mają wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na II połowę 2026 roku.

Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama