Reklama

Modernizacja linii kolejowej Warszawa Wawer – Otwock. Kiedy ruszą prace?

PKP Polskie Linie Kolejowe wyłonią wkrótce wykonawcę modernizacji kluczowego odcinka linii kolejowej Warszawa Wawer – Otwock. Inwestycja za blisko 1,6 mld zł przyspieszy pociągi do 160 km/h, zlikwiduje uciążliwe przejazdy i doda drugą parę torów.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Źródło: PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe zamknęły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. To jeden z ostatnich fragmentów trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, który czeka na gruntowną przebudowę. Inwestycja, o wartości blisko 1,6 mld zł brutto, ma zwiększyć przepustowość i skrócić czas przejazdu pociągów.

Głównym celem modernizacji jest oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego i aglomeracyjnego. W tym celu powstanie druga para torów, co pozwoli na płynniejszą organizację ruchu pociągów. Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a regionalne i aglomeracyjne – do 120 km/h.

– Modernizacja linii Warszawa Wawer – Otwock to kluczowy element poprawy funkcjonowania Warszawskiego Węzła Kolejowego – informuje PKP PLK. – Dzięki nowym torom zwiększymy liczbę połączeń i skrócimy czas podróży.

Likwidacja przejazdów i nowe ekrany akustyczne

Inwestycja obejmie również likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zostaną one zastąpione tunelami (m.in. przy ul. Panny Wodnej w Radości, ul. Walcowniczej i Bystrzyckiej w Falenicy) oraz wiaduktem na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny i Brucknera).

Mimo że nowa nawierzchnia torowa ma być cichsza, wzdłuż całego odcinka powstaną ekrany akustyczne o wysokości 2-6 metrów, częściowo porośnięte roślinnością.

W przetargu wzięło udział siedem podmiotów, z czego trzy złożyły oferty mieszczące się w budżecie PKP PLK:

  • Konsorcjum Trakcji, Intopu i Intopu Warszawa – 1,581 mld zł
  • Konsorcjum Budimeksu i Budimeksu Kolejnictwo – 1,584 mld zł
  • Torpol – 1,596 mld zł

Nieznacznie przekroczyły kosztorys oferty ZUE (1,614 mld zł) i Strabag (1,633 mld zł), a najdroższe złożyły PORR i Trakcja System (1,740 mld zł) oraz Intercor (1,973 mld zł).

PKP PLK wybierze wykonawcę na podstawie najkorzystniejszej ceny, bez aukcji elektronicznej. Jeśli nie wpłyną odwołania, umowa może zostać podpisana jeszcze w 2025 roku, a prace potrwają około 3 lat.

Przebudowa przystanków i nowe przejścia podziemne

W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie osiem przystanków, w tym:

  • Anin
  • Międzylesie
  • Radość
  • Falenica
  • Józefów

Powstanie też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć w lokalizacjach wskazanych przez samorządy. Dodatkowo przebudowane zostaną mosty na rzece Świder.

Cała inwestycja ma zakończyć się w 2028 roku, a jej łączny koszt szacowany jest na 1,8 mld zł. PKP PLK ubiega się o dofinansowanie z unijnego programu FEnIKS.

– To ostatni niezmodyfikowany odcinek między Warszawą a Lublinem – podkreśla przedstawiciel PKP PLK. – Po zakończeniu prac przejazd skróci się do ok. 90 minut.

Modernizacja linii otwockiej to kolejny etap poprawy połączeń w regionie. Wcześniej zmodernizowano odcinek Warszawa Wschodnia – Wawer, gdzie powstał m.in. nowy przystanek Warszawa Grochów. Teraz kolej na ostatni fragment – Warszawa Wawer – Otwock.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama