PKP Polskie Linie Kolejowe zamknęły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. To jeden z ostatnich fragmentów trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, który czeka na gruntowną przebudowę. Inwestycja, o wartości blisko 1,6 mld zł brutto, ma zwiększyć przepustowość i skrócić czas przejazdu pociągów.
Głównym celem modernizacji jest oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego i aglomeracyjnego. W tym celu powstanie druga para torów, co pozwoli na płynniejszą organizację ruchu pociągów. Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a regionalne i aglomeracyjne – do 120 km/h.
– Modernizacja linii Warszawa Wawer – Otwock to kluczowy element poprawy funkcjonowania Warszawskiego Węzła Kolejowego – informuje PKP PLK. – Dzięki nowym torom zwiększymy liczbę połączeń i skrócimy czas podróży.
Likwidacja przejazdów i nowe ekrany akustyczne
Inwestycja obejmie również likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zostaną one zastąpione tunelami (m.in. przy ul. Panny Wodnej w Radości, ul. Walcowniczej i Bystrzyckiej w Falenicy) oraz wiaduktem na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny i Brucknera).
Mimo że nowa nawierzchnia torowa ma być cichsza, wzdłuż całego odcinka powstaną ekrany akustyczne o wysokości 2-6 metrów, częściowo porośnięte roślinnością.
W przetargu wzięło udział siedem podmiotów, z czego trzy złożyły oferty mieszczące się w budżecie PKP PLK:
- Konsorcjum Trakcji, Intopu i Intopu Warszawa – 1,581 mld zł
- Konsorcjum Budimeksu i Budimeksu Kolejnictwo – 1,584 mld zł
- Torpol – 1,596 mld zł
Nieznacznie przekroczyły kosztorys oferty ZUE (1,614 mld zł) i Strabag (1,633 mld zł), a najdroższe złożyły PORR i Trakcja System (1,740 mld zł) oraz Intercor (1,973 mld zł).
PKP PLK wybierze wykonawcę na podstawie najkorzystniejszej ceny, bez aukcji elektronicznej. Jeśli nie wpłyną odwołania, umowa może zostać podpisana jeszcze w 2025 roku, a prace potrwają około 3 lat.
Przebudowa przystanków i nowe przejścia podziemne
W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie osiem przystanków, w tym:
- Anin
- Międzylesie
- Radość
- Falenica
- Józefów
Powstanie też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć w lokalizacjach wskazanych przez samorządy. Dodatkowo przebudowane zostaną mosty na rzece Świder.
Cała inwestycja ma zakończyć się w 2028 roku, a jej łączny koszt szacowany jest na 1,8 mld zł. PKP PLK ubiega się o dofinansowanie z unijnego programu FEnIKS.
– To ostatni niezmodyfikowany odcinek między Warszawą a Lublinem – podkreśla przedstawiciel PKP PLK. – Po zakończeniu prac przejazd skróci się do ok. 90 minut.
Modernizacja linii otwockiej to kolejny etap poprawy połączeń w regionie. Wcześniej zmodernizowano odcinek Warszawa Wschodnia – Wawer, gdzie powstał m.in. nowy przystanek Warszawa Grochów. Teraz kolej na ostatni fragment – Warszawa Wawer – Otwock.
Napisz komentarz
Komentarze