W czwartek 28 listopada, w siedzibie GDDKiA podpisana została umowa na projekt i budowę dodatkowych ekranów akustycznych wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy. GDDKiA ogłosiła także przetarg na projekt i budowę 1500 m nowych ekranów i podwyższenie 1100 m istniejących ekranów wzdłuż POW w Wilanowie. Ich konkretne lokalizacje zostały wskazane w porealizacyjnej analizie przygotowanej przez GDDKiA.
Przy podpisywaniu umowy obecni byli m. in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, p. o. dyrektora GDDKiA Paweł Woźniak czy burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski.
Urząd daje sobie 20 miesięcy
Podpisana umowa kosztuje ponad 12 mln zł. Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA zostanie ona w pełni zrealizowana ciągu 20 miesięcy od daty jej podpisania, czyli 28 listopada 2024 roku. W ciągu pierwszych 10 miesięcy wykonawca, firma MR-CAT, opracuje wszystkie projekty oraz uzyska stosowne decyzje zezwalające na wykonanie ekranów akustycznych. Następne 10 miesięcy to czas na realizację robót w terenie oraz uzyskanie niezbędnych decyzji pozwalających na użytkowanie.
Ogłoszono również przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie dodatkowych ekranów akustycznych. Te powstaną głównie na terenie dzielnicy Wawer. GDDKiA podaje ich dokładne lokalizacje: w okolicy ul. Sytej, od ul. Sytej do ul. Bruzdowej, na fragmencie odcinka od ul. Przyczółkowej do ul. Ruczaj, w okolicy ulicy Marcepanowej, a także w Zagórzu.
Otwarcie ofert planowane jest 10 stycznia 2025 roku.
Kluczowy był nacisk mieszkańców
Problem ekranów akustycznych na Wilanowie i Wawrze ciągnie się od miesięcy. Na początku mieszkańcy kierowali się do władz samorządowych, głównie dzielnic, aby w ich imieniu podjąć jakieś działania. Wreszcie dzięki współpracy radnych i zwykłych warszawiaków, Marszałek Województwa Mazowieckiego nałożył na GDDKiA obowiązek montażu ekranów akustycznych. Problem w tym, że drogowcy mieli na to czas aż 42 miesięcy. Sytuacja była na tyle poważna, że mieszkańcy rozważali zgłoszenie tej sprawy do sądu. Na szczęście podpisano umowę i wyznaczono konkretne terminy.
Tak jak dla większości dużych inwestycji drogowych, również dla POW GDDKiA wykonała analizę porealizacyjną. Jej celem była weryfikacja oddziaływania oddanej do użytkowania drogi na środowisko, z uwzględnieniem rzeczywistego ruchu pojazdów i rozprzestrzeniania się hałasu w otoczeniu drogi.
Zakres analizy został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Opracowanie zawiera m.in. analizy dotyczące poziomu hałasu na terenach wzdłuż drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska, a także pomiary powietrza i gleby w rejonie inwestycji. Analiza oceniła skuteczność zastosowanych urządzeń minimalizujących oddziaływanie trasy na sąsiednie tereny i wykazała potrzebę dobudowy zabezpieczeń akustycznych. Powstaną one w miejscach, gdzie stwierdzono przekroczenie norm na terenach podlegających ochronie akustycznej m.in. dla nowo powstałej zabudowy mieszkaniowej. Warto dodać, że przekroczenie norm hałasu zostało potwierdzone także w badaniach zleconych przez Dzielnicę Wilanów.
Napisz komentarz
Komentarze