Tramwaj do Dworca Zachodniego. Grójecka w centrum zmian
Tramwajarze rozpoczynają kolejny etap budowy trasy do Dworca Zachodniego. Już na początku lutego wykonawca wygrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Zamknięta zostanie też jedna z jezdni ul. Grójeckiej. Przebudowa podziemnych instalacji będzie wymagała zmiany organizacji ruchu na tym obszarze. W kolejnych etapach zostaną zamknięte wloty ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska.
– Od czerwca do października będziemy musieli wstrzymać ruch tramwajowy do pętli Okęcie (P+R Al. Krakowska). To będzie dotkliwa zmiana dla mieszkańców. Tory tramwajowe przecinają wszystkie instalacje podziemne. Wszystkie musimy przebudować, co oznacza, że znacząco musimy wchodzić na tarczę skrzyżowania – mówi Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich.
Po tym odcinku co godzinę jeździ ponad 50 tramwajów, więc remont w znacznym stopniu wpłynie na ruch w tej części Warszawy. Od marca do końca roku zamknięta zostanie też pętla Banacha.
Remont Grójeckiej przy okazji
Wykorzystując przerwę w ruchu tramwajowym, Tramwaje Warszawskie planują również remont torowiska na ulicy Grójeckiej. Ostatni remont na tym odcinku (Siewierska – Och Teatr) przeprowadzono w 1992 roku. Kolejne odcinki były remontowane niewiele później. – W tym roku chcemy zrobić 34 zadania inwestycyjne i wyremontować 10 km torów. Przykładowo, zamknięcie dla ruchu tramwajowego Grójeckiej zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, dlatego grzechem byłoby z tego nie skorzystać – dodaje wiceprezes Tramwajów Warszawskich.
Tramwaj na Rakowieckiej. Ulica zamknięta od grudnia
Od niedzieli, 1 grudnia, ulica Rakowiecka jest zamknięta dla ruchu pomiędzy aleją Niepodległości a ulicą Kazimierzowską. Odcinek od Kazimierzowskiej do Wiśniowej zostanie zwężony do jednego pasa w każdą stronę. Zamknięty fragment Rakowieckiej będzie można ominąć aleją Niepodległości – do Stefana Batorego lub Madalińskiego. Trasy autobusów pozostaną bez zmian. Prace na tym odcinku mają się zakończyć w okolicach sierpnia.
Znów przy okazji tego remontu, Tramwaje Warszawskie chcą remontować przejazd al. Niepodległości nad al. Armii Ludowej. Prace mają potrwać 2-3 tygodnie na przełomie lipca i sierpnia. I tu tez pasażerowie będą musieli przygotować się na utrudnienia.
Wiadukt Arkadia. Remont najbardziej obciążonego odcinka
Prace czekają też najbardziej obciążony odcinek tramwajowy w stolicy. Wiadukt Arkadia, przez który przejeżdża 60 tramwajów na godzinę, czeka remont już w marcu. Prace mają potrwać do maja. Konieczne będzie zamknięcie po jednym pasie ruchu jezdni w każdą stronę (te pasy przy torowisku). Wstrzymany zostanie też ruch tramwajowy, co będzie sporym utrudnieniem dla pasażerów.
– Zdecydowaliśmy się na niestandardowe rozwiązania. Tramwaje ul. Broniewskiego dojadą do pl. Grunwaldzkiego. Będą to linie specjalne, które z Młocin dojadą tylko do placu. Wszystkie lokalne, szkolne relacje będą mogły być obsługiwane – mówi Artur Zając z Zarządu Transportu Miejskiego.
Planowane zmiany:
- Linia 17 pojedzie objazdem przez ul. Stawki, Andersa i Mickiewicza.
- Uruchomienie dwóch autobusowych linii zastępczych: jedna połączy Rondo Radosława z ciągiem ul. Broniewskiego, druga połączy ten odcinek z metrem Marymont.
Remont Słomińskiego. Utrudnienia od czerwca
Remont torowiska na ulicy Słomińskiego rozpocznie się w czerwcu lub lipcu i potrwa trzy miesiące. Prace będą prowadzone zarówno własnymi siłami Tramwajów Warszawskich, jak i z udziałem zewnętrznego wykonawcy.
– Pod koniec miesiąca zamierzamy otworzyć oferty. Będzie to wiązało się z utrudnieniami, ale jest to konieczne dla poprawy jakości infrastruktury – mówi Konrad Niklewicz.
Zielona Marszałkowska. Wymiana rozjazdów na placu Bankowym
W czerwcu rozpocznie się remont torowiska na ulicy Marszałkowskiej, który potrwa około czterech miesięcy. Wymiana rozjazdów na placu Bankowym zaplanowana jest na maj-lipiec 2025 roku. Poszczególne etapy będą kilkudniowe, co oznacza, że nie będzie konieczności całkowitego zamknięcia skrzyżowania na dłuższy czas.
Remont torowiska na odcinku Królewska-Senatorska:
- Wymiana całego torowiska wraz z podbudową na odcinku ok. 1 km.
- Pierwszy etap obejmuje odcinek od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską.
Spektakularny remont pl. Zawiszy. Nowa technologia w akcji
Plac Zawiszy czeka remont w zupełnie nowej technologii, która umożliwi skrócenie czasu prac dzięki zastosowaniu wieloformatowych płyt fabrykowanych.
– To będzie spektakularne – oceniają Tramwaje Warszawskie. – Duży kawałek zostanie wyprodukowany i przewieziony na miejsce (jeden taki kawałek może ważyć nawet 40 ton).
Planowane terminy:
- Czas trwania: lipiec-sierpień (okres najmniejszego ruchu)
- Wyłączone fragmenty: pl. Zawiszy – pl. Narutowicza i okolice al. Armii Ludowej
Tramwaj na Stegny z opóźnieniem
Z początkiem nowego roku stało się jasne, że budowa trasy tramwajowej na Stegny nie zostanie ukończona w planowanym terminie. Chodzi o 800-metrowy odcinek torowiska zakończony pętlą, który stanowi przedłużenie trasy do Wilanowa, oddanej do użytku w listopadzie. Tramwaj linii nr 19 miał umożliwić mieszkańcom dojazd do Centrum w zaledwie 20 minut. Niestety, prace na ulicy św. Bonifacego napotkały opóźnienia. Według optymistycznych prognoz inwestycja powinna zostać zakończona jeszcze tego lata.
– Torowisko jest już bardzo zaawansowane – mówi Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich.
Harmonogram remontów Tramwajów Warszawskich obejmuje także m.in.:
- Wymianę wybranych zwrotnic na pętli PKP Służewiec, w węźle al. Niepodległości / Nowowiejska (wlot zachodni), pl. Zbawiciela, Metro Młociny, Wiatraczna, Kercelak.
- Remont odcinków torowiska i rozjazdów na Kieleckiej i Wołoskiej.
- Naprawę torowiska w ciągu Młynarskiej i Obozowej (od Wołoskiej do al. Prymasa Tysiąclecia).
- Naprawę torowiska na skrzyżowaniu Andersa i Stawki.
- Naprawę torowiska na skrzyżowaniu Targowa i 11 Listopada.
- Naprawę torowiska w rejonie pętli Nowe Bemowo i ul. Piastów Śląskich.
- Remont żeberka na Kijowskiej.
- Remont torowiska w węźle Wolska / Skierniewicka.
Dodatkowo przewidziane jest zielone torowisko przy:
- ul. Matki Teresy z Kalkuty
- ul. Rembielińska
- fragmencie ul. Marszałkowskiej
- ul. Grójeckiej
- na przyczółkach wiaduktu al. Jana Pawła II.
Daty i terminy powyższych prac są w trakcie uzgadniania.
Warszawa w 2024 roku stanie się wielkim tramwajowym placem budowy. Mieszkańcy muszą przygotować się na utrudnienia, ale efekty tych prac, jak zapowiadają Tramwaje Warszawskie, mają znacząco poprawić komfort podróżowania po stolicy.
Napisz komentarz
Komentarze