Reklama

Cała Warszawa pod znakiem remontów tramwajowych. Co czeka mieszkańców w 2025 roku?

Warszawa szykuje się na intensywny rok remontów tramwajowych. Praktycznie w każdej dzielnicy lewobrzeżnej stolicy coś się będzie działo. Od przebudowy torowisk po modernizację skrzyżowań – mieszkańcy muszą przygotować się na utrudnienia, ale też na lepszą jakość transportu w przyszłości. Zebraliśmy szczegóły najważniejszych inwestycji.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Tramwaj do Dworca Zachodniego. Grójecka w centrum zmian

Tramwajarze rozpoczynają kolejny etap budowy trasy do Dworca Zachodniego. Już na początku lutego wykonawca wygrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Zamknięta zostanie też jedna z jezdni ul. Grójeckiej. Przebudowa podziemnych instalacji będzie wymagała zmiany organizacji ruchu na tym obszarze. W kolejnych etapach zostaną zamknięte wloty ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska.

Od czerwca do października będziemy musieli wstrzymać ruch tramwajowy do pętli Okęcie (P+R Al. Krakowska). To będzie dotkliwa zmiana dla mieszkańców. Tory tramwajowe przecinają wszystkie instalacje podziemne. Wszystkie musimy przebudować, co oznacza, że znacząco musimy wchodzić na tarczę skrzyżowania – mówi Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich.

Po tym odcinku co godzinę jeździ ponad 50 tramwajów, więc remont w znacznym stopniu wpłynie na ruch w tej części Warszawy. Od marca do końca roku zamknięta zostanie też pętla Banacha. 

Remont Grójeckiej przy okazji

Wykorzystując przerwę w ruchu tramwajowym, Tramwaje Warszawskie planują również remont torowiska na ulicy Grójeckiej. Ostatni remont na tym odcinku (Siewierska – Och Teatr) przeprowadzono w 1992 roku. Kolejne odcinki były remontowane niewiele później. – W tym roku chcemy zrobić 34 zadania inwestycyjne i wyremontować 10 km torów. Przykładowo, zamknięcie dla ruchu tramwajowego Grójeckiej zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, dlatego grzechem byłoby z tego nie skorzystać – dodaje wiceprezes Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj na Rakowieckiej. Ulica zamknięta od grudnia

Od niedzieli, 1 grudnia, ulica Rakowiecka jest zamknięta dla ruchu pomiędzy aleją Niepodległości a ulicą Kazimierzowską. Odcinek od Kazimierzowskiej do Wiśniowej zostanie zwężony do jednego pasa w każdą stronę. Zamknięty fragment Rakowieckiej będzie można ominąć aleją Niepodległości – do Stefana Batorego lub Madalińskiego. Trasy autobusów pozostaną bez zmian. Prace na tym odcinku mają się zakończyć w okolicach sierpnia.

Znów przy okazji tego remontu, Tramwaje Warszawskie chcą remontować przejazd al. Niepodległości nad al. Armii Ludowej. Prace mają potrwać 2-3 tygodnie na przełomie lipca i sierpnia. I tu tez pasażerowie będą musieli przygotować się na utrudnienia. 

Wiadukt Arkadia. Remont najbardziej obciążonego odcinka

Prace czekają też najbardziej obciążony odcinek tramwajowy w stolicy. Wiadukt Arkadia, przez który przejeżdża 60 tramwajów na godzinę, czeka remont już w marcu. Prace mają potrwać do maja. Konieczne będzie zamknięcie po jednym pasie ruchu jezdni w każdą stronę (te pasy przy torowisku). Wstrzymany zostanie też ruch tramwajowy, co będzie sporym utrudnieniem dla pasażerów. 

– Zdecydowaliśmy się na niestandardowe rozwiązania. Tramwaje ul. Broniewskiego dojadą do pl. Grunwaldzkiego. Będą to linie specjalne, które z Młocin dojadą tylko do placu. Wszystkie lokalne, szkolne relacje będą mogły być obsługiwane – mówi Artur Zając z Zarządu Transportu Miejskiego.

Planowane zmiany:

  • Linia 17 pojedzie objazdem przez ul. Stawki, Andersa i Mickiewicza.
  • Uruchomienie dwóch autobusowych linii zastępczych: jedna połączy Rondo Radosława z ciągiem ul. Broniewskiego, druga połączy ten odcinek z metrem Marymont.

Remont Słomińskiego. Utrudnienia od czerwca

Remont torowiska na ulicy Słomińskiego rozpocznie się w czerwcu lub lipcu i potrwa trzy miesiące. Prace będą prowadzone zarówno własnymi siłami Tramwajów Warszawskich, jak i z udziałem zewnętrznego wykonawcy.

– Pod koniec miesiąca zamierzamy otworzyć oferty. Będzie to wiązało się z utrudnieniami, ale jest to konieczne dla poprawy jakości infrastruktury – mówi Konrad Niklewicz.

Zielona Marszałkowska. Wymiana rozjazdów na placu Bankowym

W czerwcu rozpocznie się remont torowiska na ulicy Marszałkowskiej, który potrwa około czterech miesięcy. Wymiana rozjazdów na placu Bankowym zaplanowana jest na maj-lipiec 2025 roku. Poszczególne etapy będą kilkudniowe, co oznacza, że nie będzie konieczności całkowitego zamknięcia skrzyżowania na dłuższy czas.

Remont torowiska na odcinku Królewska-Senatorska:

  • Wymiana całego torowiska wraz z podbudową na odcinku ok. 1 km.
  • Pierwszy etap obejmuje odcinek od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską.

Spektakularny remont pl. Zawiszy. Nowa technologia w akcji

Plac Zawiszy czeka remont w zupełnie nowej technologii, która umożliwi skrócenie czasu prac dzięki zastosowaniu wieloformatowych płyt fabrykowanych.

– To będzie spektakularne – oceniają Tramwaje Warszawskie. – Duży kawałek zostanie wyprodukowany i przewieziony na miejsce (jeden taki kawałek może ważyć nawet 40 ton).

Planowane terminy:

  • Czas trwania: lipiec-sierpień (okres najmniejszego ruchu)
  • Wyłączone fragmenty: pl. Zawiszy – pl. Narutowicza i okolice al. Armii Ludowej

Tramwaj na Stegny z opóźnieniem

Z początkiem nowego roku stało się jasne, że budowa trasy tramwajowej na Stegny nie zostanie ukończona w planowanym terminie. Chodzi o 800-metrowy odcinek torowiska zakończony pętlą, który stanowi przedłużenie trasy do Wilanowa, oddanej do użytku w listopadzie. Tramwaj linii nr 19 miał umożliwić mieszkańcom dojazd do Centrum w zaledwie 20 minut. Niestety, prace na ulicy św. Bonifacego napotkały opóźnienia. Według optymistycznych prognoz inwestycja powinna zostać zakończona jeszcze tego lata.

– Torowisko jest już bardzo zaawansowane – mówi Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich.

Harmonogram remontów Tramwajów Warszawskich obejmuje także m.in.:

  • Wymianę wybranych zwrotnic na pętli PKP Służewiec, w węźle al. Niepodległości / Nowowiejska (wlot zachodni), pl. Zbawiciela, Metro Młociny, Wiatraczna, Kercelak.
  • Remont odcinków torowiska i rozjazdów na Kieleckiej i Wołoskiej.
  • Naprawę torowiska w ciągu Młynarskiej i Obozowej (od Wołoskiej do al. Prymasa Tysiąclecia).
  • Naprawę torowiska na skrzyżowaniu Andersa i Stawki.
  • Naprawę torowiska na skrzyżowaniu Targowa i 11 Listopada.
  • Naprawę torowiska w rejonie pętli Nowe Bemowo i ul. Piastów Śląskich.
  • Remont żeberka na Kijowskiej.
  • Remont torowiska w węźle Wolska / Skierniewicka.

Dodatkowo przewidziane jest zielone torowisko przy:

  • ul. Matki Teresy z Kalkuty
  • ul. Rembielińska
  • fragmencie ul. Marszałkowskiej
  • ul. Grójeckiej
  • na przyczółkach wiaduktu al. Jana Pawła II.

Daty i terminy powyższych prac są w trakcie uzgadniania.

Warszawa w 2024 roku stanie się wielkim tramwajowym placem budowy. Mieszkańcy muszą przygotować się na utrudnienia, ale efekty tych prac, jak zapowiadają Tramwaje Warszawskie, mają znacząco poprawić komfort podróżowania po stolicy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama