O kontrakt walczą trzy firmy
Tramwaje Warszawskie otworzyły właśnie trzy oferty, dot. przebudowy kilometrowego odcinka przy ul. Marszałkowskiej. Chodzi o fragment między ul. Widok, a Królewską.
W przetargu biorą udział trzy firmy. Balzola zaproponowała wykonanie robót za ok. 24,25 mln zł brutto, Strabag – 26,13 mln zł, a Instalnika – 32,92 mln zł. Wszystkie mieszczą się w budżecie, określonym na kwotę niemalże 35 mln zł. Teraz komisja przetargowa przystąpi do formalnego sprawdzenia złożonych dokumentów. Następnie nadesłane oferty zostaną ocenione m. in. na podstawie doświadczenia personelu oraz ceny.
Zamówienie jest podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich dot. odcinka trasy od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską (bez skrzyżowania ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra).
Drugi etap, opcjonalny, dot. przebudowy odcinka torowiska zlokalizowanego przy skrzyżowaniu ul. Marszałkowskiej i Królewskiej. Wliczają się to także zespół przystankowy Królewska, gazociąg w ul. Królewskiej i dostosowanie układu drogowego na skrzyżowaniu.
- W związku z tym, że oferty mieszczą się w budżecie, możemy zrealizować obie części zamówienia — zarówno część podstawową, jak i opcjonalną — informuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Tramwaj przyjazny środowisku i mieszkańcom?
Spółka zapewnia, że po zakończeniu prac znikną występujące ograniczenia prędkości, a przejazd tramwajów będzie cichszy. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej zaplanowano zielone torowisko z zabudową z rozchodnika, natomiast na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.
Inwestycja w Marszałkowskiej prowadzona jest wspólnie ze stołecznym Zarządem Dróg Miejskich. Oba miejskie organy mają za zadanie spełnić wizję Rafała Trzaskowskiego, tj. Nowego Centrum Warszawy, wypełnionego zielenią i przyjaznymi środowisku rozwiązaniami.
- Utworzymy pasy separacyjne wzdłuż torowiska pod przyszłe nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej, które to następnie ZDM zrealizuje w ramach osobnego zadania. Przesuniemy krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona swoją część zadania, w ramach którego powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ul. Złotej i Sienkiewicza — dodaje rzecznik Urbanowicz.
W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. W rejonie ul. Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ul. Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.
Nie tylko Marszałkowska
Jak zwykle roboty będą wiązać się ze wstrzymaniem ruchu tramwajów pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez ok. trzy i pół miesiąca. Przerwę zaplanowano między czerwcem a październikiem 2025 roku. Na pozostałych odcinkach Marszałkowskiej i ul. Andersa, dzięki zabudowie tymczasowych rozjazdów nakładkowych, możliwe będzie utrzymanie ruchu z wykorzystaniem tramwajów dwukierunkowych.
W trakcie zamknięcia wspomnianego odcinka przeprowadzone zostaną również inne prace, m. in. remont torowiska z rozjazdami w węźle na placu Bankowym czy między Królewską a Senatorską.
Napisz komentarz
Komentarze