Reklama

Prestiżowa nagroda dla Muzeum Historii Polski. „Misja muzeum subtelnie wyryta na ścianach”

Muzeum Historii Polski w Warszawie zdobyło tytuł jednego z najpiękniejszych muzeów świata. Znalazło się na liście The World’s Most Beautiful Museums 2024 ogłoszonej przez Prix Versailles. Jak podkreśliło jury, goście mogą „wyczytać misję muzeum na jego fasadzie”. Jurorzy docenili też lokalizację placówki.
Prestiżowa nagroda dla Muzeum Historii Polski. „Misja muzeum subtelnie wyryta na ścianach”

Autor: WXCA fot. Daniel Ciesielski

To pierwszy raz, kiedy jury nagrody architektonicznej Prix Versailles (Nagroda Wersalska) w osobnej kategorii wyróżniło architekturę muzealną. Wyniki selekcji zostały ogłoszone 13 czerwca w Paryżu.

„Muzea zapewniają szczególne warunki, które stymulują międzykulturowy dialog. Wspierane nowoczesnymi technologiami, współczesne muzea w jeszcze większym stopniu mogą tworzyć immersyjne doświadczenia, uczestniczyć w rozpowszechnianiu wiedzy oraz kształtowaniu gustów publiczności. Tworząc listę Najpiękniejszych Muzeów Świata, chcieliśmy podkreślić doniosłość tego uczucia zachwytu, które sprawia, że podnosimy wzrok, czując zdumienie” – powiedział Sekretarz Generalny Prix Versailles.

Na liście The World’s Most Beautiful Museums 2024 umieszczono 7 nowo otwartych (bądź otwartych ponownie) muzeów z całego świata. Obok Muzeum Historii Polski w Warszawie są to: Muzeum Sztuki A4 (Chengdu, Chiny), Wielkie Muzeum Egipskie (Giza, Egipit), Muzeum Trzęsienia Ziemi w Smritivan (Bhuj, India), Muzeum Sztuki Simose (Hiroszima, Japonia), Paleis Het Loo (Apeldoorn, Holandia) oraz Muzeum Oman Poprzez Wieki (Manah, Oman).

„Misja muzeum została subtelnie wyryta na ścianach kamiennego monolitu Muzeum Historii Polski. Koncepcja pracowni WXCA zakładała pokrycie fasady płytami marmuru ułożonymi w poziome pasma, które podkreślają warstwową strukturę kamienia i zróżnicowanie poszczególnych kompozycji poprzez zmiany tonalności i faktury” – piszą w uzasadnieniu jurorzy Prix Versailles. Jak dodają, dzięki reliefom symbolicznie odnoszącym się do motywów z tradycji architektonicznej, goście mogą „wyczytać misję muzeum na jego fasadzie”.

Jury doceniło cały kompleks muzealny

Jury konkursowe doceniło również fakt tożsamościowej i wspólnototwórczej rangi nowej siedziby Muzeum Historii Polski oraz powstałego razem z nią kompleksu muzealnego:

„Dzięki lokalizacji Muzeum Historii Polski na Cytadeli Warszawskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Katyńskiego, instytucja jeszcze mocniej splata się z historią kraju, stanowiąc jeden z największych i najnowocześniejszych kompleksów muzealnych w Europie” – podkreśla jury.

Wraz z otwarciem Muzeum Historii Polski, otwarty dla miasta został też zrewitalizowany, zielony teren zabytkowej Cytadeli Warszawskiej, który aktualnie pełni funkcję „parku kultury” – przestrzeni dedykowanej kulturze, pamięci oraz codziennej rekreacji.

Samo Muzeum Historii Polski, będące jego centralnym elementem, zostało w istocie zaprojektowane przez WXCA jako wielofunkcyjny obiekt użyteczności publicznej: na 45 tys. mkw. poza częścią ekspozycyjną oraz pomieszczeniami do przechowywania i konserwacji artefaktów, znalazły się liczne przestrzenie o funkcji kulturalnej: sala koncertowa na 600 osób, sala kinowo-teatralna, biblioteka, sale konferencyjne i edukacyjne, punkty gastronomiczne, a także taras z panoramą Warszawy.

Kamienny monolit jako metafora historii

Muzeum zostało zaprojektowane przez pracownię architektoniczną WXCA. Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2018 r. a zakończyła we wrześniu 2023 r. 

Architektura Muzeum Historii Polski została zaprojektowana jako filozoficzna opowieść o procesie historii, w której językiem narracji o odkrywaniu śladów przeszłości został kamień. Jego minimalistyczna, monolityczna bryła może przypominać nieco swoją formą ociosany kamienny blok.

Fasada muzeum została wyłożona kamiennymi płytami o różnorodnym rysunku. Są one ułożone w poziome pasma, podkreślające warstwową, stratygraficzną strukturę kamienia. To struktura właściwa materii geologicznej, ale też archeologii – zachodzącym po sobie procesom naturalnym, społecznym i kulturowym. Architekci zdecydowali się na marmur ze względu na jego wyrazisty rysunek. Jak tłumaczą autorzy z WXCA, każda z marmurowych płyt jest inna, niepowtarzalna.

Wszystkie płyty zostały ułożone na zasadzie przemyślanej kompozycji, część w postaci repetycji kolejnych płyt z bloku, inne na zasadzie lustrzanego odbicia. By podkreślić to zróżnicowanie, architekci zastosowali aż sześć metod obróbki kamienia. 

Na przestrzeni najbliższych miesięcy organizatorzy Prix Versailles ogłoszą listy World Selections w pozostałych kategoriach. Oficjalna gala wręczenia nagród jak co roku odbędzie się w siedzibie UNESCO w Paryżu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama