Reklama

Kolejne etapy projektu nowej kładki pieszo-rowerowej na Wiśle

Projekt "Most Zmian", mający na celu zbudowanie nowej kładki pieszo-rowerowej na Wiśle, przechodzi do kolejnych dwóch kluczowych etapów.
Kładka pieszo-rowerowa na Wiśle.
Kładka pieszo-rowerowa na Wiśle.

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Dwa kolejne etapy projektu „Most Zmian” mają nie tylko poprawić infrastrukturę, ale przede wszystkim połączyć obie strony rzeki, co podkreślił prezydent miasta Rafał Trzaskowski. Zaznaczył, że projekt ten jest istotny nie tylko z punktu widzenia samej budowy, ale także z uwagi na szerokie korzyści społeczne i urbanistyczne dla Warszawy.

Nowa kładka pieszo-rowerowa

28 marca 2024 roku nastąpiło oficjalne otwarcie nowej kładki pieszo-rowerowej, która łączy Powiśle z Pragą. Kładka, o długości 452 metrów, jest imponującą konstrukcją, jedną z najdłuższych tego typu na świecie. Trasa na kładce nie jest podzielona na strefy dla pieszych i rowerzystów, co umożliwia swobodny ruch. Codziennie korzystają z niej tysiące warszawiaków.

Pierwszy z nadchodzących etapów projektu "Most Zmian" obejmuje budowę przejścia przy Karowej oraz modernizację w okolicach ulicy Okrzei. Prace przy Karowej już się rozpoczęły, choć na razie są one niewidoczne dla mieszkańców. Prezydent Trzaskowski wyraził nadzieję, że prace te zakończą się do końca wakacji. 

- Dosłownie w przeciągu najbliższych tygodni tę pracę będziecie Państwo mogli zobaczyć na samej Wisłostradzie – zaznaczył.

Terminy przetargów dotyczące pierwszego odcinka zostały już zaplanowane, a same prace mają rozpocząć się niebawem. Drugi etap obejmuje projektowanie w ramach konkursu architektonicznego oraz przeprowadzenie przetargów na koniec roku.

Modernizacja ulicy Okrzei została podzielona na dwa etapy:

  • Etap I: odcinek Panieńska – Jagiellońska, którego projektowanie trwa od listopada 2022 roku. Koniec projektowania jest planowany na II-III kwartał 2024 roku, a przetarg na budowę planowany jest na III-IV kwartał 2024 roku.
  • Etap II: odcinek Jagiellońska – Targowa. Projektowanie tego etapu obejmuje planowanie placu miejskiego przy ulicy Jagiellońskiej. Konkurs architektoniczny dotyczący tego odcinka prowadzi Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego.

Prezydent Trzaskowski podkreślił, że projekt "Most Zmian" ma na celu nie tylko stworzenie nowego miejsca do spacerów, ale także istotne połączenie obu stron Wisły. 

- Chodziło rzeczywiście o połączenie obu stron Wisły i o przeprowadzenie tego całego ruchu, który mamy na bulwarach na stronę Praską – powiedział Trzaskowski. 

Nowa kładka ma zatem umożliwić mieszkańcom Warszawy pełniejsze korzystanie z obu brzegów rzeki, a także wspierać rozwój i docenienie zmian zachodzących na Pradze.

Kolejne etapy projektu "Most Zmian" skupiają się na strategicznym połączeniu obu stron Wisły poprzez budowę nowej infrastruktury dla kładki pieszo-rowerowej. Przedstawione terminy przetargów i konkursów architektonicznych zapowiadają intensywny czas prac, które mają zakończyć się w najbliższych miesiącach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Piotrek 03.07.2024 00:16
Nic nie napisano o tym co te etapy miałyby zmienić, więc zakładam, że to jakaś kosmetyka tylko. A szkoda, bo kosmetyka nie spowoduje, że most stanie się użyteczny transportowo. Żeby tam coś faktycznie poprawić, należałoby puścić przeprawę także nad obiema jezdniami, ale to nierealne, biorąc pod uwagę że sam most jest już gotowy... Więc zostanie to co jest - mostek do spacerów i dla turystów, który jest odcięty od całej siatki transportu miasta. No szkoda. Czekam na rzetelnie zrealizowany projekt Rowerowy-Średnicowy - to dla mnie jedyna nadzieja na jakąś sensową poprawę (ew. połączenie rowerowe mostu Łazienkowskiego z resztą miasta)

P 03.07.2024 14:56
Przetarg jest na projekt, czyli właśnie żeby ustalić, jakie dokładnie mają być zmiany. Mam nadzieję, że będzie to w ramach wcześniejszej koncepcji "Praskiego Traktu Książecego": https://pragapn.um.warszawa.pl/-/ulica-okrzei-w-nowej-odslonie (nie wiem, czy można wklejać odsyłacze - zobaczymy; jeśli nie, to do wyszukania po słowach kluczowych "Ulica Okrzei w nowej odsłonie" na stronie Urzędu Dzielnicy Praga-Północ). Jeśli chodzi o sam most-kładkę, to z moich obserwacji już teraz spełnia dobrze swoją rolę. Dla rowerzystów jest połączenie z drogami rowerowymi po obu stronach Wisły. Dla pieszych, nawet bez przejścia na wysokości Karowej, które właśnie powstaje, jest w pobliżu przejście podziemne pod Wisłostradą, która docelowo oczywiście powinna schowana w tunel. Po praskiej stronie sama okolica ma też ogromny potencjał, tyle że przejście przez jezdnię nie jest wyznaczone na wprost w miejscu zejścia z kładki, a cała infrastruktura - zupełnie nieprzygotowana na więcej niż kilkanaście osób na raz. Jak rozumiem, to będzie zmieniane w pierwszej kolejności, jeszcze przed realizacją tych przetargów na odcinki od Panieńskiej? Z treści artykułu nie wynika to jednoznacznie. Bo gdyby odcinek Panieńska-Wybrzeże Szczecińskie miał tak zostać, to faktycznie słabo. Ulica Okrzei ma ogromny potencjał ale w obecnym kształcie spacer nią zalicza się do sportów ekstremalnych, bo dosłownie ledwo można się nią przecisnąć. Są za to 3 szerokie pasy dla samochodów, plus oczywiście miejsca parkingowe wydzielone z chodnika. Najbardziej zabawne jest to, że z punktu widzenia kierowcy, de facto do jazdy i tak nadaje się tylko jeden pas, środkowy, bo oba skrajne są co i rusz zablokowane albo przez lewoskręty albo również przez parkowanie "na chwilę". Paradoksalnie, po otwarciu kładki najbardziej pogorszyła się sytuacja wzdłuż Wybrzeża Szczecińskiego w kierunku mostu Świętokrzyskiego, a zwłaszcza na moście nad kanałem dopływowym do Portu Praskiego. Dla pieszych i rowerzystów jest tam bardzo ciasno, a dla samochodów są 2 pasy w każdą stronę, co znowu jest bez sensu, bo z północy na południe na całym wcześniejszym odcinku i tak jest tylko pojedynczy pas. W tym miejscu w stronę mostu Świętokrzyskiego na moście wystarczyłby jeden pas ruchu, bo i tak nie tworzą się tam korki, skoro następne światła są dopiero przy moście Świętokrzyskim. Dzięki temu chodnik i ścieżka rowerowa mogłyby być tam poszerzone. Na dalszym odcinku jest już dość miejsca dla wszystkich.

Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama