Metro na Karolin. Na dalekim Bemowie zaczną drążyć tunel. Maszyny już w gotowości

Za dwa lata cała druga linia metra ma być gotowa. Właśnie na dobre rozkręciła się budowa na dalekim Bemowie. Wkrótce ruszą stąd dwie ogromne wiertarki, które do kwietnia będą drążyły tunele. Każda z maszyn waży po 600 ton.
Metro
W połowie sierpnia ruszy wiercenie tunelu.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Mory to maluteńka wioska przyklejona do Bemowa, w której mieszka nieco ponad sto osób. Z drugiej strony odcina ją ruchliwa obwodnica Warszawy. Za kilka lat mieszkańcy będą mogli chwalić się, że ich wioska jest... niemal podłączona do metra. Stacja C1 Karolin, zachodni kraniec drugiej linii metra, znajdzie się jednie 600 metrów od granicy wioski. To tyle, co ze stacji metra Centrum do Dworca Centralnego. 

Właśnie na dobre rozkręciła się budowa metra na dalekim Bemowie. Wykonawca wykopał już miejsce, skąd wkrótce ruszą gigantyczne wiertarki drążące tunel. To dno stacji C1 Karolin, znajdujące się 30 metrów poniżej ulicy. 29 lipca miasto zorganizowało konferencję prasową, by poinformować o postępie prac. Pod ziemią włożono już dwie maszyny TBM o wadze 600 ton każda: 

  • Annę
  • Krystynę. 
Budowa metra
Miejsce skąd wystartuje tarcza drążąca / Maciej Gillert, Raport Warszawski

Pierwsza ruszy Anna”, równolegle do niej wiercić będzie „Krystyna”. Każdego dnia pokonywać będą do 16 do 40 metrów. W sumie wydrążą po 3,2 km tunelu każda. Na miejscu, przy obecnej stacji Bemowo, mają znaleźć się w kwietniu przyszłego roku. Jak słyszymy, maszyny obecnie przechodzą przegląd. Na końcu przyjedzie też producent, który da zielone światło do startu. Anna” opuści bloki startowe w połowie sierpnia, „Krystyna” ruszy miesiąc później. 

– Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km – z 42 stacjami – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski. 

Kiedy nowe stacje metra?

Wykonawcą odcinka jest firma Gülermak. Zgodnie z aneksem do umowy, zakończenie wszelkich prac nastąpi w 2026 roku. Otwarte zostaną trzy nowe stacje:

  • C3 Lazurowa - po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej,
  • C2 Chrzanów - pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. 
  • C1 Karolin - pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską.

Na konferencji poinformowano także, że Warszawa w najbliższym czasie dostanie 1,125 mld zł dofinansowania unijnego właśnie na budowę M2. To około połowa kosztów tej inwestycji. Jak przekazała Agnieszka Marciniak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, weryfikacja wniosku jest już na ostatniej prostej. - Rozmawiałem na ten temat z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen. W tej chwili mamy do czynienia z ostatnimi formalnościami. Mam nadzieję, że wkrótce te pieniądze trafią na konto ratusza - mówi nam Rafał Trzaskowski. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.