Wiemy już, że wypadek przy ul. Woronicza doprowadził do śmierci dwóch osób. Kierowca jechał za szybko – widać to na nagraniu, które można łatwo znaleźć w sieci. Wiadomo też, że przejście dla pieszych, na którym we wtorek zginęła kobieta, było audytowane przez Zarząd Dróg Miejskich. W 2017 roku wystawiono mu notę „zero” w skali 0-5. Uznano je za szczególnie niebezpieczne.
W opinii kontrolera czytamy: „Mimo dobrej widoczności pieszego i pojazdów, kierowcy nie zwalniają na dojeździe do przejścia i piesi nie decydują się przekraczać przejścia lub przez nie niemalże przebiegają. Taka sytuacja jest niedopuszczalna ponieważ może doprowadzić do wypadku. Zaobserwowane prędkości pojazdów przejeżdżających przez przejście były dużo większe od 60 km/h w związku z czym najechanie na pieszego w tym miejscu grozi wypadkiem śmiertelnym lub bardzo ciężkich w skutkach dla pieszego”.
Kontrolujący pisze wprost, że należy albo zainstalować sygnalizację świetlną, albo progi zwalniające. Do tego zbudować zatokę autobusową. Projekt zmian nawet zlecono do dalszych prac. Jak podaje ZDM całość będzie gotowa… we wrześniu. Za późno.
Wielki audyt przejść. Ile z nich dostało „zero”?
Przez cztery lata (2016-2020) w Warszawie trwał audyt przejść dla pieszych. Przyspieszył po tragicznym wypadku na ul. Sokratesa, gdzie kierowca jadący 126 km/h (!) przerobionym, niedopuszczonym do ruchu pojazdem, wjechał w mężczyznę. Ten zginął na miejscu ratując żonę i małe dziecko.
Tragedia wymusiła zmiany na Sokratesa. Ale niedługo po niej poznaliśmy efekty audytu. Zarząd Dróg Miejskich przebadał aż 4093 przejścia – wszystkie bez sygnalizacji świetlnej w Warszawie. Ponad sto z nich otrzymało notę „zero”. To oznacza, że są bardzo niebezpieczne. Od rana prześledziliśmy każde z tamtych miejsc. Zebraliśmy je wszystkie. Sprawdziliśmy też, czy nie zostały już wyremontowane. Okazuje się, że do dziś w Warszawie jest 68 przejść dla pieszych z notą „zero”. Wymieniamy je dzielnica po dzielnicy.
Oto efekt pracy całej redakcji Raportu Warszawskiego:
Przejścia śmierci – one dostały notę „zero”
Bielany (1)
W dzielnicy do której doszło do tragicznego wypadku w 2019 roku (ul. Sokratesa) niemal wyeliminowano niebezpieczne przejścia. Zostało jedno:
- Skrzyżowanie ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem – trwają tam prace mające doprowadzić do przebudowy skrzyżowania na rondo.
Białołęka (4)
- przejście przy ul. Bohaterów, skrzyżowanie z ul. Lucyny Messal;
- przejście przy ul. Mehoffera, skrzyżowanie z ul. Czeremchową;
- przejście przy ul. Mehoffera, skrzyżowanie z ul. Ceglaną;
- przejście przy ul. Mehoffera, skrzyżowanie z ul. Majolikową.
Bemowo (3)
Na Bemowie na zmiany wciąż czekają następujące lokalizacje:
- Połczyńska skrzyżowanie Sochaczewska,
- Gen. Kalińskiego skrzyżowanie Archimedesa,
- Gierdziejewskiego skrzyżowanie Krańcowa (Mory).
Mokotów (7)
- Puławska skrzyżowanie Al. Wilanowska
- Woronicza skrzyżowanie Spartańska
- Woronicza 29 - tam doszło do tragicznego wypadku
- Batorego 2
- Rakowiecka skrzyżowanie Łowicka
- Bartycka 52
- Idzikowskiego skrzyżowanie Pory
Ochota (0)
Praga-Północ (2)
W tym momencie na Pradze pozostają dwa niebezpieczne przejścia:
- ul. Księdza Ignacego Kłopotowskiego, skrzyżowanie z ul. Panieńską;
- przejście przy ul. Wileńskiej, skrzyżowanie z ul. Zaokopową.
Aktualnie przebudowywane są trzy kolejne:
- Ul. Targowa i Kijowska (prace nadal trwają, pisaliśmy o tym);
- ul. Jagiellońska (prace trwają);
- Plac Hallera (prace trwają);
Praga-Południe (2)
Na Pradze Południe do zmiany zostało przejście, przez Al. Stanów Zjednoczonych przy Rondzie Wiatraczna.
- przejście przez Aleję Waszyngtona skrzyżowanie z ul. Niekłańską
Rembertów (6)
- przejście przy ul. Grzybowej, skrzyżowanie z ul. Instruktorską;
- przejście przy al. Komandosów, skrzyżowanie z ul. Niedziałkowskiego (przetarg zakończył się 2022 roku);
- przejście przy ul. Generała Antoniego Chruściela "Montera", skrzyżowanie z ul. Strażacką;
- przejście przy ul. Generała Antoniego Chruściela "Montera", skrzyżowanie z ul. Konwisarską;
- przejście przy ul. Generała Antoniego Chruściela "Montera", skrzyżowanie z ul. Paderewskiego;
- przejście przy ul. Marsa 110 .
Targówek (0)
Na Targówku wkrótce nie będzie już niebezpiecznych przejść. Po zakończeniu prac przy rondzie (Chodecka/Matki Teresy z Kalkuty) i przejścia przy ul. Rembielińskiej, gdzie od maja trwają prace przy budowie sygnalizacji świetlnej, liczba przejść z oceną „zero” wyniesie – 0.
Śródmieście (2 było 12)
- Nowy Zjazd skrzyżowanie „Solidarności”
- Wilcza skrzyżowanie Aleje Ujazdowskie
Ursus (5)
W Ursusie urzędnicy wciąż nie zastosowali się do zaleceń audytorów przy następujących skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, które uzyskały 0 punktów:
- Spisaka skrzyżowanie Suchy Las,
- Spisaka skrzyżowanie Melcera,
- Szamoty przy przystanku PKP Ursus Płn.,
- Posag 7 Panien przy łączniku z ul. Traktorzystów,
- Gierdziejewskiego skrzyżowanie Leszczyńskiego.
Ursynów (3)
- Roentgena skrzyżowanie Makolągwy
- Roentgena skrzyżowanie Pustułeczki
- Roentgena 16
Wawer (12 – było 21)
- Zwoleńska skrzyżowanie Żonkilowa
- Trakt Lubelski skrzyżowanie Dzielnicowa
- Wał Miedzeszyński skrzyżowanie Wiślanych Pól
- Wał Miedzeszyński skrzyżowanie Werbeny
- Bysławska skrzyżowanie Regionalna
- Okularowa (Stepowa) skrzyżowanie Rezedowa
- Żegańska skrzyżowanie Bielszowicka
- Kościuszkowców skrzyżowanie Cedzyńska
- Szosowa skrzyżowanie Sosnowa
- Patriotów skrzyżowanie Gruntowa
- Petunii skrzyżowanie Petunii 19
- Techniczna skrzyżowanie Przełęczy
Wesoła (4)
- Juliana Ursyna Niemcewicza skrzyżowanie Równa
- Juliana Ursyna Niemcewicza skrzyżowanie Niemcewicza / przystanek Groszówka
- Juliana Ursyna Niemcewicza skrzyżowanie Rejtana
- Grzybowa skrzyżowanie Szosowa
Wilanów (5)
- Drewny – koło salonu Audi
- Vogla 19 i 37
- Przyczółkowa skrzyżowanie Pałacowa
- Augustówka skrzyżowanie Zawodzie
Włochy (6)
- Popularna 71
- Techników skrzyżowanie Płużańska
- Chrościckiego skrzyżowanie Głubczycka
- Chrościckiego skrzyżowanie Tumska
- Łopuszańska skrzyżowanie Czereśniowa
- Na Skraju przy przystanku „Olszowa”
Wola (5)
- Skrzyżowanie Deotymy i Brożka – pomimo zaleceń audytorów nie odsunięto przystanków od jezdni.
- Skrzyżowanie Młynarskiej i Długosza – wciąż brakuje tu sygnalizacji świetlnej
- Leszno – przy przejściu dla pieszych brakuje zalecanej sygnalizacji.
- Skrzyżowanie Płockiej z Żytnią – audytorzy zalecali przebudowę na rondo, co się nie wydarzyło.
- Przejścia dla pieszych przez Żelazną przy skrzyżowaniu z Chmielną – wciąż brak tu sygnalizacji świetlnej.
Żoliborz (1)
Na ulicy Adama Mickiewicza ocenę 0 uzyskało kilka skrzyżowań, większość została już jednak przebudowana. Do remontu pozostało jedno:
- skrzyżowanie Adama Mickiewicza z Lutosławskiego.
Napisz komentarz
Komentarze