Reklama
ReklamaBanner

Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego. Będzie schowana pod ziemią

Rozpoczyna się budowa kolejnego odcinka trasy tramwajowej, która połączy Ochotę z Dworcem Zachodnim. Pierwsze prace budowlane ruszyły już na początku tygodnia, kiedy to wykonawca zaczął organizować plac budowy w rejonie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego. Będzie schowana pod ziemią

Autor: mat. pras. / Tramwaje Warszawskie

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała długość ponad półtora kilometra. Co ciekawe, w jednej trzeciej przebiegać będzie w tunelu, co czyni ją pierwszą podziemną trasą tramwajową w stolicy. Taki układ trasy jest bezprecedensowy w Warszawie i wymaga zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych.

Zielone tory i szybki dojazd

Jednym z najbardziej ekologicznych aspektów nowej trasy będzie "zielona" nawierzchnia torowiska. Aż 900 metrów torów pokrytych zostanie rozchodnikiem. To nie tylko poprawi estetykę okolicy, ale również wpłynie pozytywnie na środowisko, redukując emisję ciepła i pyłów.

Przejazd tramwajem z Grójeckiej do Dworca Zachodniego zajmie zaledwie 5 minut, co znacząco skróci czas podróży dla mieszkańców. Z kolei z Metra Politechnika do Dworca Zachodniego będzie można dotrzeć w około 15 minut. Według szacunków nową trasą ma korzystać ponad milion pasażerów rocznie.

Plan i koszty inwestycji

Tunel, przez który przebiegać będzie nowa trasa, zostanie poprowadzony pod parkiem Pięciu Sióstr. W tym miejscu wykonawca już rozpoczął organizację placu i zaplecza budowy, co wiązało się z koniecznością zamknięcia niektórych alejek w parku. 

Tramwaje Warszawskie prowadzą rozmowy z firmą ZUE na temat rozszerzenia kontraktu, aby wykorzystać tunel wybudowany pod stacją Warszawa Zachodnia w ramach inwestycji PKP PLK. Planowane jest to jeszcze przed rozpoczęciem budowy połączenia tramwajowego z ulicą Kasprzaka na Woli. Dzięki temu tramwaje mogłyby dojeżdżać do drugiego podziemnego przystanku, zlokalizowanego przy peronie 9 na linii obwodowej.

Umowa na budowę trasy tramwajowej została podpisana w lutym 2024 roku, a jej ukończenie planowane jest na rok 2026. Wartość inwestycji wynosi 363 miliony złotych brutto. 

Przebudowa sieci ciepłowniczej

Pierwszym etapem prac budowlanych jest przebudowa sieci ciepłowniczej, która przecina ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Prace te zaplanowano na dwa weekendy: 

  • od piątku, 7 czerwca, od godziny 20:00 do poniedziałku, 10 czerwca, do godziny 5:00 
  • od piątku, 14 czerwca, do poniedziałku, 16 czerwca, w tych samych godzinach.

W tym czasie obie jezdnie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. przy Parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy weekend kierowcy będą mogli poruszać się pasami bliżej chodników, a w drugi weekend – pasami bliżej środka ulicy. Dodatkowo, na jezdni alei Prymasa Tysiąclecia, w kierunku ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., zamknięty będzie jeden z pasów do jazdy na wprost. Kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów do skrętu w lewo, dwóch na wprost i dwóch w prawo.

Organizacja ruchu podczas prac

W trakcie prac na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., w kierunku Alej Jerozolimskich, za zwężonym odcinkiem, obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu związana z remontem wiaduktów kolejowych. Dostępny będzie jeden pas do skrętu w lewo, jeden do skrętu w prawo oraz trzy do jazdy na wprost, w tym buspas.

Podczas robót zamknięty będzie również chodnik i droga dla rowerów po stronie parku. Piesi będą mogli korzystać z istniejącego chodnika po drugiej stronie ulicy, natomiast rowerzyści będą kierowani objazdem przez parking lub istniejącą drogą dla rowerów.

Obecnie budowanych jest ponad 7 kilometrów nowych tras tramwajowych, między innymi na Stegny i do Wilanowa. Niedawno otwarto dwie nowe linie tramwajowe – jedną na ulicy Kasprzaka, a drugą wzdłuż ulicy Gagarina. Rozpoczęła się także budowa trasy wzdłuż ulicy Rakowieckiej, a wkrótce zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie linii na Zieloną Białołękę.

Tramwaje Warszawskie przygotowują również kolejne trasy tramwajowe – na Gocław, przy Polu Mokotowskim i wzdłuż ulicy Modlińskiej. Wkrótce zakończy się budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce, która powstaje na Annopolu.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Piotr 06.06.2024 16:49
Dobra wiadomość. Miejmy nadzieję, że uda się zbudować trasę do peronu 9. w ramach tej samej inwestycji. Przedłużenie do Kasprzaka to odległa perspektywa.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.