Reklama

Metro w Ursusie. Będzie, ale zapewne dopiero w latach 50.

Radni dopytują Ratusz o przedłużenie metra do Ursusa. Urzędnicy odpowiadają, że owszem linia tam powstanie, ale trzeba będzie poczekać. Najpierw zaplanowano budowę M3 i M4, a to oznacza, ze metro w Ursusie będzie zapewne dopiero w latach 50.
Na zdjęciu maszyna drążąca tunel M2 na Bemowie.
Na zdjęciu maszyna drążąca tunel M2 na Bemowie.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Sprawa budowy metra w Ursusie trwa już od dobrych kilku lat. To jedna z najszybciej rosnących dzielnic Warszawy, której rozwój koncentruje się w miejscu dawnej fabryki. Jak grzyby po deszczu wyrastają tam nowe bloki. Mieszkańcy i radni chcieliby, żeby w tym miejscu znalazła się stacja metra. 

Zabiegamy o metro, rozmawiamy z radnymi na wszystkich komisjach. Uruchomienie metra w Ursusie jest naszym priorytetem i jest konieczne dla naszych mieszkańców – mówił w listopadzie, podczas komisji infrastruktury, Bogdan Olesiński, burmistrz Ursusa. Był to efekt stanowiska (już czwartego w tej sprawie) przyjętego we wrześniu przez dzielnicowych radnych. Domagają się przedłużenia linii M2 do Ursusa. Według nich od stacji C1 Karolin (obecnie w budowie) kolej podziemna powinna zostać przedłużona o stacje: 

  • Ursus Niedźwiadek
  • Szamoty 
  • Ursus Płn. 

Wstępna lokalizacja stacji jest tożsama z propozycją rozwoju sieci metra, którą w 2018 roku, podczas kampanii wyborczej, złożył Rafał Trzaskowski.

Plan metra w Warszawie
Aktualny plan sieci metra w Warszawie / UM Warszawa

Co z metrem w Ursusie? Sekretarz miasta rozwiewa wątpliwości 

Do sprawy wróciła Joanna Krzemień, radna KO z Ursusa. W swojej interpelacji prosi o „podjęcie zdecydowanych działań na rzecz przedłużenia II linii metra w kierunku Ursusa”. W odpowiedzi Maciej Fijałowski, sekretarz m.st. Warszawy, tłumaczy, że pewne prace są zaplanowane.

- Docelowo w obrębie Dzielnicy Ursus planowana jest budowa 6 stacji oraz poprowadzenie dwóch linii metra. Przedłużenie linii M2 zapewni powiązanie Ursusa z Bemowem, Wolą, Śródmieściem, Pragą-Północ, Targówkiem i Żoliborzem, natomiast planowana nowa linia M5 połączy dzielnice Ursus, Włochy, Ochotę, Śródmieście i Pragę-Południe – pisze Fijałowski. 

Sekretarz zaznacza, że układ sieci metra został przygotowany na potrzeby studium, które finalnie nie zostało przyjęte. W związku ze zmianą przepisów studium zostanie zastąpione przez „strategię rozwoju Warszawy 2040+” oraz plan ogólny. 

- Należy zaznaczyć, że priorytetyzacja budowy poszczególnych odcinków linii metra nie będzie jednak stanowić przedmiotu ustaleń Strategii. W kontekście rozwoju sieci metra obecnie sprawą kluczową są również przygotowania do budowy III i IV linii metra – dodaje Fijałowski.

W jakim przedziale czasowym może powstać metro w Ursusie? Tego sekretarz miasta nie dopowiada. Biorąc pod uwagę, że priorytet ma budowa pierwszego odcinka M3, a potem M4, przedłużenie „dwójki” można planować najwcześniej na drugą połowę lat 40. 

Niedawno, w rozmowie z nami Daniel Radomski, ekspert od transportu, przyznał, że proces budowlany w przypadku tak dużych inwestycji trwa latami. Według jego wyliczeń w Warszawie buduje się średnio 0,95 stacji na rok. To oznaczałoby, że do Ursusa długo jeszcze nie pojedziemy metrem. Chyba że miasto zmieni priorytety z M3 i M4, na przedłużenie M2. 

Ankieta: Która linia metra powinna powstać najpierw?

Trwają prace przygotowawcze nad dwiema liniami metra w Warszawie. M3 - ze Stadionu Narodowego przez Grochów w kierunku Mokotowa oraz M4 z Białołęki - przez Wolę - do Wilanowa. Która z nich Waszym zdaniem powinna powstać najpierw?

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama