Inwestycja ministerstwa szansą dla Bielan?
Pod koniec 2024 roku przedstawiono nowe informacje dot. inwestycji S7, czyli „wylotówki” z Warszawy w kierunku północnym. Ministerstwo Infrastruktury dało „zielone światło” na budowę ponad 13-km odcinka, na trasie S7 Warszawa-Kiełpin. Kluczową w sprawie parku linearnego jest to, że nowa infrastruktura będzie przebiegać w Bielanach pod tunelem.
- Kiedy ruszył odcinek ursynowski tunelem podziemnym, mieszkańcy dzielnicy odetchnęli z ulgą. Został im już w większości tylko ruch lokalny. Na Bielanach również chcemy doprowadzić do tego stanu. Chociaż budowa S7 będzie trwała ok. 8-9 lat, to po jej zakończeniu standard życia mieszkańców dzielnicy drastycznie skoczy w górę. Na ulicach Bielan pozostanie ruch lokalny, z kolei ruch tranzytory - który obecnie narasta - zostanie przekierowany na drogę szybkiego ruchu - mówił podczas rozmowy z Raportem Warszawskim, Grzegorz Pietruczuk burmistrz dzielnicy.
Więcej o samej inwestycji przedłużenia S7 pisaliśmy w tym artykule.
Mniej aut, więcej przestrzeni dla ludzi
Wizja odciążenia bielańskich dróg pobudza wyobraźnię władz dzielnicy. Teren, wokół przyszłej S7, może zostać zagospodarowany m. in. na potrzeby przyszłego parku linearnego — podobnie jak w przypadku Ursynowa. Ze strony burmistrza Pietruczuka padają konkretne deklaracje.
- Chcemy, żeby park linearny powstał. Znajdowałby się on nad wspomnianym tunelem. Jest dla mnie logicznym, że skoro udało się to na Ursynowie, to uda się i u nas. Jako burmistrz będę o to zabiegał. Wierzę, że tę inwestycję dowieziemy do końca — dodaje.
Inną kwestią wpisującą się w nowy obraz Bielan, jest budowa ścieżki rowerowej, która powstanie wzdłuż trasy. Tym samym połączy ona Izabelin, Łomianki, Stare Babice z Bielanami, dzięki czemu powstanie wyjazd do Puszczy Kampinoskiej.
- Obecnie mamy problem z tym dojazdem. Należy pamiętać, że Wólka Węglowa czy Radiowo to były kiedyś wsie, a układ drogowy ma tam miejscami i sto lat. Kwestie własnościowe będą rozwiązane przy przebudowie trasy — wyjaśnia burmistrz.
Władze dzielnicy zapewniają, że w ciągu najbliższej dekady, Bielany staną się przyjaźniejsze mieszkańcom. Przekierowanie ruchu tranzytowego, park linearny czy nowa ścieżka rowerowa mają być dopiero początkiem. Całą rozmowę z burmistrzem Bielan możecie obejrzeć tutaj.
Czym są parki linearne?
Park linearny od innych przestrzeni zielonych, wyróżnia się kilkoma cechami: formą przestrzenną — jest wydłużony niczym prostokąt, stąd jego nazwa; oraz lokalizacją — powstaje najczęściej bezpośrednio przy innych liniowych elementach, np. kanałach, rzekach, murach czy autostradach.
W Warszawie tego typu parki powstają m. in. na wspomnianym już Ursynowie, nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy i na Służewcu, w ok. ul. Suwak, między biurowcami a torami kolejowymi.
Na samych Bielanach funkcjonuje już m. in. dwukilometrowej długości park w ciągu ul. Rudnickiego, Pierzyńskiego i Podczaszyńskiego.
Napisz komentarz
Komentarze