Reklama
ReklamaBanner

Rusza głosowanie w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. Tęcza wróci na plac Zbawiciela?

Warszawiacy mogą już głosować na wybrane projekty w 11. edycji budżetu obywatelskiego. W tym roku będą oni mogli wybierać spośród 1183 pomysłów. Większość z nich dotyczy nowych nasadzeń, drobnych remontów infrastruktury czy pomocy psychologicznej. Jednak w przypadku niektórych fantazja mieszkańców stolicy zadziwia.
CC BY-SA 4.0

Autor: Adrian Grycuk / wikimedia commons

- Do 30 czerwca na stronie bo.um.warszawa.pl można oddać swój głos na projekty z budżetu obywatelskiego. W urzędach dzielnicy są również przygotowane papierowe karty do głosowania, jeśli wolicie skorzystać z takiej formy głosowania. W tym roku zgłoszono 1183 pomysły, które dotyczą m.in. pomocy psychologicznej, zieleni, infrastruktury i rekreacji. Każdy może zagłosować maksymalnie na 10 projektów ogólnomiejskich i 15 z jednej dzielnicy. Zachęcam do głosowania! – powiedziała wiceprezydentka m.st. Warszawy Adriana Porowska.

Ponad 100 mln złotych na realizację pomysłów warszawiaków

Mieszkańcy stolicy w tegorocznej edycji mają do wyboru 1097 projektów dzielnicowych oraz 86 ogólnomiejskich. By zagłosować w budżecie obywatelskim, trzeba mieszkać w Warszawie i posiadać numer PESEL. Nie trzeba być jednak zameldowanym w stolicy ani mieć ukończonych 18 lat. Swój głos mogą oddać nawet dzieci do 13. roku życia, za pośrednictwem rodzica bądź opiekuna prawnego. Akcja potrwa do 30 czerwca do godziny 23:59, a listę zwycięskich propozycji poznamy 16 lipca, ich realizacja jest zaplanowana na rok 2025. Na ten cel miasto przewidziało 105 782 530 złotych, w tym 31 734 758 złotych na pulę ogólnomiejską oraz 74 047 772 złote na  pulę dzielnicową. Dzielnic otrzymają kwoty adekwatne do liczby zameldowanych w nich osób. 

W tym roku miasto postanowiło zachęcić mieszkańców do głosowania w wyjątkowy sposób. Najbardziej zaangażowane w przekonywanie innych do głosowania osoby, otrzymają wyjątkowe nagrody w konkursie „Podaj dalej”.

Pomysły warszawiaków na budżet obywatelski

Większość projektów zgłoszonych do tegorocznej dotyczy drobnych zmian w infrastrukturze, tworzenia nowych miejsc rekreacji czy zieleni. Mieszkańcy zwracają także dużą uwagę na problemy psychiczne i proponują wiele usprawnień w systemie pomocy psychologicznej. Niektóre projekty wyróżniają się jednak na tle pozostałych. Przykładowo mieszkańcy Białołęki mogą głosować na stworzenie labiryntu z krzewów na działce pomiędzy ul. Odkrytą a Wałem Wiślanym albo na budowę Ninja Parku w Parku Picassa. Z kolei wśród ogólnomiejskich propozycji znalazł się, chociażby projekt postawienia potrójnej wietnamskiej bramy w typie tam quan na wjeździe do targowiska przy ul. Bakalarskiej. Tradycyjnie powrócił też pomysł odbudowy tęczy na placu Zbawiciela, która zniknęła stamtąd w 2015 roku.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

P 15.06.2024 13:23
Dobry pomysł, ale z realizacją bywa różnie. Niektóre zwycięskie projekty z wcześniejszych lat dalej są nie zakończone. Dużo jest pomysłów o efektach co najwyżej efemerycznych, na ogół pisanych pod konkretną organizację pozarządową. Staram się głosować na przemyślane projekty, po których zostaje trwały ślad - najlepiej w postaci powstałej infrastruktury - ale w ostatnich latach najwyraźniej jestem pod tym względem w mniejszości. W każdym razie, budżet obywatelski nie powinien być podstawowym sposobem na poprawę dróg dla pieszych czy rowerzystów ani zieleni miejskiej: to rola miasta, niezależnie od wyników głosowania. Jednocześnie, wiele dobrych pomysłów zgłoszonych tą drogą nie doczekało się realizacji: może dobrze byłoby wprowadzić możliwość przyznania dodatkowych środków dla pomysłów, które nie wygrały w głosowaniu, ale są merytorycznie dobre i społecznie potrzebne - chociażby wg oceny prezydenta z rekomendacji ekspertów. W tym momencie z tego co wiem nie ma żadnej ścieżki do realizacji takich inwestycji jako ogólnomiejskie i cały potencjał tych propozycji jest zmarnowany.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama