Reklama
ReklamaBanner

Warszawa Zachodnia. Prace zakończą się w połowie 2025 roku. Tramwaj dojedzie rok później

- Jeżeli chodzi o część kolejową to skończyliśmy - mówi nam Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji. Dwa lata po zakładanym terminie Warszawa Zachodnia jest już niemal gotowa. To stacja XXI wieku, z nowoczesnymi peronami, galerią handlową i podziemnym przystankiem tramwajowym. Na ten ostatni poczekamy jednak jeszcze półtora roku.
Nowa Warszawa Zachodnia.
Nowa Warszawa Zachodnia.

Autor: Piotr Wróblewski / Raport Warszawski

Ciągnący się od lat remont Warszawy Zachodniej zbliża się do końca. Pierwsze prace na stacji zaczęły się w 2020 roku. Miały potrwać trzy lata i kosztować ok. 1,94 mld zł. Finalnie budowa przeciągnęła się do pięciu lat, a ostateczny koszt wzrósł do 2,1 mld zł. Jednak, jak informują nas kolejarze, prace są już na ostatniej prostej.

- Jeżeli chodzi o część kolejową to skończyliśmy. Ruch odbywa się po wszystkich nowych torach – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji. – Jesteśmy u progu końca jednej z największych inwestycji PKP. Mówimy tu o kompletnie nowym standardzie pasażera – chwalił. 

Kolejarze zaprosili media do budowanego wciąż przejścia podziemnego. Jak widać, trwają tu ostatnie prace wykończeniowe. Do końca roku niemal wszystko zostanie zakończone, ale wtedy, jeszcze przed pasażerami, wejdą tu najemcy lokali handlowych. W przejściu podziemnym znajdzie się blisko 30 sklepów, największe będą miały po tysiąc metrów powierzchni. Pierwsze z nich otworzą się w wakacje. 

KLIKNIJ ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO GALERII 

Wejście od strony ul. Kolejowej / fot. Piotr Wróblewski, Raport Warszawski

Kiedy otwarcie fragmentów nowego dworca? 

  • parking i teren od strony ul. Kolejowej  – do końca roku 
  • windy na wszystkie perony – do końca roku 
  • przejście podziemne – druga połowa 2025 roku
  • przystanek tramwajowy — druga połowa 2026 roku.  

- Do końca roku uruchomione zostaną wszystkie windy na wszystkie perony. Dostępne będzie przejście „górą” oraz cały teren od strony ulicy Kolejowej: zieleń, parking… - obiecuje Piotr Wawrzycki, reprezentujący Budimex, który realizuje Warszawę Zachodnią.

Przejście podziemne wygląda na niemal gotowe / fot. Piotr Wróblewski, Raport Warszawski.

W przyszłym roku trwać będą jeszcze prace w przejściu podziemnym, na poziomie -1, między peronami 8 i 9. To w tym miejscu piętro niżej swoją inwestycję realizują Tramwaje Warszawskie. Powstanie tam pierwszy podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie. Inwestycja jest realizowana we współpracy z PKP PLK i ma być gotowa mniej więcej w połowie przyszłego roku.

- Zakładamy, że odbiory techniczne, które zrealizujemy we współpracy z Tramwajami Warszawskimi, zakończą się w okolicy maja i czerwca 2025 roku. Pod koniec wakacji pełen zakres przejścia podziemnego będzie dostępny dla pasażerów – mówi Marcin Mochocki z PKP PLK. 

Nie oznacza to, że latem wsiądziemy już do tramwaju. Miejska inwestycja, czyli tunel i cała trasa tramwajowa, zakończy się najwcześniej rok później, czyli w 2026 roku. 

- Do końca tego roku zakończymy prace żelbetowe od strony al. Jerozolimskich. Potem czekają nas prace wykończeniowe. Liczymy na odbiór (tunelu – red.) w maju. Jednak pierwsze tramwaje dojadą do Dworca Zachodniego w 2026 roku. Dokładnej daty jeszcze nie podam, ponieważ jest to związane z m.in. przebudową skrzyżowania ul. Bitwy Warszawskiej 1920 – mówi Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama