Trasa tramwajowa do Wilanowa, choć uruchomiona z kilkumiesięcznym opóźnieniem (tramwaje pojawiły się tam dopiero pod koniec października 2024 roku), szybko stała się jednym z najważniejszych elementów warszawskiej komunikacji.
W ciągu zaledwie trzech miesięcy nowy odcinek przyciągnął 2 miliony pasażerów. Chociaż minęły niecałe cztery miesiące od uruchomienia trasy tramwajowej do Wilanowa, to już pojawiają się plany jej przedłużenia.
– To dopiero początek zmian w Wilanowie. W tym roku otwarty zostanie kolejny odcinek tramwajowy przy ulicy Bonifacego, a także rozpoczniemy projektowanie przedłużenia trasy do Południowej Obwodnicy Warszawy – mówi Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy.
Co więcej, podpisano już umowę z inwestorem budowanego w tej okolicy centrum handlowego Wilanów Park. Deweloper zobowiązał się do współpracy przy projektowaniu trasy tramwajowej oraz do wybudowania alei Rzeczpospolitej pomiędzy ulicami Branickiego a POW oraz Uprawną.
Przedłużenie trasy do POW – czy to realne?
Koncepcja przedłużenia trasy tramwajowej w Wilanowie nie jest nowa. Już w 2019 roku, na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej dla głównego odcinka trasy, rozważano taką możliwość. Jednak od początku warunkiem była partycypacja dewelopera w projekcie.
– Na obecną chwilę Tramwaje Warszawskie nie mają podpisanej umowy z deweloperem, która obejmowałaby projektowanie bądź finansowanie przedłużenia trasy do POW. Taka inwestycja nie jest też uwzględniona w obowiązującej nas wieloletniej umowie na świadczenie usług przewozowych, podpisanej z Zarządem Transportu Miejskiego i obowiązującej do 2027 roku. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości taka inwestycja zostanie rozpoczęta – informuje Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Mimo braku formalnych umów plany wydają się realne, zwłaszcza że inwestor Wilanów Park już teraz deklaruje chęć współpracy przy projekcie.

Wilanów Park – nowe centrum handlowe z parkiem
Wilanów Park to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w tej części Warszawy. Galeria handlowa z własnym dwuhektarowym parkiem ma stać się lokalnym centrum, łączącym funkcje handlowe, usługowe i rekreacyjne. W planach są sklepy, restauracje, kino, a nawet przestrzeń dla inicjatyw sąsiedzkich.
– To nie będzie zwykłe centrum handlowe. Chcemy stworzyć miejsce, które będzie odpowiadać na potrzeby mieszkańców w duchu miasta 15-minutowego. Wszystko, czego potrzebują, będzie w zasięgu krótkiego spaceru lub przejażdżki rowerem – podkreśla inwestor, firma Nhood.
Park, który powstanie w ramach inwestycji, został zaprojektowany przez Pracownię RS Architektury Krajobrazu. Będzie to przestrzeń wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą różnorodne aktywności społeczne i rekreacyjne. Inwestor podkreśla, że projekt powstał w porozumieniu z lokalną społecznością i ma pozytywnie wpłynąć na rozwój bioróżnorodności w okolicy.
Kiedy powstanie Wilanów Park?
Inwestycja Wilanów Park ciągnie się od lat. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już w 2014 roku, jednak dopiero w 2020 roku przyjęto plan miejscowy, który umożliwił jej realizację. Teraz, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, inwestor ma wolną drogę do rozpoczęcia prac.
– Planujemy zakończenie budowy na koniec 2028 roku – informuje biuro prasowe Wilanów Park.
Inwestycja ma powstać na skraju Miasteczka Wilanów, w kwartale ulic Uprawnej, Przyczółkowej, Karuzela oraz al. Rzeczpospolitej. To miejsce, które ma uzupełnić układ urbanistyczny tej części Warszawy, zapewniając mieszkańcom zarówno zieleń, jak i nowe centrum życia lokalnego. Przedłużenie trasy tramwajowej do POW z pewnością przyciągnie do centrum handlowego klientów również z dalszych części Warszawy, co byłoby w interesie inwestora.
Czy plany te zostaną zrealizowane? Wiele zależy od współpracy między Tramwajami Warszawskimi a deweloperem.
Napisz komentarz
Komentarze