Reklama

Tramwaj do Południowej Obwodnicy Warszawy? Wilanów szykuje kolejną inwestycję

Nowy odcinek, który połączył Wilanów z pozostałymi dzielnicami Warszawy, okazał się strzałem w dziesiątkę – tramwaje przewiozły już 2 miliony pasażerów. Teraz w planach jest przedłużenie trasy do Południowej Obwodnicy Warszawy.
Tramwaj w Wilanowie
Tramwaj w Wilanowie

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Trasa tramwajowa do Wilanowa, choć uruchomiona z kilkumiesięcznym opóźnieniem (tramwaje pojawiły się tam dopiero pod koniec października 2024 roku), szybko stała się jednym z najważniejszych elementów warszawskiej komunikacji. 

W ciągu zaledwie trzech miesięcy nowy odcinek przyciągnął 2 miliony pasażerów. Chociaż minęły niecałe cztery miesiące od uruchomienia trasy tramwajowej do Wilanowa, to już pojawiają się plany jej przedłużenia.

– To dopiero początek zmian w Wilanowie. W tym roku otwarty zostanie kolejny odcinek tramwajowy przy ulicy Bonifacego, a także rozpoczniemy projektowanie przedłużenia trasy do Południowej Obwodnicy Warszawy – mówi Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy.

Co więcej, podpisano już umowę z inwestorem budowanego w tej okolicy centrum handlowego Wilanów Park. Deweloper zobowiązał się do współpracy przy projektowaniu trasy tramwajowej oraz do wybudowania alei Rzeczpospolitej pomiędzy ulicami Branickiego a POW oraz Uprawną.

Przedłużenie trasy do POW – czy to realne?

Koncepcja przedłużenia trasy tramwajowej w Wilanowie nie jest nowa. Już w 2019 roku, na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej dla głównego odcinka trasy, rozważano taką możliwość. Jednak od początku warunkiem była partycypacja dewelopera w projekcie.

– Na obecną chwilę Tramwaje Warszawskie nie mają podpisanej umowy z deweloperem, która obejmowałaby projektowanie bądź finansowanie przedłużenia trasy do POW. Taka inwestycja nie jest też uwzględniona w obowiązującej nas wieloletniej umowie na świadczenie usług przewozowych, podpisanej z Zarządem Transportu Miejskiego i obowiązującej do 2027 roku. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości taka inwestycja zostanie rozpoczęta – informuje Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Mimo braku formalnych umów plany wydają się realne, zwłaszcza że inwestor Wilanów Park już teraz deklaruje chęć współpracy przy projekcie.

Południowa Obwodnica Warszawy. Nieopodal ma powstać Wilanów Park. / fot. GDDKiA

Wilanów Park – nowe centrum handlowe z parkiem

Wilanów Park to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w tej części Warszawy. Galeria handlowa z własnym dwuhektarowym parkiem ma stać się lokalnym centrum, łączącym funkcje handlowe, usługowe i rekreacyjne. W planach są sklepy, restauracje, kino, a nawet przestrzeń dla inicjatyw sąsiedzkich.

– To nie będzie zwykłe centrum handlowe. Chcemy stworzyć miejsce, które będzie odpowiadać na potrzeby mieszkańców w duchu miasta 15-minutowego. Wszystko, czego potrzebują, będzie w zasięgu krótkiego spaceru lub przejażdżki rowerem – podkreśla inwestor, firma Nhood.

Park, który powstanie w ramach inwestycji, został zaprojektowany przez Pracownię RS Architektury Krajobrazu. Będzie to przestrzeń wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą różnorodne aktywności społeczne i rekreacyjne. Inwestor podkreśla, że projekt powstał w porozumieniu z lokalną społecznością i ma pozytywnie wpłynąć na rozwój bioróżnorodności w okolicy.

Kiedy powstanie Wilanów Park?

Inwestycja Wilanów Park ciągnie się od lat. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już w 2014 roku, jednak dopiero w 2020 roku przyjęto plan miejscowy, który umożliwił jej realizację. Teraz, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, inwestor ma wolną drogę do rozpoczęcia prac.

– Planujemy zakończenie budowy na koniec 2028 roku – informuje biuro prasowe Wilanów Park.

Inwestycja ma powstać na skraju Miasteczka Wilanów, w kwartale ulic Uprawnej, Przyczółkowej, Karuzela oraz al. Rzeczpospolitej. To miejsce, które ma uzupełnić układ urbanistyczny tej części Warszawy, zapewniając mieszkańcom zarówno zieleń, jak i nowe centrum życia lokalnego. Przedłużenie trasy tramwajowej do POW z pewnością przyciągnie do centrum handlowego klientów również z dalszych części Warszawy, co byłoby w interesie inwestora.

Czy plany te zostaną zrealizowane? Wiele zależy od współpracy między Tramwajami Warszawskimi a deweloperem.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mgs 21.02.2025 10:12
Strzał w 10? Ciekawe. Ilu pasażerów korzystało z autobusów przed budową tramwaju?

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama