Deweloper planuje zabudować okolice fortu Zbarż, będącego niegdyś fragmentem carskiej Twierdzy Warszawa. To ogromny teren, o powierzchni 14-hektarów, który pozostaje w większości niezabudowany. Firma Bookfort, należąca do spółki Atenor, nabyła go w 2019 roku i złożyła właśnie wniosek o decyzję środowiskową dla osiedla składającego się ze 1,1 tys. mieszkań.
To inwestycja planowana w ramach lex developer. Zgodnie z wnioskiem, powstać miałoby jedenaście budynków o wysokości od 5 do 23,5 metra dla około czterech tysięcy osób. Inwestycję podzielono na pięć etapów. Pierwszy z nich dotyczy także historycznego fortu Zbarż, który miałby zostać odnowiony i przekształcony na park. Oprócz tego deweloper planuje budowę szkoły dla 700 uczniów (ok. 10 tys. mkw.).
To dopiero początek procesu decyzyjnego. Najpierw deweloper musi otrzymać decyzję środowiskową, następnie wystąpić o warunki zabudowy. W przypadku korzystania ze specustawy mieszkaniowej konieczna jest też zgoda miejskich radnych.
Co powstanie obok lotniska?
Osiedle to część większego założenia. W kwietniu ubiegłego roku Atenor dostał „zielone światło” na budowę trzech biurowców na południowym końcu działki (ok. 42 tys. mkw.), zaprojektowanych przez pracownię JEMS. Prace powinny zacząć się jeszcze w tym roku. Ogłoszono też, że na tej działce stanie hotel Tribe Airport z 266 pokojami.
Na stronie firmy czytamy, że to pierwszy etap znacznie większej inwestycji.
„Około 5,5 ha terenu zostanie przeznaczone na odrestaurowane budynki dawnego fortu wraz z fosami, na których znajdą się hotel, biurowce, mieszkania, sklepy, szkoła i tereny zielone.”
Wspomniany wyżej wniosek o decyzję środowiskową dotyczy części tego obszaru. W dokumencie, który jako pierwszy upublicznił profil „Nowi Liberałowie”, deweloper zamieścił poglądową mapę całej inwestycji. Wynika z niej, że w kolejnych latach inny deweloper, mający prawa do północnej części terenu, będzie starał się o wypełnienie reszty ogromnego obszaru. Na szkicu widać budynki mieszkalne oraz biurowe – w sumie 35 obiektów – bliżej ul. Komitetu Obrony Robotników. Nie są one jednak przedmiotem wnioskowanej obecnie decyzji.
.png)
Czy to dobre miejsce?
Planowana inwestycja znajduje się na dość trudnym terenie. Z jednej strony graniczy z lotniskiem Chopina (na części działki są obecnie parkingi), z drugiej z ulicą Wirażową i drogą ekspresową S79. Do tego sam fort, ulokowany na południowym końcu, jest w opłakanym stanie. Został zalany po bombardowaniach z czasów II wojny światowej i od tego czasu, aż do 1999 roku stacjonowało tu wojsko. Obecnie w tym miejscu można spotkać nurków.
Komercyjny sukces tego miejsca zależy od dalszych losów lotniska Chopina. Jeżeli port zostanie zamknięty w 2032 roku, po przeniesieniu ruchu na CPK, inwestycja będzie pierwiosnkiem zmiany funkcji tego terenu. Natomiast jeżeli samoloty wciąż będą startować – mieszkańcy będą musieli znosić ogromny hałas.
Napisz komentarz
Komentarze