Jak ujawniliśmy, rosyjska sieć sklepów „Svetofor” będąca częścią biznesowego imperium braci Shnayder, znów próbuje działać w Polsce. Przypomnijmy, że wywodzący się z Syberii bracia Sergiej i Andriej Shnayder, którzy zarządzają majątkiem o wartości ponad miliarda dolarów, zostali objęci sankcjami na Ukrainie. W Polsce, po zbojkotowaniu przez klientów sieci „Mere” na skutek rosyjskiej inwazji na Ukrainę, zaprzestali działalności. Jednak pod koniec roku wrócili. Po cichu. Najpierw w mniejszych miejscowościach otwarto dwa sklepy po nazwą „MyPrice”. Kilka dni temu w Warszawie otworzył się pierwszy sklep należący do firmy, pod nową nazwą „Moja Cena”.
Wybraliśmy się na miejsce. To dyskont o podobnym profilu, jak dwie poprzednie marki należące do rosyjskiej firmy. Stawia na produkty o długim terminie ważności i na promocje. Kusi cenami. Na półkach produkty z krajów bałtyckich, Tajlandii, Egiptu, Chin, oczywiście z Polski, ale także z Ukrainy. W asortymencie nie ma owoców, warzyw, ani pieczywa.
Rosyjski biznes w Polsce? Ministerstwo reaguje
Czy dla rosyjskich gigantów jest miejsce na Polskim rynku? Pieniądze ze sprzedaży zasilają firmę płacącą podatki w Moskwie. Pośrednio wspierają więc działania wojenne. Dodajmy, że sklepy tej sieci zostały zbojkotowane we Francji, w Belgii czy na Łotwie.
Skierowaliśmy w tej sprawie pytania do Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
(dalsza część artykułu pod zdjęciem)

Zapytaliśmy:
- Czy ww. sklep może legalnie działać w Polsce?
- Czy będą prowadzone działania kontrolne, podobnie jak w przypadku sieci „MyPrice” należącej do tego samego właściciela?
„W ocenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii zmiana nazwy sklepu stanowi działanie o charakterze rebrandingu, w związku z czym działalność wymienionej sieci handlowej oraz jej właścicieli podlega bieżącej analizie przez odpowiednie organy. W przypadku stwierdzenia przesłanek prawnych podjęte zostaną stosowne działania zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym” - czytamy w odpowiedzi.
Odpowiedź jest dość zachowawcza. Wynika z niej jednak, że aktualnie służby sprawdzają firmę, która najprawdopodobniej wróciła do business as usual. W 2022 roku zamknęła wszystkie sklepy w Polsce. Rok później nie prowadziła działalności. Czy to początek większej ekspansji?
Napisz komentarz
Komentarze