Reklama

Totalna rewolucja warszawskiej kolei. Powstaje nowoczesna lokomotywownia na Grochowie

PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowoczesnej lokomotywowni na warszawskim Grochowie. Inwestycja o wartości ponad 179 mln zł ma zrewolucjonizować zaplecze techniczne przewoźnika i znacząco poprawić komfort podróży dla milionów pasażerów. Co dokładnie się zmieni i dlaczego to tak ważny krok dla polskiej kolei?
Warszawa Grochów
Warszawa Grochów

Źródło: PKP Intercity

Nowa lokomotywownia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów to odpowiedź na rosnące wymagania pasażerów. Chcemy poruszać się coraz szybciej, sprawniej i bez opóźnień. Nowa inwestycja PKP Intercity obejmie najważniejsze elementy, które mają zrewolucjonizować warszawską kolej:

  • Budowę nowoczesnej hali napraw i mycia lokomotyw – obiekt trzytorowy, przejazdowy i w pełni zelektryfikowany.
  • Przebudowę budynku socjalnego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
  • Utworzenie stanowiska diagnostycznego do badania nacisku zestawów kołowych na szyny.
  • Hala mycia lokomotyw przystosowana do całorocznego użytku.

Powierzchnia użytkowa hali wyniesie około 5500 m², a jej wysokość sięgnie 12 metrów. Nowoczesne stanowiska przeglądowe wyposażone będą w dwupoziomowe pomosty oraz suwnice pomostowe.

Obecna lokomotywownia ma blisko 90 lat

Obecna lokomotywownia na Grochowie została wybudowana w latach 1937-1938 i jest objęta nadzorem konserwatora zabytków. Choć ma historyczną wartość, nie spełnia już wymogów nowoczesnego transportu kolejowego. 

– Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla podróżnych – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowoczesne pociągi, którymi chwali się systematycznie ministerstwo są naprawiane, myte i diagnozowane w blisko 90-letniej lokomotywowni. To trochę tak, jakbyśmy serwisowali kilkuletnie auto hybrydowe w 90-letnim warsztacie samochodowym.

– Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 r. odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. Do obsługi nowoczesnego taboru potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego – dodaje minister.

Lokomotywownia Warszawa Grochów w 1974 roku. / źródło: Marek Pisarski, Koleje polskie 1842–1972

Kluczowe elementy inwestycji

Lokomotywownia ma być nie tylko większa, nowocześniejsza, ale także bardziej funkcjonalna. Nowy kompleks kolejowy na Grochowie pomieści dłuższe pociągi i zapewni całoroczną konserwację pojazdów. Najważniejszymi elementami nowej inwestycji PKP Intercity będą:

  • Stanowisko do przeglądu długich składów – możliwość obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów.
  • Zapadnia podtorowa – urządzenie do wymiany kół o nośności do 10 ton.
  • System diagnostyczny – precyzyjne badanie nacisku kół na szyny.
  • Hala mycia – całoroczne mycie pudeł i podwozi lokomotyw.

Nowa lokomotywownia na Grochowie w 2027 roku

Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. O ile wykonawca dotrzyma terminów projektowych i realizacyjnych, nowej lokomotywowni na Grochowie doczekamy się w 2027 roku. Harmonogram przewiduje:

  • 8,5 miesiąca na wykonanie dokumentacji projektowej i pozyskanie decyzji administracyjnych.
  • 18 miesięcy na roboty budowlane od momentu uzyskania pozwolenia.
  • Zakończenie prac do końca 2026 roku.

Budowa nowoczesnej lokomotywowni na warszawskim Grochowie to kolejny krok w stronę unowocześnienia polskiej kolei. Inwestycja o wartości 179 mln zł ma nie tylko poprawić jakość obsługi taboru, ale także wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo podróży milionów pasażerów.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama