Nowa lokomotywownia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów to odpowiedź na rosnące wymagania pasażerów. Chcemy poruszać się coraz szybciej, sprawniej i bez opóźnień. Nowa inwestycja PKP Intercity obejmie najważniejsze elementy, które mają zrewolucjonizować warszawską kolej:
- Budowę nowoczesnej hali napraw i mycia lokomotyw – obiekt trzytorowy, przejazdowy i w pełni zelektryfikowany.
- Przebudowę budynku socjalnego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Utworzenie stanowiska diagnostycznego do badania nacisku zestawów kołowych na szyny.
- Hala mycia lokomotyw przystosowana do całorocznego użytku.
Powierzchnia użytkowa hali wyniesie około 5500 m², a jej wysokość sięgnie 12 metrów. Nowoczesne stanowiska przeglądowe wyposażone będą w dwupoziomowe pomosty oraz suwnice pomostowe.
Obecna lokomotywownia ma blisko 90 lat
Obecna lokomotywownia na Grochowie została wybudowana w latach 1937-1938 i jest objęta nadzorem konserwatora zabytków. Choć ma historyczną wartość, nie spełnia już wymogów nowoczesnego transportu kolejowego.
– Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla podróżnych – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowoczesne pociągi, którymi chwali się systematycznie ministerstwo są naprawiane, myte i diagnozowane w blisko 90-letniej lokomotywowni. To trochę tak, jakbyśmy serwisowali kilkuletnie auto hybrydowe w 90-letnim warsztacie samochodowym.
– Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 r. odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. Do obsługi nowoczesnego taboru potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego – dodaje minister.

Kluczowe elementy inwestycji
Lokomotywownia ma być nie tylko większa, nowocześniejsza, ale także bardziej funkcjonalna. Nowy kompleks kolejowy na Grochowie pomieści dłuższe pociągi i zapewni całoroczną konserwację pojazdów. Najważniejszymi elementami nowej inwestycji PKP Intercity będą:
- Stanowisko do przeglądu długich składów – możliwość obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów.
- Zapadnia podtorowa – urządzenie do wymiany kół o nośności do 10 ton.
- System diagnostyczny – precyzyjne badanie nacisku kół na szyny.
- Hala mycia – całoroczne mycie pudeł i podwozi lokomotyw.
Nowa lokomotywownia na Grochowie w 2027 roku
Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. O ile wykonawca dotrzyma terminów projektowych i realizacyjnych, nowej lokomotywowni na Grochowie doczekamy się w 2027 roku. Harmonogram przewiduje:
- 8,5 miesiąca na wykonanie dokumentacji projektowej i pozyskanie decyzji administracyjnych.
- 18 miesięcy na roboty budowlane od momentu uzyskania pozwolenia.
- Zakończenie prac do końca 2026 roku.
Budowa nowoczesnej lokomotywowni na warszawskim Grochowie to kolejny krok w stronę unowocześnienia polskiej kolei. Inwestycja o wartości 179 mln zł ma nie tylko poprawić jakość obsługi taboru, ale także wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo podróży milionów pasażerów.
Napisz komentarz
Komentarze