Inicjatywa budowy ścieżki rowerowej wzdłuż WKD to odpowiedź na wieloletnie oczekiwania mieszkańców zarówno podwarszawskich miejscowości, jak i warszawiaków, którzy z pewnością skorzystają ze ścieżek podczas weekendowych wycieczek za miasto. Projekt zakłada nie tylko stworzenie nowych tras, ale także połączenie istniejących odcinków, co ma znacząco poprawić komfort podróżowania rowerem.
– Po wielu latach udało się wypracować wspólnie z gminami i WKD porozumienie w sprawie ścieżek rowerowych, co nas bardzo cieszy – mówił Piotr Bąk, Prezydent Miasta Pruszkowa. – Mieszkańcy zabiegali o to rozwiązanie od lat. Dzięki czwartkowemu porozumieniu możemy wyłonić wykonawcę koncepcji, który opracuje możliwość budowy drogi rowerowej. Założenie jest takie, że dokument będzie gotowy w czerwcu 2026.
Projekt cieszy się aktywnym wsparciem zarówno władz wojewódzkich, jak i lokalnych. Wśród zaangażowanych w inicjatywę są m.in. Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Poseł na Sejm RP Piotr Kandyba oraz radni Sejmiku Województwa Mazowieckiego, w tym Dorota Stalińska.
– Cieszę się, że dziś zostanie podpisane porozumienie w tej sprawie. Wierzę, że działania te przebiegną pomyślnie, a wybudowane ścieżki będą cieszyć się dużym zainteresowaniem – podkreślił Emil Sawicki, sekretarz Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Jeszcze dwa lata
Opracowanie koncepcji budowy ścieżki rowerowej ma na celu określenie uwarunkowań i możliwości realizacji inwestycji. To kluczowy etap, który pozwoli na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do dalszych prac projektowych i budowlanych.
– Chciałbym podziękować za fajną współpracę, tak by w 2027 roku przejechać się wzdłuż kolejki WKD – mówił Tomasz Krupski, Burmistrz Grodziska Mazowieckiego, gminy wiodącej w projekcie.
Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż WKD to nie tylko wygoda dla rowerzystów, ale także korzyści dla środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inwestycja ma się przyczynić do:
- Zmniejszenia ruchu samochodowego – część osób wybierze rower zamiast samochodu.
- Ograniczenia emisji spalin – mniej aut to mniej zanieczyszczeń.
- Poprawy bezpieczeństwa – wydzielone ścieżki rowerowe zwiększą bezpieczeństwo zarówno rowerzystów, jak i pieszych.
Trasa ścieżki rowerowej – kluczowe stacje
Ścieżka rowerowa będzie przebiegać wzdłuż linii kolejowej WKD, łącząc wszystkie stacje od centrum Warszawy, aż po dalsze osiedla Grodziska Mazowieckiego. Łącznie na długości 22 kilometrów ścieżka rowerowa będzie biegła przez stacje:
- Warszawa Śródmieście WKD
- Warszawa Ochota WKD
- Warszawa Zachodnia WKD
- Warszawa Aleje Jerozolimskie
- Warszawa Raków
- Warszawa Salomea
- Opacz
- Michałowice
- Reguły
- Malichy
- Tworki
- Pruszków WKD
- Nowa Wieś Warszawska
- Kanie Helenowskie
- Otrębusy
- Podkowa Leśna Wsch.
- Podkowa Leśna Gł.
- Podkowa Leśna Zach.
- Kazimierówka
- Brzózki
- Grodzisk Mazowiecki
- Grodzisk Maz. Jordanowice
- Grodzisk Maz. Piaskowa
- Grodzisk Maz. Radońska

Wspólna inicjatywa, wspólny sukces?
– Cieszy nas to, że tyle samorządów wspólnie chce realizować taką inicjatywę. Liczymy, że za dwa, trzy lata będziemy mogli być dumni, że każdy przyłożył cegiełkę do tej inwestycji – podsumował Krzysztof Dynowski, dyrektor biura poselskiego Piotra Kandyby, posła na Sejm RP i inicjatora budowy ścieżki rowerowej.
Projekt ścieżek rowerowych wzdłuż WKD to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także krok w kierunku bardziej ekologicznego i zdrowego stylu życia. Już dziś można powiedzieć, że to jedna z najbardziej oczekiwanych inicjatyw w regionie, która zmieni oblicze transportu w okolicach Warszawy.
Napisz komentarz
Komentarze