Reklama

Stacje metra M1 Plac Konstytucji i Muranów miały powstać w 2025 roku. Ten termin jest nierealny. Kiedy powstaną?

W 2018 roku prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiedział, że do 2025 roku powstaną dwie nowe stacje metra na I linii: Plac Konstytucji i Muranów. Minęło już kilka lat, a mieszkańcy stolicy wciąż czekają na realizację tej obietnicy. Co dzieje się z tymi projektami? Czy stacje kiedykolwiek powstaną? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Wizualizacja zejścia do stacji Muranów
Wizualizacja zejścia do stacji Muranów

Źródło: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.

W 1989 r. w trakcie budowy I linii metra w Warszawie podjęto decyzję, z przyczyn ekonomicznych, o zaniechaniu budowy dwóch stacji metra – Plac Konstytucji pod ul. Marszałkowską, pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Wilczą i ul. Koszykową oraz Muranów pod ul. Andersa, na północ od skrzyżowania z ul. Anielewicza. 

Niezrealizowane nigdy stacje wielokrotnie wracały na języki mieszkańców i urzędników. Pomiędzy Politechniką a Centrum oraz między Placem Bankowym (metro Ratusz Arsenał), a Dw. Gdańskim mamy w Warszawie najdłuższe odcinki między stacjami.

Obietnice a rzeczywistość. Co się stało z planami?

W programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego z 2018 roku czytamy: „Do 2025 roku zbudujemy dwie nowe, brakujące stacje na I linii metra: Plac Konstytucji i Muranów”. 

Budowa już w zeszłym roku mogła ruszyć – powstały projekty za ponad 7 milionów złotych, a wojewoda wydał pozwolenie. Jednak, jak się okazuje, realizacja tych planów nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Rozmawialiśmy z dyrektorem Metra Warszawskiego, Jerzym Lejkiem, który przyznał, że choć projekty budowlane są gotowe i pozwolenia na budowę uzyskane, to termin rozpoczęcia prac wciąż pozostaje niejasny.

- Dla tych dwóch stacji zostały wykonane projekty budowlane i zostały uzyskane pozwolenia na budowę. Co do decyzji o momencie, w jakim czasie rozpocznie się budowa, to my jako inwestor zastępczy nie mamy takiej wiedzy – wyjaśnia Lejk.

Usytuowanie obydwu stacji. / fot. Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.

Plac Konstytucji - najdłuższy odcinek bez stacji

Stacja Plac Konstytucji ma powstać na środku odcinka między Politechniką a Centrum. To najdłuższy fragment na pierwszej linii metra bez przystanku – aż 1540 metrów. Jak podkreśla dyrektor Lejk, stacja ta jest niezwykle potrzebna zarówno pasażerom, jak i obsłudze całego obszaru.

- Środek peronu stacji Plac Konstytucji znajduje się na środku tego odcinka. Jest bardzo wygodny i potrzebny pasażerom oraz obsłudze całego tego obszaru, który znajduje się w strefie – mówi Lejk.

Mimo że plany są gotowe, a pozwolenia na budowę uzyskane, w rejonie Placu Konstytucji nie rozpoczęły się jeszcze żadne prace budowlane. Jedynym śladem po dawnych planach jest wentylatornia wybudowana przy okazji budowy pierwszej linii metra.

Wizualizacja stacji pl. Konstytucji. / fot., Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.

Muranów - stacja tuż obok historycznej dzielnicy Warszawy

Podobnie wygląda sytuacja ze stacją Muranów, która ma powstać na odcinku między stacjami Plac Bankowy a Dworzec Gdański. Ta stacja również znajduje się na środku długiego odcinka – ponad 1500 metrów.

- Stacja Muranów jest dokładnie na środku tego odcinka. Daje możliwość obsługi Nowego Miasta, Muranowa, Starego Miasta i Podzamcza. To strefa dojścia do najważniejszych atrakcji w promieniu 500-600 metrów, która jest wygodna dla pasażerów – tłumaczy dyrektor Lejk.

Stacja ta ma poprawić dostępność komunikacyjną w historycznej dzielnicy Warszawy, która przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów. Jednak podobnie jak w przypadku Placu Konstytucji, prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły.

Wizualizacja stacji Muranów. / fot. Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.

Dlaczego budowa stacji jest tak skomplikowana?

Budowa nowych stacji na istniejącej linii metra to nie lada wyzwanie. Wymaga nie tylko wykonania samych stacji, ale także rozbudowy infrastruktury towarzyszącej, w tym wentylatorni szlakowych.

- Realizacja nowych stacji na istniejącej linii, celem zapewnienia właściwej wentylacji linii metra, wymaga również wykonania nowych wentylatorni szlakowych pomiędzy istniejącymi już, a projektowanymi stacjami – czytamy w opisie inwestycji na stronie Metra Warszawskiego.

Dodatkowo budowa w centrum miasta wiąże się z koniecznością ograniczenia ruchu i koordynacji z innymi inwestycjami. To wszystko sprawia, że decyzja o rozpoczęciu prac ma nie być łatwa.

Co dalej z brakującymi stacjami?

Mimo że projekty są gotowe, a pozwolenia na budowę uzyskane, wciąż nie wiadomo, kiedy prace się rozpoczną. Jak podkreśla dyrektor Lejk, decyzja o terminie budowy zależy od strategii funkcjonowania miasta i priorytetów inwestycyjnych.

- Na pewno te dwie stacje są niezwykle potrzebne. Każda z nich ma swoje walory. Stąd na pewno będzie dyskusja, jaka powinna być kolejność działań – mówi Lejk.

Czy stacje Plac Konstytucji i Muranów powstaną w 2025 roku? Z pewnością nie. Chociaż jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie — do końca roku mają zapaść decyzje co do terminu rozpoczęcia prac.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama