Reklama

Od środy tramwaje nie przejadą Górczewską. Przyczyna? Budowa metra

Prace przy budowie linii metra M2 na Bemowie wkraczają w kolejny etap. Z powodu drążenia tuneli pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą już Bemowo, przez dwa dni wyłączona z ruchu zostanie pętla tramwajowa Osiedle Górczewska. Pasażerowie muszą przygotować się na tymczasowe utrudnienia.
Od środy tramwaje nie przejadą Górczewską. Przyczyna? Budowa metra
Utrudnienia dotkną wielu mieszkańców Bemowa

Źródło: ZTM Warszawa

Tymczasowe utrudnienia tramwajowe

Z powodu drążenia tuneli w ramach dokończenia linii M2, mieszkańcy Bemowa muszą przygotować się na tymczasowe utrudnienia. Przez dwa dni — w środę i czwartek, 19 i 20 marca — wyłączona z ruchu zostanie pętla tramwajowa Osiedle Górczewska. Tramwaje linii 10 i 28 będą kursowały zmienionymi trasami – do pętli Koło.

Ruch tramwajowy na ul. Górczewskiej wyłączony zostanie na odcinku od Powstańców Śląskich do pętli Os. Górczewska. W tym czasie tarcza drążąca tunel metra przejdzie przez strefę wzmocnionego gruntu i będzie drążyć tunel w stronę komory demontażowej przed stacją Bemowo.

W tym czasie tramwaje linii 10 i 28 będą jeździły do i z pętli Koło – z ul. Powstańców Śląskich będą skręcały w ul. Radiową i dojadą do pętli przy skrzyżowaniu Obozowej, Księcia Janusza i Dywizjonu 303.

Utrudnienia to efekt zapewnienia bezpieczeństwa

Budowniczowie metra wyłączą z ruchu pętlę tramwajową, pod którą budowane będą tunele metra, na czas „wyjścia” tarczy drążącej z budowanej stacji Lazurowa w kierunku stacji Bemowo. W trakcie tej operacji inżynierowie muszą precyzyjnie kontrolować stan techniczny torowiska pętli tramwajowej. Tarcze TBM, które rozpoczynają drążenie na stacji, muszą najpierw przebić się przez jej korpus.

Miejsce wyjścia tarczy ze stacji zostało zabezpieczone specjalnymi iniekcjami wstrzykiwanymi w grunt po wysokim ciśnieniem. Iniekcje te po osiągnięciu odpowiedniej wytrzymałości tworzą szczelny blok – tzw. „plug out”. Blok zabezpiecza tarczę oraz grunt bezpośrednio nad nią podczas wyjścia z korpusu stacji. Przejście tarczy TBM przez „plug out" i jego opuszczenie wymaga szczegółowej kontroli oddziaływania maszyny na torowisko pętli tramwajowej. Prace te są niezbędne do ukończenia ostatniego etapu drążenia tuneli metra na Bemowie.

Bemowski odcinek linii M2

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa w rejonie skrzyżowania ul. Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu ul. gen. L. Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej stacji techniczno-postojowej. 

Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia, wybudowane będą dwie wentylatornie.

Całość projektu dokończenia linii M2 po stronie zachodniej, wart jest ponad 3 mld zł. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 1,12 mld zł.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama