Reklama

Jak z budową tramwaju na Wilanów? Burmistrz dzielnicy chwali się zdjęciami

Tramwaj do Wilanowa - magnum opus warszawskich tramwajów, powolnymi krokami zbliża się do mety. Inwestycja po jej ukończeniu połączy szynami Wolę, Ochotę, Mokotów i miasteczko Wilanów. Jednak komfort, jaki obiecują inwestorzy i urzędnicy, jest okupiony licznymi niedogodnościami. Obecnie trwają intensywne prace na odcinku ul. Sobieskiego. Burmistrz dzielnicy chwali się w sieci postępami prac, a mieszkańcy wytykają błędy i utrudnienia.
Jak z budową tramwaju na Wilanów? Burmistrz dzielnicy chwali się zdjęciami

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Tramwaj do Wilanowa, to hasło wielokrotnie powtarzane niczym mantra przez urzędników niedługo może się ziścić. Obecnie trwają intensywne prace budowlane na ul. Jana III Sobieskiego, zwłaszcza na skrzyżowaniu z Al. Wilanowską. Może to budzić optymizm, także wśród mieszkańców, ponieważ jest to 10, z 13 etapów. Zadowoleni wydają się być głównie urzędnicy oraz władze dzielnicy. 

Budowa trwa dalej, podobnie jak utrudnienia

Obecnie zamknięta jest zachowana jezdnia ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej. Budowlańcy zrywają już nawierzchnię drogową oraz przebudowują podziemne instalacje. Koparki, ciężarówki i wiertła pracują niemalże non-stop. Po wymianie i modernizacji infrastruktury jezdnia ma być odbudowana.

Zmiany w ruchu drogowym / autor: infoulice warszawa

Od środy, 26 czerwca, przywrócono poprzednią organizację ruchu, zmienioną z powodu przebudowy ciepłociągu. Ruch w obu kierunkach ponownie został skierowany na jezdnię w stronę Trasy Siekierkowskiej.

Kierowcy w obu kierunkach muszą jechać nitką al. Sikorskiego i Witosa prowadzącymi w stronę Trasy Siekierkowskiej. Na drugiej jezdni wykonawca nadal pracuje przy ciepłociągu.

Jadący aleją Witosa od strony Wisły kierowcy powinni przejechać na drugą nitkę za Idzikowskiego, a na właściwą jezdnię wrócą przy Torze Łyżwiarskim Stegny. Mają dwa pasy do jazdy prosto – także przez skrzyżowanie. Fragment ul. Idzikowskiego łączący ul. Sobieskiego i al. Witosa jest nadal zamknięty. Funkcję objazdu dla kierowców chcących dojechać z al. Witosa do ul. Sobieskiego pełni ul. van Beethovena.

Z al. Sikorskiego, czyli od strony Ursynowa, można skręcić w obie strony w Sobieskiego lub pojechać prosto. Nadal obowiązuje zawrotka na wysokości stacji benzynowej.

Na ulicy Jana III Sobieskiego bez zmian: funkcjonują dwa pasy – do jazdy prosto i w prawo – zarówno od strony centrum jak i Wilanowa.

Zmiany w ruchu drogowym / autor: infoulice warszawa

Urzędnicy zapewniają, że warto jednak czekać na finalizację inwestycji.

- Po oddaniu tramwaju ma być 12 nowych przystanków tramwajowych. Czas przejazdu z miasteczka Wilanów do centrum Warszawy zajmie wtedy ok 25 min. Wybudowane zostaną 3 linie tramwajowe, gdzie ich kursowanie w szczycie będzie właściwie co 2 minuty, czyli jak pierwsza linia metra - mówi dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, Katarzyna Strzegowska.

Mieszkańcy tracą cierpliwość?

Burmistrz Wilanowa, Ludwik Rakowski, pochwalił się we wpisie na platformie Facebook, obecnym stanem robót drogowych na wyżej wymienionym odcinku. Nie musiał długo czekać na reakcje mieszkańców, którzy w swoich komentarzach wytknęli utrudnienia z jakimi muszą się borykać. Niezależnie czy podróżują komunikacją miejską, czy własnym samochodem. 

Widok na skrzyżowanie al. Wilanowskiej i al. Rzeczpospolitej / autor: Ludwik Rakowski
  • Proszę wsiąść w samochód i spróbować przejechać się z prędkością wyższą niż 20km/h w pobliżu osiedla Ostoja” - pisze jeden z internautów, w odpowiedzi na post burmistrza Rakowskiego. Jednak mieszkańcy wytykają nie tylko problemy związane z poruszaniem się samochodem.
  • „Photoshopem zostały wygumkowane ekipy budowlane, bo zazwyczaj jest tłoczno tam i praca wre!” - żartuje inny mieszkaniec.
  • „Gdyby był Pan kobietą, zaproponowałabym Panu przejść się z brzuchem ciążowym po wykopach, później prowadząc dziecko do szkoły.” 
  • „Przystanki i dojścia do nich nieoznakowane zupełnie i prawie codziennie w innym miejscu.„” 

Mieszkańców może dodatkowo zaniepokoić wieść, że ten intensywny i hałaśliwy etap prac jak informują Tramwaje Warszawskie, potrwa najpewniej do końca 2024 roku. Przypomnijmy, że władze miasta zapewniały o uruchomieniu taborów jeszcze w roku szkolnym 2024/2025. To oznacza, że prace będą kontynuowane jednocześnie z kursującymi tramwajami.

Plac budowy tramwaju / autor: Maciej Gillert

Jak podaje "GW" podany termin zakończenia tego odcinka oraz całości prac, należy traktować z dużą podejrzliwością”. Powodem takiej rezerwy ma być historia wydłużania terminów przez wykonawcę, firmę Budimex. Oryginalnie inwestycja miała zostać oddana pod koniec 2023 roku, jednak w listopadzie podpisano aneks, przesuwający zakończenie prac nad tramwajem na wrzesień 2024 roku., a wszystkich prac drogowych - aż na 2025 roku.

Z tego powodu prace drogowe są bardzo intensywne, dla nie których mieszkańców wręcz za bardzo. Jakiś czas temu na stronie urzędu pojawiła się interpelacja dot. łamania ciszy nocnej przez ekipy budowlane. Zdaniem TW spotkania konsultacyjne z mieszkańcami mają dać odpowiedź na to, jak pogodzić cele inwestycyjne i dobro mieszkańców.

- Konsultacje będą trwały do 15 lipca. Zbieramy także informacje, więc będziemy w stanie poinformować mieszkańców o naszych planach pod koniec sierpnia. Dowiedzą się oni jak ma wyglądać układ komunikacyjny i tramwajowy i autobusowy po oddaniu tej inwestycji tramwaju na Wilanów. Dotychczas wpłynęło ponad 600 zgłoszeń przez platformę konsultacyjną oraz zorganizowaliśmy trzy spotkania na żywo - dodaje pani dyrektor.

Dodatkowo 4 lipca na Stegnach ma stanąć mobilny punkt, gdzie podczas spaceru będzie można porozmawiać z pracownikami miejskiego zarządu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama