Reklama

Nowy system biletowy w Warszawie za dwa lata. Koniec z tradycyjną kartą miejską

Warszawa przygotowuje się do wprowadzenia nowoczesnego systemu biletowego, który ma zrewolucjonizować sposób korzystania z transportu publicznego. Zamiast tradycyjnej karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, pasażerowie będą mogli korzystać ze zdalnego, internetowego konta.
Pasażerowie wchodzący do metra.
Pasażerowie wchodzący do metra.

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Obecnie, aby uzyskać spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską, użytkownik musi udać się do Punktu Obsługi Pasażera. Kupienie biletu długookresowego wymaga fizycznego zapisu na karcie, co jest możliwe wyłącznie w stacjonarnych punktach sprzedaży lub w automatach. Zarząd Transportu Miejskiego jest bliski wybrania wykonawcy projektu nowego systemu biletowego. Jednak warszawiacy pojadą bez plastikowego biletu najwcześniej za dwa lata.

Nowy system wyeliminuje konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzi naliczanie opłat wzorowane na systemach obowiązujących w Londynie i innych miastach.

Centralne Konto Pasażera

Założeniem nowego systemu jest Centralne Konto Pasażera, dostępne zarówno z komputera, jak i aplikacji mobilnej. Do konta można będzie przypisać dowolne urządzenie zbliżeniowe, takie jak karta płatnicza, telefon, zegarek, czy stopniowo wygaszaną kartę miejską. System ten ma być nie tylko wygodniejszy, ale również bardziej intuicyjny.

Kolejną innowacją będzie system naliczania opłat. Warszawa, jako jedno z niewielu dużych miast, nie miała dotychczas planera podróży, który podpowiadałby odpowiednią trasę i bilet. Nowy system ma to zmienić. Przejazdy jednorazowe będą rozliczane na koniec dnia, a system check-in, check-out, znany m.in. z Londynu czy Ostrawy, zostanie wprowadzony również w Warszawie. Pasażerowie będą musieli zaznaczać rozpoczęcie i zakończenie podróży w aplikacji, co pozwoli na naliczanie opłat tylko za faktycznie przejechane przystanki.

Komfort i bezpieczeństwo

Nowy system biletowy ma być nie tylko wygodny, ale również bezpieczny. Pasażerowie będą mogli płacić za przejazd kartą płatniczą, telefonem, smartwatchem oraz kartą miejską. System umożliwi także planowanie podróży, wskazując najkorzystniejszą trasę i dostosowując ją w razie potrzeby. 

- Współpraca z doświadczonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych, takimi jak Visa i MasterCard, ma gwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa – informuje ZTM. 

Wdrożenie nowego systemu

Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął w październiku postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy projektu. Inwestycja ZTM ma kosztować 256,5 mln zł. W postępowaniu wzięło udział pięciu chętnych wykonawców, z czego etap weryfikacji wniosków przeszły cztery firmy. Zgodnie z założeniem mieli brać udział w dialogu z konkurentami oraz w podsumowaniach, aby na koniec przedstawić docelowe projekty. Teraz, zgodnie z harmonogramem, Zarząd Transportu Miejskiego będzie musiał wybrać spośród nich wykonawcę nowego systemu.

- Nowy system biletowy to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt, biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową. Dlatego też, planując nowy system, musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską – potwierdza Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama