ReklamaBanner

Śródmieście bez Wisłostrady? Aktywiści prosamochodowi: „To spowoduje paraliż całego Mokotowa”

Stanowcze „nie” dla zmiany roli Wisłostrady ze strony ruchu „Stop korkom”. Jak mówi nam Paweł Skwierawski, zmiana roli trasy N-S doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego Mokotowa. Wydaje się, że pewnym kompromisem – dla wszystkich stron – byłoby schowanie Wisłostrady w tunelu.
Wisłostrada
Widok na Wisłostradę i Bulwary Wiślane.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Trwa dyskusja dotycząca przyszłości Wisłostrady i terenów nad Wisłą. Rozpoczęli ją architekci z fundacji Miastonatura powiązanej z pracownią WXCA. Nota bene kilka lat temu ta pracownia przygotowała dla miasta projekt niezrealizowanych bulwarów od mostu Świętokrzyskiego do Cypla Czerniakowskiego. Wtedy zabrakło na nie pieniędzy.

Teraz architekci proponują, by w przyszłości zwęzić Wisłostradę i zmienić ją w bardziej lokalną drogę. Pozostały teren, nad Wisłą, w centrum miasta, chcieliby zamienić w nową dzielnicę. Jak wyliczyli, to aż 30 hektarów „uwolnionych” gruntów.

Pomysł na Wisłostradę dzieli

Nasz artykuł prezentujący zdanie architektów, wywołał szeroką dyskusję. W komentarzach wypowiadali się przedstawiciele miasta i aktywiści. 

  • „Ruch z Wisłostrady w większości powinien być przeniesiony na obwodnicę. Wtedy uwalnia się świetnie skomunikowany (metro, nowa stacja kolejowa Powiśle) i wyposażony w infrastrukturę (także społeczną - szkoły, przedszkola) teren, na którym może zamieszkać kilka tysięcy ludzi” – komentował Jacek Grunt-Mejer, miejski pełnomocnik ds. rewitalizacji.
  • Z kolei radny Jan Mencwel (Miasto Jest Nasze) obawia się, że powstanie tam „enklawa luksusu z mieszkaniami po 50 tysięcy za metr”. 
  • Podobnego zdania jest były śródmiejski radny Daniel Łaga: „Przecież ten projekt to ukłon w stronę bogatych deweloperów, tylko tańsza wersja niż za Piskorskiego, bo deweloperzy nie muszą dorzucać się do tunelu. (…) Bloki nie rozwiążą żadnych problemów Śródmieścia, bo ich usytuowanie będzie wymuszało odpowiednią cenę, na którą stać tylko najbogatszych. Autorzy projektu mają idealistyczne wizję, ale nie rozumieją problemów dzielnicy.”

Co z samochodami na Wisłostradzie? 

Poza kwestią hipotetycznej „enklawy luksusu”, o której pisze Mencwel, pozostaje pytanie o politykę transportową miasta. Zwróciliśmy się do prosamochodowego ruchu „Stop korkom”, z prośbą o komentarz. Paweł Skwierawski zgadza się z radnymi, że na zmianach najbardziej skorzystaliby deweloperzy.

- To nie wybór czy niszczyć Wisłostradę, czy nie. To wybór czy miasto jest dla mieszkańców, czy dla deweloperów i rentierów – tłumaczy. 

Skwierawski zauważa, że Wisłostrada została zaprojektowana jako „kręgosłup transportowy Warszawy”, a jej twórcy zakładali, że będzie to trasa przelotowa. Gdyby projekt Miastonatura wszedł w życie, zmieniłaby się rola Wisłostrady.

Po lewej Wisłostrada i Bulwary Wiślane / fot. Maciej Gillert, Raport Warszawski.

- Gdy mówimy o Centrum, zmotoryzowani mają praktycznie dostępne tylko trzy arterie pozwalające poruszać się na kierunku północ – południe: ul. Marszałkowską, Al. Jana Pawła II/Chałubińskiego i właśnie Wisłostradę, z czego na dwóch pierwszych w godzinach szczytu są niebotyczne korki – tłumaczy aktywista ze „Stop korkom”.

- Dodatkowo w Wisłostradę bezpośrednio wpływa potok aut z ul. Czerniakowskiej, czyli z kierunku Stegny, Wilanów, Powsin, Konstancin itd. oraz obecnie również często ze strony Praskiej. Proszę sobie wyobrazić, że ci wszyscy ludzie przebijają się do ul. Puławskiej, przez zatłoczone Wilanowską i Sikorskiego. To proszenie się o paraliż całego Mokotowa. Coś, co być może ładnie wygląda na papierze, byłoby potwornym utrudnieniem życia bardzo wielu ludzi – dodaje Paweł Skwierawski.

Aktywista zwraca uwagę, że zabudowa terenów nadwiślańskich to zamknięcie kolejnego korytarza napowietrzającego miasto, który umożliwia swobodne cyrkulowanie powietrza. Podobnie zadziało się przy budowie biurowca The Tides, który stanął w obrębie korytarza Wisły. Korytarze, zwane też „klinami” chronią Warszawę m.in. przed smogiem. Niestety w ostatnich latach wiele takich miejsc zostało zabudowanych.

Wisłostrada w tunelu? „To pewien kompromis”

Skwierawski krytykuje obecną politykę władz Warszawy dotyczącą Wisłostrady. Twierdzi, że wyznaczanie przejścia dla pieszych na wysokości ul. Karowej jest już pierwszą zmianą roli „przelotowej” trasy. Po drugie twierdzi, że Ratusz zamienia drogę bezkolizyjną w kolizyjną.

- Schowanie Wisłostrady w tunel byłoby pewnym kompromisem, jednak ucierpiałaby na tym wydatnie jej rola. Z tunelu nie da się wyprowadzić tylu wyjazdów, by zachować jej wydajność. Poza tym byłby to nieuzasadniony wielki wydatek dla naszego i tak już wysoko zadłużonego miasta – zaznacza aktywista. 

- Wisłostrada absolutnie nie powinna zmieniać obecnej roli. Drogi lokalne jej nie zastąpią, nie przejmą ruchu z Czerniakowskiej. Żaden układ obwodnic też tego nie zastąpi, bo z definicji nie wprowadzą, ani nie wyprowadzą zmotoryzowanych z Centrum. 

Ankieta: Co dalej z Wisłostradą?
Powinna zostać bez zmian, to kluczowa droga dla Warszawy
67%   (72 głosy)
Nie ma miejsca na miejskie autostrady - należy ją zlikwidować zupełnie
12%   (13 głosów)
Stopniowo Wisłostrada powinna być przekształcana, a "odzyskana" przestrzeń wykorzystana na nową zabudowę
21%   (23 głosy)

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Mieszkaniec Woli 22.08.2024 08:44
Wisłostrada powinna zostac umieszczona na odcinku Środmiejskim (za mostem Gdańskim i przystankiem) w tunelu. Nad tunelem powinien powstać park oraz jednopasmowa droga lokalna dla połączenia z trasą WZ i Dobrą.

Gerard 21.08.2024 14:38
Może pozostać w obecnym kształcie, ale przydałyby się tam fotoradary i ograniczenie do 60 bo obecnie to tor wyścigowy. Na Poniatowskim się udało mimo rozpaczy co niektórych

Powiślanin 21.08.2024 14:08
Chyba kogoś zdrowo przygrzało. Mieszkam na Powiślu na codzień jeżdżę rowerem, ale samochód i Wisłostrada jest mi niezbędne do funkcjonowania i durniejszego pomysłu nie słyszałem w ostatnim czasie.

Alan 21.08.2024 14:05
Powinna zostać poszerzona. Tendencyjne pytania, wstyd.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.