ReklamaBanner

Węzeł kolejowy pod CPK. Właśnie podpisano umowę na projekt. Budowa ma ruszyć w 2026 roku

Podziemny węzeł, trzy stacje pasażerskie i jedna towarowa, a także łącznik z linią do Poznania. Właśnie podpisano umowę na projekt całej siatki komunikacji kolejowej w obrębie przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jej projekt poznamy za półtorej roku. Wtedy możliwe będzie rozpoczęcie budowy.
CPK
Tak wyglądać ma przyszły terminal pasażerski CPK. Dworzec i planowana linia znajdą się częściowo pod ziemią

Autor: mat. pras. / CPK

W ostatnich miesiącach w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego „ruszyło”. Latem podpisano przetarg na tunel kolejowy pod Łodzią, a także na projekt Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. W połowie września zebrano oferty w przetargu na budowę dróg wokół CPK. W tym przypadku – za ponad 2,2 mld zł – powstać ma m.in. węzeł „CPK Wschód” czy węzeł „Baranów” na autostradzie A2. Sieć drogowa ma liczyć ok. 90 km.

W piątek, 20 września, biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiedziało kolejną nowość. Podpisano kontrakt na projekt potężnego węzła kolejowego, który częściowo schowany będzie pod ziemię. 

Linia kolejowa pod lotniskiem. Budowa ruszy w 2026 roku 

Projektanci z firm Elkol i Mosty Katowice dostali półtora roku na wykonanie zadania. Ich praca polegać będzie głównie na przystosowaniu planowanego kolejowego „igreka” (nowej linii Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław) do projektu lotniska. 

W szczegółach wygląda to następująco: 

  • wytyczenie linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w obrębie nowego lotniska – linia uwzględniać ma trzy stacje: CPK Wschód, Lotnisko CPK i CPK Zachód, 
  • łącznika między nową KDP z lotniska a istniejącą linią nr 3 Warszawa-Poznań 
  • zaprojektowanie stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.

Umowa jest warta 84,8 mln zł netto. 

Planowany wygląd terminala CPK / mat. pras. 

– W 2032 roku, po zakończeniu prac na odcinku Warszawa – Łódź, podróż między tymi miastami skróci się do 40 minut, a trzy lata później z Warszawy do Wrocławia pojedziemy w czasie 1 godz. 40 min. Linia „Y” przełoży się na skrócenie czasu przejazdu też w innych relacjach, np. Wrocław – Lublin i Warszawa – Szczecin. Na realizację węzła CPK patrzymy w sposób całościowy i skoordynowany, myśląc o maksymalizacji korzyści dla pasażerów – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Jak słyszymy, projekt ma być gotowy w półtora roku. W skład zamówienia wchodzi także pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie całej dokumentacji administracyjnej, geologicznej i inżynierskiej. W kolejnych latach projektant będzie nadzorował prace budowlane.

– Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży – podkreśla dr Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

mat. pras. 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.