Jak zauważają drogowcy, często można spotkać się z opinią, że „w Warszawie nie ma gdzie zaparkować”. Tymczasem sieć parkingów, zwłaszcza w centrum, to nie tylko Strefa Płatnego Parkowania, ale również spora liczba ogólnodostępnych parkingów podziemnych i piętrowych. Wśród nich są parkingi miejskie i prywatne, na których często jest wiele wolnych miejsc. Wśród stołecznych kierowców wiedza ta nie jest jednak powszechna. Dlatego drogowcy zrealizowali projekt, który ułatwi kierowcom odnalezienie wolnych miejsc.
Pilotaż projektu
W ostatnich latach, w ramach testów, w dynamiczną informację o liczbie wolnych miejsc zostały wyposażone oba śródmiejskie parkingi należące do ZDM, czyli pod placem Krasińskich oraz ulicą Waryńskiego.
Następnie tablice pojawiły się też w rejonie trzech ogólnodostępnych parkingów prywatnych. Są to: centrum handlowe Złote Tarasy, parking przy ul. Pięknej 20 oraz zespół kilku parkingów na terenie kwartału zajmowanego przez kompleks Browary Warszawskie.
Pilotaż zakończył się wypracowaniem przez Towarzystwo Projektowe ujednoliconego wzoru tablicy informacyjnej, który nawiązuje do stylistyki Miejskiego Systemu Informacji.
Przetarg na montaż tablic
Następnym krokiem było ogłoszenie przetargu na montaż tablic w okolicach 18 parkingów miejskich należących do śródmiejskiego Zarządu Terenów Publicznych, Zarządu Transportu Miejskiego (Park & Ride) oraz Pałacu Kultury i Nauki. Do realizacji zlecenia wybrano firmę Prestige Systems, która otrzymała za zadanie prawie 1,4 mln zł. Za tę kwotę wyprodukowano w sumie 38 tablic. 36 spośród nich zostało już zamontowanych i uruchomionych.

Współpraca z podmiotami prywatnymi
Drogowcy podkreślają, że wśród wszystkich parkingów podziemnych i piętrowych, znaczna część jest w rękach prywatnych. Znajdują się one na terenie centrów handlowych, biurowców, hoteli lub wielofunkcyjnych kompleksów. Korzystają z nich przeważnie jedynie klienci czy najemcy. ZDM zachęca więc inne podmioty do współpracy w tym zakresie.
Najświeższą inwestycją są tablice wzdłuż ulic Grzybowskiej i Wroniej na Woli, prowadzące do Browarów Warszawskich.
- Według pierwszych analiz operatora trzech tamtejszych parkingów, firmy Indigo Polska, od razu po uruchomieniu systemu ich średnie zapełnienie wzrosło o 20 proc. – podkreśla ZDM.

Równolegle do rozwoju systemu na parkingach miejskich otwarty jest nabór do projektu dla podmiotów prywatnych. Obecnie ZDM jest w trakcie rozmów m.in. z wolską Fabryką Norblina.
W ewentualnym II etapie odnoszącym się do parkingów miejskich niewykluczone jest również objęcie systemem pozostałych parkingów Park&Ride. Docelowo dane o zapełnieniu parkingów powinny też być zbierane i udostępniane online oraz wykorzystywane przy różnego rodzaju analizach.
Parking pod Pl. Powstańców Warszawy
Tablice czekają też na uruchomienie parkingu pod placem Powstańców Warszawy. Inwestycja jest na ukończeniu. Uruchomienie parkingu ma odbyć się jeszcze w tym roku. Na parkingu będzie 420 miejsc postojowych. Jednocześnie w najbliższej okolicy zlikwidowano większość naziemnych miejsc do parkowania. Zapytaliśmy stołeczny ratusz o dokładne statystyki.
- W strefie buforowej w promieniu 300 m od parkingu podziemnego – zgodnie z zapisami umownymi – zniknie 420 miejsc parkingowych, tj. tyle ile jest miejsc postojowych na parkingu podziemnym. Nadmienić należy, że w większości miejsca parkingowe nie zostaną fizycznie zlikwidowane, a przekształcone w miejsca parkingowe dla mieszkańców posiadających abonament. Szczegóły w kwestii wdrożenia koncepcji organizacji parkowania w strefie buforowej będą opracowane przed otwarciem parkingu - poinformowały nas władze miasta.
Regulamin i cennik dla parkingu przygotowuje i opublikuje koncesjonariusz przed otwarciem parkingu, co zaplanowane jest w I kwartale 2025 r. Umowa koncesji nie określa cennika, natomiast są w niej zapisy dotyczące zniżek dla mieszkańców.
- Zgodnie z zapisami umowy koncesji 15%, spośród 420 miejsc parkingowych ogółem, (tj. 63 miejsca) koncesjonariusz powinien udostępnić w ramach sprzedaży abonamentów dla osób posiadających adres zamieszkania lub zameldowania w rejonie sąsiadującym z parkingiem (tzw. strefie buforowej). Dla wspomnianych użytkowników parkingu koncesjonariusz powinien zaoferować wszystkie typy abonamentów, w szczególności miesięczne abonamenty całodobowe, za cenę niższą o co najmniej 15% od oferty dla innych użytkowników - czytamy w odpowiedzi.
Napisz komentarz
Komentarze