Zanim ruszą wiertła na Karolinie, najpierw muszą powstać elementy zbrojenia. Niedawno rozpoczęła się produkcja części, które po odpowiednim przycięciu i zespawaniu stworzą półokrągłą wewnętrzną konstrukcję obudowy tunelu.
- Takie zbrojenie, w formie łuku, umieszczane jest na wózku, gdzie – jak na taśmie produkcyjnej – trafia pod urządzenie, które zalewa je betonem. Następnie element obudowy poddawany jest zagęszczaniu, wygładzeniu i przechodzi obróbkę cieplną. Tak przygotowana forma musi jeszcze odleżeć, by beton dojrzał, aby później – połączona z podobnym półokręgami – mogła stworzyć cały pierścień – informuje Metro Warszawskie.
Pierścienie, o średnicy około 6,5 metra, będą stopniowo wykładać tunele ostatniego odcinka linii M2. W sumie będzie ich blisko 3800, z czego na razie gotowych jest około osiemdziesięciu. Docelowo składowane będą na budowie przy przyszłej stacji Karolin, gdzie znajduje się szyb startowy dla tarcz TBM (ang. tunnel boring machine), czyli tarcz drążących. Tworzenie tuneli przez maszyny TBM ma rozpocząć się jeszcze w te wakacje. Obydwa tunele będą miały łącznie około 6,4 tysiąca metrów długości.
Ostatni odcinek M2
Budowany obecnie odcinek drugiej linii metra tworzą trzy stacje, a jego długość wynosi prawie 4 km.
Lista planowanych stacje:
- Stacja C3 Lazurowa – po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej,
- Stacja C2 Chrzanów – przy ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską,
- Stacja C1 Karolin – przy ul. Sochaczewskiej, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską.
Kilkaset metrów za stacją Karolin budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – stacja techniczno-postojowa Karolin. To właśnie tu będą stacjonować składy obsługujące linię M2, a także będą one serwisowane i naprawiane. Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest na 2026 rok.
Jak tłumaczy Metro Warszawskie wszystkie te działania mają na celu przygotowanie gruntu i konstrukcji do późniejszego, sprawnego tworzenia tuneli. Proces ten, zdaniem władz metra, jest kluczowy, ponieważ ma zagwarantować, że nowe stacje będą bezpieczne i funkcjonalne dla przyszłych pasażerów.
Napisz komentarz
Komentarze