ReklamaBanner

Warszawa Zachodnia ze wszystkimi peronami już w czerwcu, ale to wciąż wielki plac budowy

9 czerwca pasażerom na Warszawie Zachodniej zostaną udostępnione wszystkie nowe perony, a tym samym zakończy się najbardziej uciążliwa część, trwającego od 2020 roku, wielkiego remontu. To jednak nie koniec modernizacji dworca. W budowie dalej jest nowa hala, a także podziemne kondygnacje.
Warszawa Zachodnia ze wszystkimi peronami już w czerwcu, ale to wciąż wielki plac budowy
Nowe perony na Warszawie Zachodniej.

Autor: Miłosz Piotrowski

Wielka modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie trwa od października 2020 roku. Pierwotnie miała zakończyć się już w 2023 roku, ale termin ten był kilkukrotnie przesuwany ze względu na opóźnienia w pracach. W tym czasie PKP PLK podpisały dwa aneksy z wykonawcą budowy, czyli firmą Budimex, przesuwając datę oddania inwestycji i zwiększając wynagrodzenie za jej wykonanie. Spółka tłumaczyła to rosnącymi kosztami budowy spowodowanymi wojną na Ukrainie. W konsekwencji wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto.

Warszawa Zachodnia otwiera wszystkie perony po remoncie

Wszystko wskazuje jednak na to, że wyczekiwane przez pasażerów zakończenie prac na Dworcu Zachodnim jest już blisko, a prace znajdują się na ostatniej prostej. Jak ogłosiło PKP PLK, najbardziej newralgiczna część inwestycji zostanie oddana do użytku 9 czerwca 2024 roku

- 9 czerwca oddajemy trzy ostatnie perony na Warszawie Zachodniej, które podlegały modernizacji, więc stacja będzie miała pełną funkcjonalność pod względem torowym i peronowym. Zwiększy się liczba pociągów odprawianych w dobie z 750 do 950 - mówi Raportowi Warszawskiemu prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Jak zapowiada PKP PLK, po 9 czerwca pasażerowie mogą liczyć na znaczne zmiany. W zeszłym roku z Warszawy Gdańskiej odjeżdżały 124 pociągi, teraz ta liczba ma zmniejszyć się do zaledwie 39. Duża część ruchu zostanie przekierowana na oś Warszawa Zachodnia — Warszawa Centralna, co będzie o wiele bardziej komfortowe dla pasażerów niż dotychczasowe rozwiązanie. Zmieni się też wakacyjny rozkład jazdy.

— Zbliżające się wakacje to czas wzmożonych podróży. Dlatego już dzisiaj informujemy o nowej korekcie rozkładu jazdy pociągów. Na podróżnych czeka oferta PKP Intercity – zwiększona liczba składów średnio do 454 dziennie. To o 31 więcej niż w zeszłoroczne wakacje. Chcemy zachęcić wszystkich do podróżowania koleją — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Po 9 czerwca z Warszawy szybciej dojedziemy do Gdańska. Trzy pociągi Express InterCity Premium ze stolicy dotrą tam w rekordowym czasie 2 godz. 25 min. W całej Polsce PKP PLK planuje uruchomienie 13 nowych przystanków, które usprawnią podróże. Chodzi m.in. o Szczecin i Kołobrzeg.

Konferencja prasowa na Warszawie Zachodniej / autor: PKP PLK.

Z nowych peronów skorzystają też lokalni przewoźnicy 

Otwarcie trzech peronów na Warszawie Zachodniej ma ulżyć nie tylko podróżnym korzystającym z dalekobieżnych połączeń, ale również mieszkańcom Warszawy i Mazowsza, którzy przemieszczają się pociągami Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej czy Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Liczba odpraw tych przewoźników na godzinę na Warszawie Zachodniej ma zwiększyć się z 5 do 15. Z nowego peronu nr 3 będą odjeżdżały pociągi m.in. do Pruszkowa, Sochaczewa czy Grodziska Mazowieckiego. Natomiast z peronu nr 2 pasażerowie pojadą w stronę centrum Warszawy przez przystanek Warszawa Śródmieście. Korekta rozkładu jazdy to także zmiany na peronie nr 1, z którego korzystać będą pasażerowie Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

— Zwiększy się liczba pociągów na średnicy, a zmniejszy na linii obwodowej, która jest mniej pożądana jako ruch dalekobieżny. Dzięki oddaniu peronu 2 i 3 będziemy w stanie przepuścić więcej połączeń aglomeracyjnych, więc nie spodziewałbym się w samej Warszawie jakichś istotnych utrudnień aglomeracyjnych w te wakacje — mówi Raportowi Warszawskiemu prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Jednocześnie jednak zmodernizowane perony mogą nie być dostępne dla wszystkich. By się na nie dostać, trzeba będzie skorzystać z wysokiej kładki. Choć docelowo na peron 1, 2 i 3 będzie można z niej zjechać windami, to mają one zostać uruchomione dopiero jesienią tego roku. Oznacza to, że po 9 czerwca przez kilka miesięcy na te perony będzie można zejść jedynie schodami. 

Trwająca przebudowa Warszawy Zachodniej / autor: PKP PLK

Perony otwarte, ale prace na Warszawie Zachodniej trwają

Dokończenie wind na nowych peronach to nie jedyna rzecz, którą PKP PLK ma jeszcze do zrobienia na Warszawie Zachodniej. Cały dworzec wciąż przypomina wielki plac budowy, a prace na nim będą trwały aż do 2025 roku

- Pozostaje nam do zrobienia jeszcze poziom -1 i -2, czyli przejście tunelem przez wszystkie perony, łącznie z wlotem od ulicy Tunelowej do Alei Jerozolimskich, a także budynek dworca. Wykonawca planuje zakończenie tych prac na grudzień 2024 roku, a na rok 2025 uruchomienie przejścia podziemnego w kierunku Alei Jerozolimskich. Jednocześnie będziemy uruchamiać pozostałe elementy infrastruktury pasażerskiej, czyli np. windy i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – mówi Raportowi Warszawskiemu prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Choć pociągi już wkrótce zaczną odjeżdżać z trzech zmodernizowanych peronów, to pasażerowie nadal będą musieli zmagać się z utrudnieniami na Dworcu Zachodnim. Dotyczyć one będą przede wszystkim poruszenia się między peronami, gdyż na całym terenie Warszawy Zachodniej wciąż trwają intensywne prace budowlane. Obecnie by przedostać się na peron 9, piesi muszą przejść długą drogę. Najpierw są zmuszeni dotrzeć na peron 8 kładką, a następnie przejść przez plac budowy zawiłym chodnikiem wyznaczonym przez wykonawcę. Całość zdecydowanie nie sprzyja spóźnialskim spieszącym się na pociąg. Utrudnienia te mają zakończyć się dopiero w 2025 roku wraz z otwarciem nowego tunelu podziemnego. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.