Więcej aplikacji i łatwiejsze opłaty
Warszawscy kierowcy za postój w poszerzającej się SPPN najchętniej płacą za pomocą aplikacji mobilnych — tak informuje ZDM. Aktualnie ponad połowa płatności ma być wykonywana za pomocą telefonu. Do tej pory operatorów płatności było trzech. Od stycznia 2025 r. to grono powiększyło się o kolejnych dostawców usług. Obecnie opłaca za postój w stolicy możliwa jest dzięki sześciu aplikacjom. Są to kolejno:
- mobiParking (SkyCash);
- moBILET;
- Flowbird;
- AnyPark;
- mPay;
- CityParkApp.
W każdej z tych aplikacji strefa jest oznaczona jako „WarszawaSPPN”. Każda z aplikacji do prawidłowego działania wymaga wcześniejszej rejestracji.
W każdej z nich opłacenie parkowania jest proste i intuicyjne. Możliwe jest także przedłużenie postoju bezpośrednio z aplikacji. Opłata naliczana jest jedynie za rzeczywisty czas parkowania. W zależności od operatora można podpiąć kartę bankową, zapłacić BLIK-iem lub doładować konto w aplikacji. Szczegółowe instrukcje dostępne są na stronach operatorów.
Dodatkowo w aplikacjach MobiParking (SkyCash) i moBILET dostawcy umożliwiają płatność za pomocą SMS-ów i kodów IVR. Dokładna stawka za opłatę w SPPN znajduje się pod tym linkiem.
Nowe parkomaty
Zwiększenie liczby dostępnych aplikacji mobilnych to efekt przetargu na dostawę i montaż nowych parkomatów dla Warszawy, który wygrała firma City Parking Group. Nowy nabytek ZDM-u stoi już m. in. na Saskiej Kępie i Kamionku. Takie urządzenia zastąpią stopniowo obecne parkomaty – na całym obszarze SPPN. Mają one prostszy interfejs, możliwość płatności BLIK czy przedłużenia czasu postoju za pomocą kodu QR.
Jak pokazują statystyki, większość kierowców rezygnuje z opłat gotówką. W 2023 roku 14 proc. wszystkich płatności dokonano za pomocą bilonu, a 39 proc. za pomocą karty. W 2024 roku większość kierujących wybierała płatność za pomocą aplikacji mobilnej, 35 proc. opłacała parkowanie kartą, a tylko 12 proc. używało gotówki. Trend jest więc spadkowy. Za pomocą karty lub BLIK-a opłaty można dokonać dużo szybciej i wygodniej.
W aż 1110 warszawskich parkomatach kierowcy opłacą postój tylko kartą lub blikiem. W pozostałych 810 zachowana zostanie możliwość płatności gotówką. Są to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i droższe. Takie parkomaty zostaną zamontowane w miejscach, w których do tej pory najchętniej wybierano taką formę płatności monetami.
SPPN w 2025 roku
Niemal pewne jest rozszerzenie strefy, w 2025 roku, na kolejne dzielnice południowe. Zapowiedział to jeszcze w grudniu dyrektor ZDM-u.
- Planujemy w przyszłym roku przeprowadzić konsultacje dotyczące wprowadzenia SPPN w rejonie biznesowego Mokotowa oraz sąsiednich Włoch, gdzie problem parkowania jest równie uciążliwy - mówił nam Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.
Wydaje się, że to plan minimum.
Do radnych z Komisji Infrastruktury i Inwestycji zgłaszają się mieszkańcy, a także burmistrzowie, którzy przekonują, że także na terenie ich dzielnic powinna zacząć obowiązywać strefa. Zdaniem radnych to „efekt Saskiej Kępy”, gdzie po uporządkowaniu parkowania mieszkańcy mogą bez problemu zaparkować pod domem. Więcej o możliwym poszerzeniu SPPN pisaliśmy w tym artykule.
Napisz komentarz
Komentarze