Reklama

Z Warszawy do Krakowa w miej niż dwie godziny? Pociągi pojadą 250 km/h

250 km/h, nawet z taką prędkością pojadą pociągi z Warszawy do Krakowa, Katowic i Wrocławia. Mowa o Centralnej Magistrali Kolejowej, która jest sukcesywnie modernizowana. Obecnie zakończono prace szlifowania szyn oraz rozjazdów, dzięki czemu wygładzono nierówności i poprawiono komfort podróży. To konkretne zadanie realizowane było ze środków z KPO i kosztowało ponad 20 mln zł.
Pociąg na peronie, zdjęcie ilustracyjne

Autor: Grzegorz Biega, PKP PLK S.A.

Zakończono kolejny etap prac nad CMK

Nawet 250 km/h z Warszawy do Krakowa? Taką prędkość gwarantuje PKP po finalizacji modernizacji wysłużonej Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Niedawno zakończono kolejny etap prac, polegający na szlifowaniu szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na całej 224-kilometrowej trasie od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Jak zapewnia spółka, był to element konieczny do dostosowania CMK do najwyższych prędkości. 

Zdanie to zrealizowano w 2024 roku.  W tym czasie ruch pociągów na CMK był utrzymany.

- Szlifowanie szyn znacząco wpływa na jakość i bezpieczeństwo podróży. W trakcie przejazdu specjalistycznej maszyny torowej usuwane są nierówności i wady na powierzchni szyn, co pozwala pociągom poruszać się szybciej i płynniej. Usunięcie defektów i nierówności zmniejsza ryzyko awarii, co przekłada się na bezpieczeństwo ruchu kolejowego — informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

W trakcie szlifowania tworzonych jest miriad iskier / autor: Monika Chwastowska, PKP PLK S.A.

Dodatkowo gładkie szyny redukują hałas generowany przez pociągi, co korzystnie wpływa na komfort podróży pasażerów, oraz warunki mieszkaniowe w domach w okolicy torowiska. Ponadto lepiej wyprofilowane szyny przedłużają żywotność i zmniejszają zużycie kół, co przekłada się na niższe koszty utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych. Jednym słowem — oszczędność. 

Przed PKP jeszcze dużo pracy

Obecnie kluczowym przedsięwzięciem na CMK jest budowa systemu ETCS poziomu 2. na 200-kilometrowym odcinku Szeligi – Zawiercie oraz budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.  

ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie ma przyczynić się nie tylko do zwiększenia bezpieczeństwa, ale i oszczędności w zużyciu energii, poprzez poprawę przepustowości oraz płynności przejazdu pociągów.

W ramach prac zabudowane zostaną m. in. nowe, komputerowe urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy, czy samoczynna blokada liniowa. Władze spółki zapewniają, że urządzenia stacyjne będą dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2, czyli wymaganego dla szybkich pociągów.

- Dopiero po wykonaniu pozostałych prac oraz uruchomieniu szeregu systemów: ERTMS/GSM-R, ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, będzie możliwy przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h - dodaje Wilgusiak. 

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama