Reklama

Nielegalne taksówki pod lupą. W co trzeciej wykryto nieprawidłowości

Warszawa przeżywa prawdziwy boom na usługi przewozu osób. W 2024 roku po stołecznych ulicach jeździło już niemal 59 tysięcy taksówek – o 18 tysięcy więcej niż rok wcześniej i niemal czterokrotnie więcej niż w 2021 roku. Wzrost liczby przewoźników to efekt rosnącego zainteresowania legalizacją działalności, ale także intensywnych kontroli, które skłaniają kierowców do wyrabiania licencji.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów, policja i Strażą Graniczną regularnie sprawdzają, czy przewoźnicy działają zgodnie z prawem. W zeszłym roku przeprowadzono 2 334 kontrole, a w blisko 30% przypadków wykryto nieprawidłowości. Funkcjonariusze sprawdzali, czy kierowcy posiadają wymagane dokumenty, przestrzegają lokalnych przepisów i nie stwarzają zagrożenia dla pasażerów.

Fałszywe prawa jazdy, brak badań i nielegalni kierowcy

Kontrole ujawniły szereg poważnych naruszeń. Wśród najczęstszych problemów znalazły się:

  • Brak licencji – 75 kierowców przewoziło pasażerów nielegalnie.
  • Brak dokumentów podczas kontroli – 213 taksówkarzy nie miało przy sobie wypisu z licencji.
  • Brak badań lekarskich i psychologicznych – 30 osób woziło pasażerów bez ważnych orzeczeń.
  • Nieprzestrzeganie lokalnych przepisów – 226 kierowców naruszyło regulacje miejskie.
  • Jazda bez uprawnień – 54 osoby prowadziły pojazd bez ważnego prawa jazdy.
  • Narkotyki i alkohol – 11 kierowców znajdowało się pod wpływem substancji odurzających.
  • Fałszywe prawa jazdy – 25 kierowców posługiwało się podrobionymi dokumentami.
  • Osoby poszukiwane – 19 kierowców było ściganych przez służby.
  • Nieprawidłowe rozliczenia – w 11 przypadkach wykryto niezgodne z prawem naliczanie opłat.
  • Nielegalny pobyt – Straż Graniczna zatrzymała 52 kierowców.

Jak bezpiecznie korzystać z taksówki?

– Należy sprawdzić, czy pojazd posiada lampę na dachu z napisem ‘TAXI’, wymaganą w przypadku licencjonowanych taksówek, oraz czy wewnątrz pojazdu – w widocznym miejscu – znajduje się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem – mówi Monika Beuth, rzeczniczka stołecznego ratusza.

Jak podkreśla, po zakończeniu kursu taksówkarz powinien wydać paragon fiskalny z numerem bocznym i rejestracyjnym pojazdu. – Paragon za wykonany przejazd należy zawsze zachować – w przypadku ewentualnych nieprawidłowości jest on podstawą do późniejszych roszczeń – dodaje Beuth.

Warszawa nie zamierza rezygnować z kontroli. Władze miasta zapowiadają dalsze działania, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i wyeliminowanie nieuczciwej konkurencji z ulic stolicy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama