Na Saskiej Kępie trwa modernizacja Trasy Łazienkowskiej. Prace rozpoczęły się od rozebrania wiaduktu prowadzącego w stronę centrum, nad ulicami Paryską i Bajońską. W jego miejscu powstał nowy obiekt – o długości 210 metrów. W piątek, 14 lutego wieczorem, zostanie on udostępniony kierowcom.
To jednak dopiero połowa remontu. Otwarcie umożliwi zamknięcie wiaduktu południowego prowadzącego na Grochów, po którym dotychczas odbywał się ruch. W przyszłym tygodniu rozpocznie się demontaż jego nawierzchni, a następnie rozbiórka.
Trasa Łazienkowska. Od piątku do Centrum nowym wiaduktem
Otwarcie nowo wybudowanego wiaduktu północnego wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Kierowcy zmierzający do centrum przejadą na niego za ul. Saską. Z kolei wracający z centrum zmienią jezdnię na węźle z Wałem Miedzeszyńskim. Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu zostało podzielone na trzy etapy, w czasie których robotnicy będą przenosili wygrodzenia ze starego obiektu na nowy.
I tak:
- od piątku, 14 lutego od godz. 22 kierowcy pojadą po jednym pasie w każdym kierunku.
- W weekend, w kierunku od centrum, zyskają drugi pas.
- Z kolei w poniedziałek ponownie będzie dostępny jeden pas dla każdego kierunku.
- Najpóźniej od środy, 19 lutego, na nowym wiadukcie dostępne będą trzy pasy – jeden do centrum i dwa w kierunku Grochowa i Wawra.
Otwarty zjazd na Wał Miedzeszyński
Wróci zjazd z Trasy Łazienkowskiej od strony Saskiej Kępy na Wał Miedzeszyński w kierunku Pragi-Północ i Wawra. Zamknięcie południowego wiaduktu oznacza jednak konieczność wygrodzenia wjazdu z Wału Miedzeszyńskiego na Trasę Łazienkowską w stronę Grochowa – nieczynne będą estakady od strony Pragi-Północ i Wawra. Objazdy poprowadzą do alei Waszyngtona lub ulicy Fieldorfa.

Zmiana przy Międzynarodowej
Ruch pomiędzy ulicą Saską i Kanałem Wystawowym nadal będzie odbywał się jezdnią południową. Tak jak dotychczas będą tu trzy pasy – jeden do centrum i dwa w drugim kierunku, przy czym jeden z nich pozostanie zarezerwowany dla autobusów, taksówek pojazdów MTON i motocykli.
Zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu z ulicą Międzynarodową. Straci ona połączenie z Trasą Łazienkowską. Objazd będzie prowadził ulicą Zwycięzców i Wałem Miedzeszyńskim.
Ruch pod wiaduktami
Kierowcy przejadą ulicą Paryską pod Trasą Łazienkowską, ale będą tu mieli trochę węziej niż dotychczas. Zamknięty pozostanie przejazd pod wiaduktami ulicami Wąchocką i Bajońską. Na obu tych ulicach w dalszym ciągu będzie ruch dwukierunkowy. W związku z tym kierowcy nie będą mogli na nich parkować.
Zmiany dla komunikacji miejskiej, rowerzystów i pieszych
Swoje trasy od poniedziałku 17 lutego, w jednym kierunku, zmienią autobusy linii 411 i E-1. Autobusy 411 w stronę stacji metra Politechnika, pojadą ulicą Saską do Zwycięzców, Wału Miedzeszyńskiego i dalej wjadą na Trasę Łazienkowską – do swojej stałej trasy. W przeciwną stronę, czyli na Gocław lub do Starej Miłosnej, trasa się nie zmieni.
Autobusy linii E-1 pojadą inaczej w stronę Gocławia. Z Wału Miedzeszyńskiego E-1 skręcą w ulicę Zwycięzców i nią dojadą do Saskiej i do swojej stałej trasy. W kierunku stacji metra Stadion Narodowy trasa się nie zmieni.

Co z rowerzystami i pieszymi?
Drogowcy otworzą drogę dla rowerów po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej, ale zamkną tę po drugiej stronie. Znaki będą kierowały rowerzystów do otwartej ścieżki.
Piesi przejdą pod wiaduktami tylko po jednej stronie ulicy Paryskiej – tymczasowym przejściem wyznaczonym na jezdni. Nie przejdą natomiast pod Trasą Łazienkowską ulicami Bajońską i Wąchocką ani po południowej stronie trasy pomiędzy Bajońską i Rapperswilską. Zamknięte pozostaną przejście i przejazd dla rowerów pod wiaduktami na wysokości ulic Rapperswilskiej i Wandy.

Trasa Łazienkowska z rocznym opóźnieniem
Remont Trasy Łazienkowskiej miał się zakończyć w 2025 roku. Obecnie wiemy już, że ten termin nie zostanie spełniony. Kolejny deadline co do prac na Saskiej Kępie przypada w lipcu 2026 roku. Więcej o tym pisaliśmy w tym artykule.
Obecnie poza pracami przy wiaduktach, na Trasie Łazienkowskiej trwa przebudowa jezdni północnej alei Stanów Zjednoczonych – od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Początkowo projekt zakładał wymianę jedynie górnej warstwy nawierzchni, ale w trakcie prac okazało się, że głębiej położone warstwy jezdni są w złym stanie technicznym i konieczna jest ich wymiana. Wymagało to opracowania i wdrożenia projektu zamiennego.
Prowadzone obecnie roboty obejmują również prace brukarskie, przebudowę sieci teletechnicznej, budowę oświetlenia drogowego oraz ekranów akustycznych. Dodatkowo powstaje już podbudowa nowej jezdni północnej, a układanie na niej nawierzchni planowane jest w maju.
Skąd decyzja o remoncie?
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały w 1974 roku jako część Trasy Łazienkowskiej. Z powodu złego stanu technicznego wymagały przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne, a na przebudowanych jezdniach pojawi się tzw. cicha nawierzchnia. Nowe oświetlenie i oznakowanie sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Zasadzona zostanie także nowa zieleń – drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza.
Modernizację Trasy Łazienkowskiej prowadzi Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma Warbud. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Napisz komentarz
Komentarze