Aleja Waszyngtona – z nietypowym układem torowiska, powstałym w latach 40. XX w. – odstaje od współczesnych standardów i oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz komfortu podróżowania. W ubiegłym roku przeprowadzono punktowy remont fragmentów tej arterii, które były w najgorszym stanie – m. in. skrzyżowania z ul. Międzynarodową i Kinową. Na pozostałych odcinkach potrzebna będzie kompleksowa modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych, w tym dotyczących zachowania odpowiedniej skrajni drogowej.
Panowie, ale drzew nie ruszamy!
Projektowaniem nowych rozwiązań zajmie się firma Databout. Wartość podpisanej umowy to ponad 3,6 mln zł brutto. Projektanci mają za zadanie przygotować dokumentację całego, ponad dwukilometrowego odcinka. Chodzi o trasę pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna.
W sumie to ok. 4,4 km toru pojedynczego.
W pierwszym etapie będzie to analiza sześciu wariantów przebudowy, różniących się m. in. usytuowaniem torowiska i rozwiązaniami w zakresie komunikacji autobusowej. Na tej podstawie – wspólnie z jednostkami miejskimi – Tramwaje Warszawskie wybiorą po wakacjach docelowy wariant. Następnie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i innych wymaganych decyzji.

Tramwajarze mają wobec wykonawcy jeden ważny wymóg — szpaler drzew, rosnących po obu stronach al. Waszyngtona nie może zostać ruszony lub uszkodzony. W 2023 roku Tramwaje Warszawskie zleciły wykonanie ekspertyzy stanu drzew wraz z określeniem zasięgów systemów korzeniowych i opracowaniem planu ich pielęgnacji. Zalecenia tej ekspertyzy będą uwzględniane na każdym etapie realizacji przebudowy torowiska.
Czy remont będzie kolidować z innymi pracami?
Prace projektowe dla al. Waszyngtona zakończą się najpewniej w 2028 roku. W tym czasie wykonawca musi pozyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz ostateczne pozwolenie na budowę.
- Przebudowa trasy w al. Waszyngtona będzie możliwa w latach 2028-30. Termin ten jest zależny od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie (jak np. z planowaną przez PKP PLK przebudową linii średnicowej, której harmonogramy ulegają aktualizacji) - wyjaśnia Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Projektowane rozwiązania umożliwią realizację trasy tramwajowej na Gocław, dla której powstały już projekty budowlane. W najbliższym czasie należy spodziewać się kluczowych decyzji także dla tej inwestycji. Warto dodać, że projekt przebudowy torowiska na Waszyngtona uwzględnia przyszłą linię metra M3. Obie inwestycje będą się zbiegać w rejonie Wiatraczna i mają być skoordynowane.
Napisz komentarz
Komentarze