Reklama

Gdzie zaparkować w Warszawie? "W centrum zawsze jest kilkaset wolnych miejsc"

W tym roku na stołecznych ulicach pojawi się 38 tablic informujących o zapełnieniu pobliskich parkingów podziemnych. ZDM wybrał firmę, która je dostarczy i zamontuje. Drogowcy zakładają, że to dopiero początek instalacji tablic w mieście. – W centrum jest dużo płatnych miejsc postojowych – podkreśla rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski. Innego zdania są mieszkańcy Śródmieścia.
Tablica informacyjna
Tablica informacyjna

Autor: Zarząd Dróg Miejskich

Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę montażu tablic na 18 wybranych parkingach miejskich należących do śródmiejskiego Zarządu Terenów Publicznych, Zarządu Transportu Miejskiego (Park & Ride ) oraz Pałacu Kultury i Nauki. Tablice planowane są też na dojazdach do parkingu pod placem Powstańców Warszawy, którego budowa dobiega końca. 

Przetarg został ogłoszony 25 kwietnia. Realizacją zamówienia były zainteresowane trzy firmy. Ostatecznie drogowcy wybrali ofertę Prestige Systems opiewającą na niecałe 1,4 mln zł. Przy każdym z parkingów zawiśnie najczęściej więcej niż jedna tablica. Na warszawskich ulicach będzie ich ponad 40. ZDM zakłada, że to dopiero początek instalacji tablic w mieście.

Testy na śródmiejskich parkingach

W ostatnich latach oba śródmiejskie parkingi należące do ZDM, czyli pod placem Krasińskich oraz pod ulicą Waryńskiego zostały wyposażone w dynamiczną informację o liczbie wolnych miejsc. Był to rodzaj testu i jeden z elementów modernizacji parkingów.

Obecnie takie tablice znajdują się też w rejonie trzech ogólnodostępnych parkingów prywatnych. Są to: centrum handlowe Złote Tarasy, parking przy ul. Pięknej 20  oraz zespół kilku parkingów na terenie kwartału zajmowanego przez kompleks Browary Warszawskie.

Kończąc etap pilotażu, ZDM przyjął stworzony przez Towarzystwo Projektowe ujednolicony wzór tablicy informacyjnej. Nawiązuje on do stylistyki Miejskiego Systemu Informacji. 

Najświeższą inwestycją są tablice wzdłuż ulic Grzybowskiej i Wroniej na Woli, czyli prowadzące do Browarów Warszawskich. Według pierwszych analiz operatora trzech tamtejszych parkingów, firmy Indigo Polska, od razu po uruchomieniu systemu ich średnie zapełnienie wzrosło o 20 proc.

Jak powiedział w rozmowie z Raportem Warszawskim rzecznik ZDM Jakub Dybalski, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ten sam wzór tablicy wykorzystywali również operatorzy parkingów prywatnych.

- Taka tablica jest np. przy Browarach Warszawskich. Tablice mają ułatwić wjazd, czy znalezienie parkingu. Myślimy o ujednoliceniu tego rodzaju urządzeń, żeby miały jeden wzór w całym mieście – zaznaczył. 

Problemy z parkowaniem w centrum

– Często można spotkać się z opinią, że „w Warszawie nie ma gdzie zaparkować”. Jednocześnie zapomina się, że sieć parkingów, zwłaszcza w centrum, to nie tylko Strefa Płatnego Parkowania, ale również pokaźny zbiór ogólnodostępnych parkingów podziemnych – mówił w kwietniu Michał Olszewski, ówczesny zastępca prezydenta m.st. Warszawy, cytowany w komunikacie. 

Znaczna część warszawskich parkingów znajduje się w rękach prywatnych. Parkingi te są w centrach handlowych, biurowcach i hotelach. Korzystać z nich zazwyczaj mogą nie tylko klienci czy najemcy, ale wiedza o tym nie jest prawdopodobnie powszechna wśród stołecznych kierowców.

- Jak się jedzie przez centrum, to co chwilę jest jakiś parking podziemny, np. pod Złotymi Tarasami, Varso, czy Smykiem. Dodatkowo będą budowane nowe, jak np. parking pod Pl. Powstańców Warszawy. W Złotych Tarasach jest zawsze kilkaset wolnych miejsc. Nie jest to tylko parking dla klientów centrum handlowego. Można wjechać i zostawić samochód. Trzeba przy tym oczywiście zapłacić za parkowanie - powiedział nam rzecznik prasowy.

Dodał też, że w centrum Warszawy jest dużo miejsc postojowych, które są płatne. Przykładem jest parking pod Dworcem Centralnym zarządzany przez operatora Dworca Centralnego, gdzie zawsze są wolne miejsca postojowe. 

Jak podkreślił Dybalski, „mówimy o ścisłym centrum miasta. Trudno żeby w takim miejscu postój samochodu był darmowy”.

Innego zdania są mieszkańcy ścisłego centrum stolicy. Jak powiedział nam jeden z nich, „biznes wyprowadza się ze ścisłego Śródmieścia, ponieważ trudno dojechać samochodem i jest coraz mniej miejsc postojowych”. - W najbliższych latach problem będzie narastał – wskazał przedstawiciel jednej z firm ze Śródmieścia Północnego. Niedogodnością może też być fakt, że „w centrum dzieje się wszystko naraz”. W związku z budową Nowego Centrum Warszawy zamknięto na przykład tunel pod ul. Marszałkowską, przez co kierowcy nie mogą zawracać i tworzą się korki. 

Ankieta: Czy miasto powinno zwężać ulice w Warszawie?
Tak, to poprawi bezpieczeństwo.
69%
Nie, to spowoduje utrudnienia.
30%
Nie mam zdania.
1%
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama