Coraz bliżej do rozpoczęcia budowy trzeciej linii metra w Warszawie. M3 planowano już od około pół wieku, jednak jej przebieg wielokrotnie się zmieniał. Przez chwilę, około 2006 roku, „trójka” stała się odnogą linii M2. Złączono je na potrzeby dofinansowania z UE, a potem rozdzielono.
Finalnie dwie linie M2 i M3 mają już wspólną stację C14 – Stadion Narodowy. Budzi ona sporo kontrowersji ze względu na fakt, że zdeterminowała przebieg planowanej linii jeszcze przed zakończeniem wszystkich analiz. Do tego, jak dowiadujemy się, nie będzie możliwe, by pociągi M3 przejeżdżały dalej za zachód, wykorzystując tunel pod Wisłą. Obydwie linie będą funkcjonować osobno.
Przebieg trzeciej linii metra. Którędy pojadą pociągi?
W planie, który przygotowała w 2022 roku firma IFL Consulting, trasa pierwszego etapu trzeciej linii metra liczyć ma dokładnie 8,1 kilometra. Zaplanowano sześć stacji, siedem wentylatorni, a także Stację Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka, która prawdopodobnie będzie budowana osobno, w kolejnych latach.
Przejrzeliśmy raport z prac przedprojektowych. Na tej podstawie IFL wraz z Metroprojekt przygotowują już właściwy projekt wykonawczy pierwszego etapu M3. Co ważne, wiele rzeczy może ulec zmianie. Zgodnie z planem wszystkie dokumenty muszą dostarczyć do końca 2026 roku. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac (2027) i rozpoczęcie budowy – 2028 rok.
Miasto szacuje, że ten odcinek powinien być gotowy w 2032 roku.
(1).png)
Stacje trzeciej linii metra. Co o nich wiemy?
Istnieje już pierwsza stacja C14 – Stadion Narodowy. Drugi peron zaplanowano pod obsługę pociągów M3. Tunel „trójki” wstępnie wyrysowano pod ul. Targową i po północnej stronie torów kolejowych. Pierwszym przystankiem będzie stacja E1 – Dworzec Wschodni.
- Stacja E1, Dworzec Wschodni: ul. Kijowska
- zaplanowano sześć wejść/wyjść, z czego środkowe wyprowadzone wprost na halę dworcową
- stacja będzie węzłem przesiadkowym z koleją (PKP Warszawa Wschodnia), a także z autobusami i tramwajami
- inżynierowie spodziewają się zwiększonego ruchu pasażerskiego, stąd planowane jest stworzenie niewielkiej galerii handlowej na poziomie -1
- na stacji przewidziano miejsce pod Komisariat Policji Metra Warszawskiego (podobne planowane są na E3 i E6).
.png)
Następnie pociągi pojadą tunelem wzdłuż ulicy Kijowskiej, by na wysokości ul. Objazdowej delikatnym łukiem skręcać pod węzłem kolejowym do ul. Podskarbińskiej. Na łuku zaplanowano tory prowadzące do STP Kozia Górka, jednak inwestycja ta najprawdopodobniej będzie realizowana osobno.
- Stacja E2 – Mińska, ul. Podskarbińska
Stacja znajdzie się dokładnie pod ulicą Podskarbińską. Peron ulokowano w miejscu obecnego parkingu między nieczynnym torem kolarskim a stadionem Orła. Wyjścia przewidziano od strony osiedla i placyku miejskiego oraz skrzyżowanie dalej, na rogu Podskarbińska/Dwernickiego.
Następnie pociągi delikatnym łukiem skręcą w ulicę Grochowską, by tam dotrzeć do największej stacji M3 - Rondo Wiatraczna.
.png)
- Stacja E3 – Rondo Wiatraczna, ul. Grochowska/Rondo Wiatraczna
- będzie to największa powierzchniowo i najdroższa stacją M3 (koszt budowy ok. 300 mln zł)
- zaplanowano osiem wejść/wyjść, w tym jedno w środkowej części ronda
- na poziomie -1 powstanie niewielka galeria handlowa.
Co ważne, Rondo Wiatraczna jest obecnie sporym węzłem przesiadkowym. W przyszłości w tym miejscu planowany jest wjazd do tunelu planowanej obwodnicy Pragi. W związku z tym inżynierowie zaproponowali, by droga przebiegała poniżej stacji E3. Sama stacja przewidziana jest na głębokości 21 metrów. To oznacza, że tunel musiałby zejść ok. 30 metrów pod ziemię.
„Wobec braku wiążącej decyzji co do ostatecznego przebiegu trasy tunelu obwodnicy śródmiejskiej wg. niniejszej koncepcji tunel obwodnicy powinien przechodzić pod tunelem metra” - czytamy w raporcie.
.png)
Za stacją Rondo Wiatraczna pociągi pojadą wzdłuż ulicy Grochowskiej, by na wysokości Omulewskiej skręcić w ul. Zamieniecką. Tam zaplanowana jest kolejna stacja - E4 Ostrobramska.
- Stacja E4 - Ostrobramska ul. Zamieniecka / ul. Ostrobramska
- wyjścia przewidziano z każdej strony skrzyżowania
.png)
- Stacja E5 - Jana Nowaka Jeziorańskiego, ul. Fieldorfa / ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego
.png)
- Stacja E6 - Gocław, ul. Fieldorfa / ul. Bora-Komorskiego.
.png)
Trzy powyższe stacje zaplanowano wzdłuż jednego ciągu (ul. Zamieniecka przechodzi w ul. Fieldorfa). Za stacją E6 planowane są natomiast tory odstawcze.
Trzecia linia metra: ile będzie kosztować?
Całe prace, wraz z rezerwą oszacowano na ponad 5,5 mld zł netto. Należy pamiętać, że analizy wykonano w 2023 roku. Obecnie szacuje się, że koszty mogą wzrosnąć o 10-15 proc. Co ważne:
- Szacunkowe prace budowlano montażowe to 4,5 mld zł (4 542,7 mln zł)
- Prace projektowe wraz z obsługą inwestycji (inżynier kontraktu) - 350 mln zł
- Nadzór - 132 mln zł
- Rezerwa - 502 mln zł.
W kosztorysie uwzględniano także możliwość optymalizacji. Budowa STP Kozia Górka może być realizowana jako oddzielna inwestycja. W tym przypadku wydatki na pierwszy etap M3 zmniejszą się o ok. 1,3 mln zł. To największy koszt dla tego projektu. Nieco mniej, bo 1,1 mld zł kosztować będzie wyposażenie elektro-mechaniczne. Drążenie tunelu pochłonie 379 mln zł, a budowa stacji E03 Rondo Wiatraczna - 302 mln zł. Dla porównania pozostałe stacje wyceniono na 112-160 mln zł.
Wspomniany kosztorys nie uwzględnia jednego, sporego wydatku - zakupu taboru. Przykładowo dla nowych stacji M2 zakupiono 45 pociągów Skody za 1,3 mld zł.
Kiedy rozpoczęcie budowy? Jakie decyzje wydano?
Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie budowy planowane jest na 2028 rok. Do tego czasu spółka powinna pozyskać prawomocne pozwolenie na budowę oraz dokumentację wykonawczą.
Obecnie trwa procedura związana z wydaniem pozwolenia środowiskowego. Pierwszy dokument miasto złożyło w 2021 roku, ale później - przez dwa lata - trwał spór z urzędnikami państwowymi dotyczącymi ewentualnej konieczności przygotowania raportu oddziaływania inwestycji na środowisko. Finalnie raport OOŚ przygotowano. Trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w grudniu ubiegłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze