Ostatni etap prac na torach Warszawy Zachodniej. Nocą szlifowane są szyny

Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca realizuje ostatni etap prac na torach czyli szlifowanie szyn. Podczas modernizacji stacji wybudowano łącznie 31 km torów. Ich powierzchnię wyrównują teraz specjalne maszyny. Wszystko po to, aby przejazdy pociągów były cichsze. Prace na torach to element trwającego od 2020 r. remontu stacji.
Na stacji Warszawa Zachodnia specjalny pociąg szlifuje szyny
Na stacji Warszawa Zachodnia specjalny pociąg szlifuje szyny

Autor: PKP PLK S.A.

Wielka modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie trwa od października 2020 roku. Pierwotnie miała zakończyć się już w 2023 roku, ale termin ten był kilkukrotnie przesuwany ze względu na opóźnienia w pracach. Remont dworca będzie trwał aż do 2025 roku. 

Jednym z elementów modernizacji stacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. była wymiana 31 kilometrów torów. Ostatnim etapem prac torowych jest szlifowanie szyn, co ma zapewnić cichszy przejazd składów przez stację. Proces ten rozpoczął się w połowie lipca i potrwa do końca sierpnia. Prace odbywają się nocami, dzięki czemu minimalizowany jest ich wpływ na ruch pociągów. 

Szlifowanie szyn odbywa się z wykorzystaniem specjalnego pociągu Speno. 

- To ważąca ok. 270 ton i długa na ok. 80 m maszyna, która bada powierzchnię szyn, a następnie ściera ją specjalnymi kamieniami ściernymi, by nadać szynie kształt i usunąć ewentualne wady. Nacisk i kąt pracy określane są z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Do tej pory prace objęły tory o długości 11 km z planowanych 31 km – czytamy w komunikacie kolejarzy. 

Zmiany na stacji 

Wszystkie perony są już zadaszone. Dostęp do pociągów ułatwią ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Połączenie podróży koleją z komunikacją miejską będzie łatwiejsze. Nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe zapewnią bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym. 

Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju., która ma poprawić komfort podróżujących. 

Koszt projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wynosi około 2 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

9 czerwca pasażerom na Warszawie Zachodniej zostały udostępnione wszystkie nowe perony. Tym samym zakończyła się najbardziej uciążliwa część remontu. To jednak nie koniec modernizacji dworca. W budowie dalej jest nowa hala, a także podziemne kondygnacje.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.