Reklama

Budowa tramwaju na Dworzec Zachodni rusza na dobre. A na Ochotę wróciła ciepła woda

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego rusza pełną parą, ale mieszkańcy stolicy muszą przygotować się na kolejne miesiące utrudnień. Choć ciepła woda wróciła na Ochotę przed terminem, harmonogram robót wciąż budzi pytania.
Skrzyżowanie ulic Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Skrzyżowanie ulic Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Odważnie zapowiadana budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego nabiera tempa. Po serii problemów związanych z kolizjami infrastrukturalnymi, wydaje się, że inwestycja wreszcie rusza pełną parą. Wykonawca zakończył prace przy przebudowie sieci ciepłowniczej, przywracając dostawy ciepłej wody na Ochocie – i to nawet dzień przed terminem. Jednak czy te obietnice przyspieszenia prac faktycznie zostaną spełnione?

- Nasz wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – przebudował blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2xDN 600. Wybudował również trzy nowe komory ciepłownicze – podkreśla rzecznik Tramwajów Warszawskich, Witold Urbanowicz.

O ile fakt ukończenia odcinka ciepłociągu to ważny krok, warto zauważyć, że tunel tramwajowy w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. dopiero zaczyna być budowany, a wykonawca ma czas tylko do połowy 2026 roku. Do tej pory wykonano jedynie część ścian szczelinowych oraz fragment stropu. Jesienią prace mają przyspieszyć, ale niestety wiązać się to będzie z kolejnymi utrudnieniami dla kierowców. Ulica Bitwy Warszawskiej oraz Aleje Jerozolimskie będą zwężone, a ruch zostanie ograniczony. 

Z kolei przyszłoroczne prace przy kolejnych odcinkach ciepłociągu przyniosą kolejne perturbacje. Przebudowa ma trwać od maja do sierpnia, czyli poza sezonem grzewczym, jednak harmonogram wydaje się dość napięty. A przecież w 2025 roku ma ruszyć jeszcze bardziej skomplikowana część projektu – budowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r. To wtedy tramwaje w kierunku Okęcia będą kursować na jednym torze, a później ruch zostanie całkowicie wstrzymany.

- Roboty te wymuszą ograniczenie ruchu tramwajów w kierunku Okęcia – w I etapie tramwaje będą jeździć w rejonie budowy po jednym torze, a następnie ruch zostanie wstrzymany. Tramwaje nie będą dojeżdżać także do pętli Banacha. Przerwę wykorzystamy do remontu torów na Grójeckiej na odcinku od pl. Narutowicza do ul. Banacha - tłumaczy rzecznik.

Na marginesie, trwa także budowa podziemnego przystanku tramwajowego po południowej stronie Dworca Zachodniego. 

- W całości wykonana jest płyta denna przystanku. Wylane są wszystkie słupy w poziomie -2, wykonawca zalał już pierwszy fragment stropu pośredniego – przypomina Urbanowicz.

Wizualizacja podziemnego przystanku tramwajowego. / fot. Tramwaje Warszawskie

Inwestycja, choć niezwykle ważna z perspektywy komunikacyjnej stolicy, niesie ze sobą wiele wyzwań. Czy miasto poradzi sobie z narastającym chaosem drogowym, a harmonogramy zostaną dotrzymane? Czas pokaże. Na razie, choć ciepła woda wróciła, mieszkańcy muszą przygotować się na kolejne miesiące robót i związanych z nimi utrudnień.

Nowa trasa tramwajowa, która połączy szynowo ul. Grójecką z Dw. Zachodnim, będzie miała 1,6 km długości. Zgodnie z kontraktem tramwaje mają dotrzeć do dworca w połowie 2026 r. Jak zapowiadają tramwajarze dojazd z metra Politechnika na dworzec zajmie 15 minut, natomiast spod Hali Banacha - ok. 5 minut.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama