Działka PKP położona pomiędzy al. Jerozolimskimi, al. Jana Pawła II, a ulicami Chmielną i Żelazną wciąż pozostaje niezagospodarowana, mimo że jej potencjał jest ogromny. Choć od kilku lat teren ten pełni funkcję parkingu, plany sprzed kilku lat wskazują, że może się to zmienić. Xcity Investment, spółka nieruchomościowa Grupy PKP, już w 2015 roku planowała stworzyć tam spektakularny projekt o nazwie „Centralna Park”. Czy te plany wrócą do realizacji?
Centralna Park – wizja przyszłości?
Według pierwotnych założeń z 2015 roku kompleks Centralna Park miał wypełnić przestrzeń nad torami kolejowymi i stworzyć zupełnie nową zabudowę biurową, wzbogaconą o lokale handlowo-usługowe. To nie była tylko odpowiedź na rosnące potrzeby biznesowe w centrum Warszawy, ale także projekt mający poprawić estetykę tej części miasta. Szczególnym elementem planu był imponujący 200-metrowy wieżowiec, który miał stanąć na rogu al. Jana Pawła II i al. Jerozolimskich.
Piotr Ciżkowicz, ówczesny członek zarządu PKP, cytowany w komunikacie prasowym, stwierdzał, że inwestycja byłaby idealnym uzupełnieniem okolicy, a w szczególności wybudowanego już biurowca Varso Tower.
– Centralna Park może być jednym z ciekawszych projektów deweloperskich realizowanych przez Grupę PKP. Inwestycja pozwoli na uzupełnienie dotychczasowej tkanki miejskiej w tej części Warszawy oraz wpłynie na poprawę estetyki terenu - mówił blisko dekadę temu Ciżkowicz.
Inwestycja miała obejmować nie tylko biurowce, ale również lokale usługowe dostępne z zewnątrz budynków oraz ewentualnie funkcję hotelową. Centralna lokalizacja działki – blisko Dworca Centralnego i stacji metra – to jeden z największych atutów tego terenu. Planowano również połączenie z Dworcem Centralnym (podobnie jak w przypadku niedawno oddanego połączenia Varso Tower z Dw. Centralnym) oraz przystankiem Warszawskiej Kolei Dojazdowej, co miało uczynić tę inwestycję jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych miasta.
Przyszłość projektu: co dalej z działką?
Choć ambitne plany zostały zaprezentowane niemal dekadę temu, projekt Centralna Park nadal pozostaje w sferze pomysłów. Brak uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego sprawia, że przyszłość działki nie jest jeszcze przesądzona. Niemniej rosnące potrzeby deweloperskie oraz strategiczne położenie terenu mogą sprawić, że PKP wróci do tego projektu lub zrealizuje inne inwestycje na tym terenie.
Jednym z istotnych czynników wpływających na ewentualną zabudowę działki jest planowana modernizacja linii średnicowej. Prace związane z przebudową tunelu, który biegnie pod tym terenem, mają rozpocząć się dopiero w 2030 roku. Nowa linia średnicowa będzie łączyć Dworzec Zachodni z Dworcem Wschodnim, przechodząc przez centralne punkty miasta, w tym także przez teren omawianej działki. Inwestycja ta może wpłynąć na terminy realizacji projektów deweloperskich w tej okolicy, a inwestorzy będą musieli uwzględnić tę modernizację w swoich planach.
Wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej, w rozmowie z Raportem Warszawskim zwrócił uwagę na biznesowy potencjał terenów należących do PKP.
– Chcę, żeby kolej – w części związanej z PKP S.A. – miała biznesowe podejście i zarabiała na projektach deweloperskich. Grunty w centrach miast można przeznaczyć pod zabudowę - mówił wiceminister. Wiadomo też, ze kolejarze będą chcieli zadaszyć linię średnicową w okolicach Varso, co umożliwiłoby zabudowę na powierzchni.
PKP wraca z deweloperką?
Xcity Investment, odpowiedzialne za ten projekt, ma już na swoim koncie kilka podobnych inwestycji, które miały podobny potencjał. Jednym z przykładów jest zagospodarowanie terenu przy ul. Chmielnej 69, gdzie zbudowano nowoczesny biurowiec Varso Tower. Podobnie jak w przypadku działki w centrum Warszawy, teren ten przez lata stał pusty, zanim deweloperzy dostrzegli jego potencjał. Dzięki udanej współpracy z PKP, w miejscu tym powstała inwestycja, realizowana przez prywatnego inwestora GB Reavis, która zmieniła otoczenie.
Kolejną z inwestycji realizowanych przez Xcity Investment jest potężny projekt wokół Dworca Warszawa Gdańska, który – podobnie jak Centralna Park – został „zamrożony” na wiele lat. Plan zakładał budowę nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego oraz przebudowę dworca, a współpraca z belgijskim deweloperem Ghelamco rozpoczęła się już w 2014 roku. Jednak po zmianie władzy prace wstrzymano. Dopiero w 2024 roku, kiedy ponownie zmieniła się władza, wznowiono działania, co może wskazywać na szanse dla projektów takich jak Centralna Park, jeśli Xcity ponownie się nimi zainteresuje.
Podobne plany mogą czekać sąsiednią działkę u zbiegu al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, o ile inwestorzy dostrzegą możliwość realizacji nowoczesnego, wielofunkcyjnego kompleksu. Ostateczny kształt inwestycji będzie zależeć od decyzji PKP oraz zainteresowania ze strony deweloperów.
Napisz komentarz
Komentarze