- Przełom października i listopada jest nadal aktualny (jeżeli chodzi o otwarcie trasy - red.). Od tygodnia jesteśmy w fazie testowej, wiele elementów poszło tak, jak należy – zapewnia Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy. Potrzebna, ale mocno opóźniona inwestycja, jest już na ostatniej prostej. Uruchomienie nastąpi „na dniach”. Obecnie tramwajarze testują sieć trakcyjną, krawędzie peronów oraz testują najróżniejsze scenariusze ruchowe.
- Tramwaje będą jechały obok czynnego placu budowy, dlatego na początku czas dojazdu z ul. Branickiego (Miasteczko Wilanów) do Centrum nie będzie wynosił ok. 25 minut, jak chcemy docelowo, ale wydaje nam się, że będzie to niewiele ponad pół godziny – mówi Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich. Jak dodał, wszystkie skrzyżowania z tramwajem będą osygnalizowane.
Jakie tramwaje pojadą do Wilanowa?
Trasa, zbudowana w dużej mierze dzięki środkom z UE, jest na finiszu. Początkowo miała być gotowa na początku roku, ostatecznie po szeregu opóźnień oraz jednej budowlanej „wpadce” planowanym terminem jest przełom października i listopada. Ratusza zapowiada, że ta data nie jest zagrożona.
Wspomniana trasa, zaczyna się w Miasteczku Wilanów i ciągnie się wzdłuż ul. Jana III Sobieskiego przez sporą część Mokotowa. W sumie liczy ok. 6,5 kilometra i dwanaście zespołów przystankowych. To największa inwestycja Tramwajów Warszawskich od kilkudziesięciu lat.
- Na początku startujemy z dwiema liniami tramwajowymi: 14 i 16, ale potem – po uruchomieniu odcinka do Stegien – dojedzie 19. Zapewnimy mieszkańcom częstotliwość kursowania co dwie minuty w godzinach szczytu, co trzy poza szczytem oraz co cztery minuty w weekendy – tłumaczy Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM.
Jak zapewnia, w pierwszym okresie tramwaje będą obsługiwały 4,5 tysiąca pasażerów na godzinę, a docelowo – po otwarciu odnogi na Stegny – 6 tysięcy. Będzie to odpowiednio: 22 kursy na godzinę teraz i ok. 30 za rok. Według Zarządu Transportu Miejskiego będzie to trzykrotny wzrost miejsc dla pasażerów, ponieważ autobusami udawało się przewozić maksymalnie dwa tysiące osób na godzinę.

Główną linią obsługującą Wilanów będzie „szesnastka”. W szczycie tramwaje pojadą co cztery minuty, poza szczytem co sześć, a w weekendy co siedem i pół minuty.
Linia 16 będzie jechała z Miasteczka Wilanów przez:
- Marszałkowską
- okolice CH Arkadia
- na Żoliborz – osiedle Piaski.
Połowa kursów skończy trasę przy nowej zawrotne na Stawkach, gdzie wybudowano nowy kraniec. Co ciekawe, pierwotnie linia miasta zastąpić „piętnastkę”, ale na jej likwidację nie zgodzili się radni z Ochoty.
Linia 14 pojedzie nieco rzadziej, odpowiednio co 8 minut (szczyt), 12 (poza szczytem) i 15 (weekendy). Do placu Zbawiciela „zdubluje” trasę linii 16, a następnie przez Filtry dojedzie do pętli Banacha.
Te dwie powyższe linie zastąpią linię 35, która do tej pory jeździła m.in. przez Śródmieście i Ochotę.
- Docelowo, jak uruchomimy odcinek w ciągu ul. Św. Bonifacego (latem 2025 - red.), chcemy uruchomić linię nr 19, która do Politechniki pojedzie tą samą trasą co linia 14 i dalej w ciągu al. Jana Pawła II. Myślimy o doprowadzeniu jej do pętli Piaski, ale zobaczymy jak będzie funkcjonować linia nr 16 – tłumaczy Artur Zając, wicedyrektor ZTM.
Dwie, a w konsekwencji trzy, linie tramwajowe zastąpią popularnie linie autobusowe: 522 i 501, które zupełnie znikają. Mieszkańcom udało się „uratować” 519. Pojedzie na skróconej trasie Powsin – Metro Wilanowska i rzadziej – co pół godziny. Do tego na przemian z linią 251, którą dotrzemy do Konstancina-Jeziorny.

Jak pojadą autobusy po otwarciu linii tramwajowej?
Wilanów:
- Zdecydowaliśmy się pozostawić linię 217, która w całości będzie jeździć pomiędzy Metrem Wilanowska a Metrem Imielin, w zasadzie na dotychczasowej trasie – tłumaczy Zając. Jak przyznał, to efekt konsultacji społecznych.
Poza tym dojazd do metra, z miasteczka Wilanów, zapewnią linię 163 (kurs co kwadrans) i 319 (w szczycie co 15 minut, poza co 30 minut).
- Z samego Miasteczka Wilanów do metra autobus będzie co 2-3 minuty. Zdecydowaliśmy, że będziemy rozwijać te połączenia autobusowe, których nowa linia tramwajowa nie zapewni – dodaje wicedyrektor ZTM.
Z Osiedla Zawady poza 163 pojedzie także linia 164 oraz testowo 263, która ma stanowić połączenie dogodne dla uczniów szkół i użytkowników kościoła.
Stegnę i Sadybę, poza trzema liniami tramwajowymi, obsługiwać mają linie:
- 131 – kurs co 10 minut w szczycie / 15 poza szczytem / 15 w weekendy
- 108 – kurs 20/20/30 – przez Plac Trzech Krzyży i Augustówkę
- 130 – kurs 15/20/20 – nowa linia, która z Górnego Mokotowa dojedzie do Metra Wilanowska
- 162 – kurs 15/15/20
- 163 – kurs 15/15/15 – linia ma podłączyć do tramwaju osiedla na Augustówce i w pobliżu.
Rejon „Pod Skocznią” obsłuży linia 107, która pojedzie od ul. Kierbedzia przez al. Witosa i al. Sikorskiego do Metra Wilanowska. Uruchomiona zostanie też linia 130, która połączy EC Siekierki z Metrem Wilanowska – przez Puławską.
W późniejszym terminie pojawić ma się także nowa linia 131, która częściowo zastąpi 517, jadąc przez Powiśle do Metra Wilanowska.
Napisz komentarz
Komentarze