ReklamaBanner

Kolejna wielka inwestycja w Warszawie zakończona. To pierwsza nowa zajezdnia tramwajowa od 60 lat

Tego samego dnia w Warszawie ruszyły tramwaje do Wilanowa i do zajezdni Annopol. Pierwsze plany jej budowy sięgają jeszcze lat 60. Teraz w końcu udało się je zrealizować. Obiekt kosztował blisko 700 mln zł i może pomieścić 152 wagony.
Zajezdnia Annopol w Warszawie.
Zajezdnia Annopol w Warszawie.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Projekt budowy zajezdni tramwajowej na Annopolu ma swoje początki jeszcze w latach 60. Ówcześni decydenci ostatecznie z budowy zrezygnowali, przez klimat polityczny, w tamtych czasach zaczęto likwidować kolejne trasy tramwajowe i przerzucać ruch na ulice. To wtedy zniknął tramwaj do Wilanowa. Dziś sytuacja wygląda odmiennie, a miasto stawia na rozwój sieci torowisk. Przywrócono już trasę do Wilanowa, a w planach są kolejne duże inwestycje tramwajowe. To zrodziło potrzebę stworzenia nowej zajezdni na prawym brzegu Wisły. 

Do tej pory w stolicy funkcjonowały cztery zajezdnie tramwajowe, a ta na Annopolu jest piąta, jednocześnie to pierwszy taki obiekt zbudowany od 1963 roku, kiedy to powstał „Żoliborz” na Bielanach. 

Zajezdnia w Annopolu otwarta. „Supernowoczesna i bardzo zielona”

Dziś w nocy zajezdnia Annopol w końcu została otwarta. Zbudowano ją na 12-hektarowej działce, rozmiarami przypominającej dwa boiska piłkarskie. Dzięki zadaszeniu parkujące tam tramwaje nie są narażone na warunki atmosferyczne. W nowej hali na 19 torach jednocześnie pomieścić można 152 wagony. 

- Ta zajezdnia jest supernowoczesna i bardzo zielona. Część energii będzie pozyskiwana z pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Będzie ona w dużej części zautomatyzowana. 20% jej powierzchni będzie czynna biologicznie. Znajdzie tutaj pracę ponad 400 osób, co też jest dla nas sprawą fundamentalną — zachwalał nową miejską inwestycję kilka miesięcy temu Rafał Trzaskowski.

Tramwaje Warszawskie podkreślają, że w nowej zajezdni wykorzystano Inteligentny System Zarządzania Zajezdnią. W praktyce za tą enigmatyczną nazwą kryją się znaczne uproszczenia dla pracowników. System będzie identyfikował tramwaje i lokalizował je, a następnie zarządzał ruchem, planując wyjazdy i wjazdy do zajezdni, a także układając im drogę, poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami. Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu z zajezdni będzie mogło wyjechać nawet 50 tramwajów w godzinę, a wjechać 40. Łącznie w Annopolu stworzono ponad 100 zwrotnic, około 70% z nich działa automatycznie. W obiekcie pracują jednak także ludzie, którzy są wyposażeni w tablety i smartfony. 

Na Annopolu powstała także podstacja trakcyjna oraz parking dla motorniczych. By zapewnić komfort okolicznym mieszkańcom, budynek ogrodzono ekranami akustycznymi. Oprócz tego znajdziemy tam też dwie myjnie, przejazdową i całoroczną, a także tor prób.

Rafał Trzaskowski w zajezdni Annopol / autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski
Rafał Trzaskowski w zajezdni Annopol / autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Zmiany w rozkładach jazdy po otwarciu nowej zajezdni tramwajowej 

W związku z otwarciem nowej zajezdni na Annopolu Tramwaje Warszawskie wprowadziły zmiany w rozkładach jazdy. Na trasie autobusu N14 w kierunku Dworca Centralnego uruchomiono nowy przystanek na żądanie - RATUSZOWA-ZOO 03. W tym samym miejscu zatrzymać będzie się mógł też autobus N64. Otwarty został też przystanek Zajezdnia Annopol 01, który znajduje się przy ulicy Warszawskich Tramwajarzy, przed bramą zajezdni, jeździć będzie tam linia N64. Powstał także przystanek Inowłodzka 06, przy ulicy Inowłodzkiej za skrzyżowaniem z ulicą Annopol w kierunku ulicy Warszawskich Tramwajarzy. Wysiadać będą tam pasażerowie pojazdów zjeżdżających do zajezdni. 

Zajezdnia na Annopolu kosztowało blisko 700 mln złotych. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama