O budowie Nowotrockiej na Targówku mówi się od dekad. To niepozorna ulica o długości 1,7 km, która ma zostać zbudowana od pętli autobusowej przy ul. Gilarskiej w rejonie skrzyżowania ul. Św. Wincentego, Matki Teresy z Kalkuty i Gilarskiej do skrzyżowania ul. Radzymińskiej z ul. Gen T. Rozwadowskiego. Rezerwa pod tę inwestycję została przygotowana jeszcze za czasów PRL, później już w wolnej Polsce, wielokrotnie próbowano ten teren wykorzystać, za każdym razem kończyło się to fiaskiem.
Koniec problemów Nowotrockiej? Czy inwestycja w końcu ruszy?
Jeszcze gdy Targówek był samodzielną gminą, jego władze zaczęły wykupować niezbędne grunty pod inwestycję. Ulica miała powstać do 2006 roku. Nic z tego oczywiście nie wyszło. Wydawało się, że uda się w 2018 roku, kiedy drogowcy ogłosili przetarg na projekt Nowotrockiej. Miały wówczas powstać dwa warianty, na podstawie których prowadzone miałby być dalsze prace. Postępowanie zostało jednak dwukrotnie unieważnione z powodu zbyt wysokich ofert. W końcu się udało i miasto podpisało umowę z projektantem. Niedługo na horyzoncie pojawiła się jednak kolejna przeszkoda.
Przez kilka lat Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, który aktualnie zajmuje się sprawą Nowotrockiej, nie mógł uzyskać decyzji środowiskowej od biura ochrony środowiska w Warszawie. Do dokumentacji wciąż spływały nowe uwagi. W końcu jednak urzędnicy dali zielone światło dla dalszych prac. Stało się to 28 października 2024 roku.
Jak mówi nam Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka prasowa Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, uzyskanie decyzji środowiskowej dla Nowotrockiej jest krokiem naprzód, jednak do rozpoczęcia budowy wciąż jeszcze daleka droga.
- Wydana dla drogi decyzja środowiskowa umożliwia kontynuowanie prac nad projektem budowlanym oraz wystąpienie o kolejne niezbędne decyzje – w pierwszej kolejności pozwolenie wodno-prawne, a następnie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - mówi Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka prasowa Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
Jak ma wyglądać ulica Nowotrocka?
Projekt, który jest obecnie przygotowywany, zakłada budowę 1,7-kilometrowej drogi, która połączy Bródno z Targówkiem. Będzie ona miała jedną jezdnię i dwa pasy ruchu. Jednocześnie projektanci przewidzieli miejsce na linię tramwajową w kierunku Radzymińskiej. Rezerwa pod tramwaj będzie mogła ewentualnie zostać wykorzystana także na kolejną jezdnię dla samochodów. Miasto wciąż ostatecznie nie zdecydowało się na żaden wariant. Projekt budowy Nowotrockiej ma uwzględniać także budowę skrzyżowań z ulicami: Rolanda, Samarytanka, Pratulińska/W. Łokietka oraz przebudowę skrzyżowania ul. Radzymińskiej z ul. Gen. T. Rozwadowskiego.
Choć plany miasta są ambitne i coraz bliższe realizacji, to na horyzoncie majaczy już kolejna przeszkoda, czyli pieniądze. Obecna Wieloletnia Prognoza Finansowa m.st. Warszawy przewiduje jedynie środki na wykonanie prac przygotowawczych, czyli opracowanie dokumentacji projektowej przez SZRM. „Środki przeznaczone na ten cel to ok. 1,3 mln zł do roku 2025. Spodziewane koszty realizacji inwestycji będą znane po zakończeniu prac projektowych i wykonaniu kosztorysu inwestorskiego” – informuje nas Agata Choińska-Ostrowska.
Napisz komentarz
Komentarze