Trasa do Wilanowa i nowe połączenia
Połączenia na trasie do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach).
Zasadnicze zmiany zostaną wprowadzone 16 listopada. Nadal będą się toczyły prace przy odtwarzaniu i budowie ulic, co także będzie miało wpływ na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy pojadą trasami objazdowymi. „Dziewiętnastka” pojawi się na przystankach po otwarciu odcinka trasy do pętli Stegny.
Trasa tramwaju do Wilanowa
Nowa trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową – ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy J. Gagarina i nią do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. Nowe połączenie cieszy się dużą popularnością, w dzień powszedni z odcinka trasy „jedenastki” na ulicach J. Gagarina, Spacerowej i Goworka korzysta ok. 7 tys. osób.
W kierunku Miasteczka Wilanów składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i J. Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską, Jana III Sobieskiego i Aleją Rzeczypospolitej do przystanku końcowego o nazwie Miasteczko Wilanów u zbiegu alei Rzeczypospolitej i ulicy A. Branickiego. W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 nowych przystankach.
- Stopniowo wprowadzamy zmiany w układzie komunikacyjnym, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał nowej trasy i połączeń autobusowych. Efektywniejsze i sprawniejsze połączenia tramwajowe zastąpiły część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z nową trasą tramwajową. Zapewnimy dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie – m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia, Zawad i Kępy Zawadowskiej – wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego
Przewidziany czas przejazdu po zakończeniu całej inwestycji będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej dzięki sterowaniu sygnalizacją świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach.
Nowe trasy i linie autobusowe z Wilanowa
Od 16 listopada przestaną więc kursować autobusy linii 200, 264, 339, 379 a ich relacje przejmą inne linie:
- 130 - linia obejmie ulicę dotychczas nieobsługiwaną przez WTP, czyli Ludwika Idzikowskiego.
- 107 - będzie miała trasę przez al. gen. W. Sikorskiego oraz Al. Wilanowską do stacji metra Wilanowska.
- 108 - trasa przebiegnie ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską do krańca Stegny. Do czasu wprowadzenia stałej organizacji ruchu na Stegnach autobusy 108 będą nadal kursować na trasie czasowo skróconej – między pl. Trzech Krzyży i ulicą Łososiową na Siekierkach.
- Z-8 - będzie kursować między ulicą Ananasową na Siekierkach a św. Bonifacego ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską.. W przypadku linii 119, 159, 217 sprawdziły się zmiany wprowadzone podczas budowy tramwaju do Wilanowa – obecne trasy staną się trasami stałymi dla autobusów tych linii.
- 251 - autobusy tej linii pojadą, w wybranych kursach, do Konstancina w zamian za linię numer 200.
- 131 - autobusy tej linii pojadą przez Czerniakowską i Powiśle do Alej Jerozolimskich – fragment dawnej trasy jest teraz obsługiwany przez tramwaje linii 11.
- 139 - autobusy przejadą przez osiedle Powsin i dotrą do stacji metra na Kabatach, po drodze zapewniając dojazd do szkoły przy ulicy M. Zaruby, o co postulowali mieszkańcy oraz radni dzielnicy Ursynów.
- 163 - autobusy dojadą z ulicy Sytej i osiedli na Zawadach do stacji Imielin i Wilanowska i tramwajów w al. Rzeczypospolitej, na ulicy Jana III Sobieskiego i Puławskiej;
- 164 - linia autobusowa dotrze do metra Wilanowska i tramwajów na Jana III Sobieskiego i Puławskiej.
- 263- linia zapewnia połączenie Zawad z pętlą Wilanów.
- 192 - autobusy 192 nie będą już docierały do metra Wilanowska (na tym odcinku trasy liczba pasażerów była minimalna), ale do Krasnowoli. Po drodze z Kabat autobusy w dalszym ciągu będą jechały „zygzakiem”, zbierając pasażerów i podjeżdżając do kolejnych stacji metra: Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy. Dzięki temu można było „przesunąć” linię 239, której autobusy będą obsługiwały osiedle Powsin (wzdłuż ulicy Przyczółkowej), a następnie przez S. Korbońskiego pojadą do stacji metra na Kabatach.
- 239 - linia zastąpi również 264 we wschodniej części Powsina oraz w Okrzeszynie i Kępie Okrzewskiej, łącząc te rejony bezpośrednio ze stacją metra Kabaty.
Zmiany WTP w Śródmieściu
Wraz z pojawieniem się tramwaju do Wilanowa, WTP wprowadza zmiany w kursowaniu linii autobusowych do Śródmieścia.
- 517 autobusy będą kursowały między osiedlem Ursus-Niedźwiadek a pl. Trzech Krzyży (na Powiśle pojadą za to 131).
- 518 i 520 - linie zostaną nieznacznie skorygowane w Śródmieściu – 518 dojedzie do Bielańskiej a 520 do Dworca Centralnego.
- 519 - autobusy tej linii zaczną jeździć z Powsina do stacji metra Wilanowska i razem z 251 (na wspólnym odcinku tras będą podjeżdżały na przystanki na przemian) oraz 164 i 217 zapewnią częsty dojazd do metra stacji Wilanowska (217 także do stacji Imielin).
- E-2 - autobusy tej linii będą kursowały jedynie w szczycie porannym, kiedy liczba pasażerów jest największa – zapewnią bezpośredni dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa aż do pl. Zamkowego.
- 319 - autobusy tej linii przejadą przez trzy dzielnice Wawer – Wilanów – Ursynów. Będą kursowały w dni powszednie także w godzinach międzyszczytowych.
Napisz komentarz
Komentarze