ReklamaBanner

Ponad dwa miliardy na metro i tramwaje z Unii. Warszawa otrzyma spore pieniądze. Na co konkretnie je wyda?

Warszawskie metro i tramwaje otrzymają łącznie 2 miliardy 25 milionów zł unijnego dofinansowania. Warszawski Transport Publiczny zostanie rozbudowany w ramach Programu FEnIKS. Są to pierwsze inwestycje w transport miejski z tego programu. Ich beneficjentem jest właśnie Warszawa.
Konferencja prasowa nt. środków z Programu FEnIKS
Konferencja prasowa nt. środków z Programu FEnIKS

Autor: Marta Gostkiewicz / Raport Warszawski

W czwartek odbyła się konferencja prasowa na temat Funduszy Europejskich na rozbudowę Warszawskiego Transportu Publicznego w ramach Programu FEnIKS. Wzięli w niej udział m.in. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Konrad Wojnarowski. 

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020. Głównym celem jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego.

Jak podkreślił na wstępie Rafał Trzaskowski, „w polityce najważniejsza jest sprawczość”. 

- Warszawa najlepiej wykorzystuje od dekad pieniądze z Unii Europejskiej. Mimo tego, że czasy były bardzo trudne, przez cały czas pozyskiwaliśmy pieniądze unijne na projekty, które są dla nas kluczowe, mianowicie na rozwój transportu publicznego. Chodzi zwłaszcza o projekty szynowe, czyli metro oraz tramwaje - mówił prezydent Warszawy.

Jak podkreślił, „to nie było łatwe, bo Komisja Europejska na początku uznała, że nie będzie współfinansować metra. Nie uznawała tego projektu za projekt szynowy, tak jak w poprzednich latach. Natomiast udało mi się przekonać Komisję Europejską. Dzisiaj te pieniądze są już faktem, jeżeli chodzi o konkretne projekty”. 

Na co przeznaczone zostaną pieniądze?

Ponad miliard złotych zostanie przeznaczone na dokończenie drugiej linii metra wraz ze stacją postojową. Rafał Trzaskowski przypomniał, że rozpoczęto projektowanie trzeciej i czwartej linii metra. - Liczymy tu oczywiście na wsparcie z pieniędzy unijnych, które będzie konieczne, żeby te projekty mogły się dynamicznie rozwijać – podkreślił. Jednak wspomniane środki przeznaczono stricte na M2. 

Dopytany przez dziennikarzy o rozbudowę metra prezydent Warszawy powiedział, że „za każdym razem, kiedy mówię o dalszych planach związanych z rozbudową metra, podkreślam, że do tego będzie konieczne finansowanie unijne albo rządowe, bo żaden samorząd nie jest w stanie udźwignąć tego typu inwestycji sam”. Można wywnioskować, że na razie tych pieniędzy nie ma. 

-  Środki są też przeznaczone na projekty tramwajowe realizowane obecnie. Właśnie skończyła się budowa trasy na Wilanów. Mówimy również o tramwaju na Rakowiecką, Dworzec Zachodni czy Annopol oraz o kwestiach związanych z taborem. To jest bardzo duży zastrzyk finansowy dla miasta. To jest też idealny przykład, jak harmonijnie może układać się współpraca pomiędzy rządem, samorządem a Unią Europejską - wskazał Trzaskowski.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że „transport jest wielkim obiegiem polskiej gospodarki. Dlatego bardzo się cieszę, że w Warszawie prezydent potrafi skutecznie realizować projekty i pozyskiwać na nie fundusze, tak żeby można było przemieszczać się po tym mieście bardzo sprawnie. Liczą na to nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale też każda osoba, która przyjeżdża uczyć się, studiować, realizować działalność gospodarczą czy po prostu zwiedzać naszą stolicę”.

Zapowiedział też szereg inwestycji. 

- Chcemy, żeby życie przy najbardziej ruchliwych trasach Warszawy było lepsze, spokojniejsze. Dlatego planujemy szereg inwestycji dotyczących hałasu, ekologii, ale także bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przyszłym roku zainstalujemy odcinkowy pomiar prędkości na części POW, między zjazdem Wilanów a Lubelska - zapowiedział. 

Minister wyraził nadzieję, że w przyszłym roku „będziemy mogli ogłosić wiele innych ważnych projektów inwestycyjnych. Jest jeden kluczowy, który całkowicie może zmienić komunikację w stolicy. Czynimy do tego przygotowania i chciałbym na początku przyszłego roku Państwa o tym poinformować”.

- Dla mnie kluczowa jest także rozbudowa infrastruktury, nie tylko kolejowej, drogowej, ale także lotniczej. Stąd decyzja o rozbudowie Okęcia, infrastruktury dookoła, dojazdu i zaparkowania przy tym porcie - mówił Klimczak.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Konrad Wojnarowski wskazał, że „inwestycje w zieloną transformację to jeden z naszych priorytetów. Transport miejski jest jego częścią. Program FEnIKS to ponad 100 miliardów złotych”.

- To są pierwsze inwestycje w transport miejski z FEnIKS-a. Ich beneficjentem jest właśnie Warszawa. Jestem przekonany, że kolejne miasta pójdą drogą stolicy - miasta wojewódzkie, regionalne, subregionalne, ale także mniejsze i średnie miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze - podkreślił.

Środki pochodzą z budżetu Unii Europejskiej do 2027 r. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama