Reklama

Tramwaj na Gocław. Nieco bliżej inwestycji, ale wciąż brakuje pieniędzy

Krok bliżej do budowy tramwaju na Gocław. Kluczowy odcinek ma decyzję lokalizacyjną. Ale wciąż brakuje pieniędzy. Problemem jest też remont „Średnicy”. Jeśli tramwajarze nie wyrobią się przed kolejarzami, inwestycja zostanie przełożona na drugą połowę lat 30.
Tramwaj na Gocław
Tramwaj na Gocław

Autor: UM Warszawa / mat. pras.

Wraca temat budowy tramwaju na Gocław. Chodzi o linię, która połączyłaby obecne torowisko przy al. Waszyngtona ze sporymi osiedlami na Gocławiu. Pomysł na trasę jest gotowy od lat. Tak samo jak jego uzasadnienie merytoryczne. Jednak inwestycja znajduje się daleko na liście priorytetów ratusza ze względu na potencjalną kolizję z trzecią linią metra – obie dowoziłyby tych samych pasażerów do centrum.

Mimo posiadania ważnej decyzji środowiskowej, na razie sama budowa nie ma finansowania. Jednak w sierpniu Rada Warszawy przyjęła plany Tramwajów Warszawskich, w których inwestycja jednak się znalazła. Spółka podaje, że tramwaj na Gocław powstanie w latach 2027-2030. Po stronie miasta potrzebne jest 125 mln zł. Resztę może pokryć np. potencjalna dotacja z Unii Europejskiej. Co ważne, w tych samych latach planowany jest remont torowiska al. Waszyngtona, do którego nowa linia byłaby podłączona.

Tramwaj na Gocław
Tramwaj na Gocław / źródło: UM Warszawa, rok 2017.

Nowe decyzje w sprawie tramwaju 

W grudniu pojawiły się nowe informacje dotyczące potencjalnej budowy. Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) utrzymano decyzję lokalizacyjną dla kawałka inwestycji (między al. Waszyngtona a al. Stanów Zjednoczonych). To newralgiczny odcinek, który został oprotestowany przez część mieszkańców Saskiej Kępy, a także przez działkowców.

SKO podtrzymał decyzję prezydenta Warszawy z 2023 roku. W dokumentach czytamy, że trasa na Saskiej Kępie będzie przebiegać wzdłuż Kanałku Wystawowego. Zaplanowano budowę: 

  • trzech kładek pieszo-rowerowych, 
  • mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego 
  • przebudowę całego terenu. 

Nie oznacza to, że decyzja jest prawomocna. Strony mogą jeszcze się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Odwoławczego.

W dokumentach przytoczono też opinię Biura Infrastruktury: 

„Z uwagi na szeroki zakres prac w al. Waszyngtona oraz związane z tym spodziewane utrudnienia, inwestycja polegająca na budowie trasy tramwajowej do Gocławia nie powinna być realizowana w okresie modernizacji linii średnicowej przez PKP PLK S.A.” – czytamy. 

Obecnie remont „Średnicy” został po raz kolejny przełożony, tym razem na 2030 rok. Jeżeli do tego czasu nie uda się zbudować tramwaju, inwestycja zostanie przeniesiona na drugą połowę lat 30.  

           

Jaki plan tramwaju na Gocław? 

W 2016 wybrano trasę, o długości 3,6 km, która przebiegać ma: 

  • al. Waszyngtona 
  • wzdłuż Kanału Wystawowego (po wschodniej stronie) 
  • mostem nad Trasą Łazienkowską 
  • ul. Bora-Komorowskiego 
  • do pętli Gocław.

W sumie powstać ma siedem przystanków. Pierwszy na wysokości ul. Zwycięzców, przed planowanym mostem tramwajowym. Kolejny na kładce nad al. Stanów Zjednoczonych – powstać tam ma węzeł przesiadkowy połączony z Trasą Łazienkowską, a ruch samochodowy ma zostać przeniesiony do tunelu. 

Kolejne cztery przystanki zaplanowano już w pobliżu ul. Bora Komorowskiego. Co ciekawe, jeden z nich znalazłby się dokładnie w miejscu planowanej stacji M3. 

Z pętli Gocław do stacji Metro Centrum tramwaje mają jechać ok. 17 minut. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ice 30.12.2024 23:04
Kolejna ściema, już chyba tylko najbardziej naiwni wierzą że ten tramwaj kiedykolwiek powstanie. Zresztą z metrem będzie to samo....

Waldek 29.12.2024 04:26
1) Kiedy tramwaj jako nowa linia od Rondo Wiatraczna na drugą stronę Wisły tj. Aleją Stanów Zjednoczonych gdzie zostawiono rezerwę, przez Most Łazienkowski 2) Albo tramwaj przez Wisłę koło mostu Siekierkowskiego jako nowe połączenie z lewym brzegiem Wisły od Wiatracznej. Dlaczego wszystko ciśną przez Rondo Waszyngtona, Most Poniatowskiego centrum, tam i tak już jest zapchane. 3) Kiedy zamknięcie ringu drogowego obwodnicy śródmiejskiej Wiatraczna-Zabraniecka-Rondo Żaba, nad torami kolejowymi 4) kiedy jakiś przejazd nad/pod torami kolejowymi od Kijowskiej do Marsa nie ma przejazdu i połączenie pomiędzy Pragą Południe, a Targówkiem. Miało powstać na Euro 2012, a teraz przecież przybyło to ok. 50 tys ludzi. Potrzeba min trzech takich połączeń. 4) Gdzieś KOW kolejowa obwodnica Warszawy, co też miała powstać na Euro 2012. Cały ruch idzie przez centrum, a powinny powstać alternatywne linie. 5) Kiedy połączenie węzła Zakręt z Radzymińską. Praga jest bardzo pomijana i niedofinansowana.

Uxu 28.12.2024 19:13
"Strony mogą jeszcze się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Odwoławczego". Naprawdę? Jest taki sąd?

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama