Wraca temat budowy tramwaju na Gocław. Chodzi o linię, która połączyłaby obecne torowisko przy al. Waszyngtona ze sporymi osiedlami na Gocławiu. Pomysł na trasę jest gotowy od lat. Tak samo jak jego uzasadnienie merytoryczne. Jednak inwestycja znajduje się daleko na liście priorytetów ratusza ze względu na potencjalną kolizję z trzecią linią metra – obie dowoziłyby tych samych pasażerów do centrum.
Mimo posiadania ważnej decyzji środowiskowej, na razie sama budowa nie ma finansowania. Jednak w sierpniu Rada Warszawy przyjęła plany Tramwajów Warszawskich, w których inwestycja jednak się znalazła. Spółka podaje, że tramwaj na Gocław powstanie w latach 2027-2030. Po stronie miasta potrzebne jest 125 mln zł. Resztę może pokryć np. potencjalna dotacja z Unii Europejskiej. Co ważne, w tych samych latach planowany jest remont torowiska al. Waszyngtona, do którego nowa linia byłaby podłączona.
.png)
Nowe decyzje w sprawie tramwaju
W grudniu pojawiły się nowe informacje dotyczące potencjalnej budowy. Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) utrzymano decyzję lokalizacyjną dla kawałka inwestycji (między al. Waszyngtona a al. Stanów Zjednoczonych). To newralgiczny odcinek, który został oprotestowany przez część mieszkańców Saskiej Kępy, a także przez działkowców.
SKO podtrzymał decyzję prezydenta Warszawy z 2023 roku. W dokumentach czytamy, że trasa na Saskiej Kępie będzie przebiegać wzdłuż Kanałku Wystawowego. Zaplanowano budowę:
- trzech kładek pieszo-rowerowych,
- mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego
- przebudowę całego terenu.
Nie oznacza to, że decyzja jest prawomocna. Strony mogą jeszcze się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Odwoławczego.
W dokumentach przytoczono też opinię Biura Infrastruktury:
„Z uwagi na szeroki zakres prac w al. Waszyngtona oraz związane z tym spodziewane utrudnienia, inwestycja polegająca na budowie trasy tramwajowej do Gocławia nie powinna być realizowana w okresie modernizacji linii średnicowej przez PKP PLK S.A.” – czytamy.
Obecnie remont „Średnicy” został po raz kolejny przełożony, tym razem na 2030 rok. Jeżeli do tego czasu nie uda się zbudować tramwaju, inwestycja zostanie przeniesiona na drugą połowę lat 30.
Jaki plan tramwaju na Gocław?
W 2016 wybrano trasę, o długości 3,6 km, która przebiegać ma:
- al. Waszyngtona
- wzdłuż Kanału Wystawowego (po wschodniej stronie)
- mostem nad Trasą Łazienkowską
- ul. Bora-Komorowskiego
- do pętli Gocław.
W sumie powstać ma siedem przystanków. Pierwszy na wysokości ul. Zwycięzców, przed planowanym mostem tramwajowym. Kolejny na kładce nad al. Stanów Zjednoczonych – powstać tam ma węzeł przesiadkowy połączony z Trasą Łazienkowską, a ruch samochodowy ma zostać przeniesiony do tunelu.
Kolejne cztery przystanki zaplanowano już w pobliżu ul. Bora Komorowskiego. Co ciekawe, jeden z nich znalazłby się dokładnie w miejscu planowanej stacji M3.
Z pętli Gocław do stacji Metro Centrum tramwaje mają jechać ok. 17 minut.
Napisz komentarz
Komentarze