Reklama

"Nowe otwarcie" Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Drogowcy zmieniają koncept

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest o krok od zaprezentowania nowego wariantu Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Ta wyczekiwana trasa, będąca częścią drogi S17, od lat budzi emocje i wywołuje kontrowersje. Czy najnowsze plany zakończą trwający od niemal dekady impas?
Koniec obwodnicy Warszawy
Koniec obwodnicy Warszawy

Źródło: GDDKiA

Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy to historia pełna zawiłości formalnych, sądowych i społecznych. Zaczęło się w 2015 roku, kiedy GDDKiA wystąpiła o decyzję środowiskową dla dwóch odcinków trasy: Drewnica–Ząbki oraz Ząbki–Zakręt. Zamiast decyzji, pojawiły się protesty mieszkańców Wesołej, którzy sprzeciwiali się zarówno budowie trasy na nasypie, jak i w tunelu.

Dodatkowy zwrot akcji nastąpił, gdy okazało się, że w Wesołej mieszka szef warszawskiej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co doprowadziło do przekazania sprawy do oddziału w Białymstoku. Decyzja wydana przez białostocką RDOŚ w 2018 roku została zaskarżona, a sprawa przeszła przez Wojewódzki i Naczelny Sąd Administracyjny. W listopadzie 2024 NSA uchylił wyrok WSA i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Nowe plany, stare problemy?

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało „nowe otwarcie” w sprawie WOW. Jak dowiedzieli się dziennikarze Radia Kolor, GDDKiA pracuje nad zupełnie nowym wariantem trasy, który mógłby odciąć się od dotychczasowych problemów prawnych.

— Mamy na to pomysł. Robimy pewne analizy, jeszcze zanim ogłosimy plan na to, jak chcemy zrealizować tę inwestycję — powiedział dziennikarzom Radia Kolor Paweł Woźniak, szef GDDKiA.

Doradca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Kwieciński, podkreślił jednak, że na szczegóły trzeba poczekać do przełomu stycznia i lutego. 

— Sytuacja formalno-prawna jest bardzo skomplikowana. Ta decyzja środowiskowa krąży w zawieszeniu, a szczegółowe informacje dotyczące dalszych działań ogłosimy na początku przyszłego roku — dodał Kwieciński.

Koncepcja planowanego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy. / fot. GDDKiA

Co czeka kierowców?

Wschodnia Obwodnica Warszawy to kluczowy odcinek dla usprawnienia ruchu w stolicy. Jednak protesty mieszkańców Wesołej, zawiłości sądowe i konflikty dotyczące decyzji środowiskowych skutecznie opóźniają jej realizację.

— Na tym etapie za wcześnie na wskazanie szczegółowych rozwiązań, które pozwolą na przyspieszenie realizacji tego zadania. O działaniach będziemy informowali na bieżąco, prawdopodobnie na początku przyszłego roku — powiedziała Raportowi Warszawskiemu Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

Nowy wariant WOW to szansa na przełom, ale czy rzeczywiście uda się znaleźć rozwiązanie, które zadowoli wszystkie strony? Na odpowiedź przyjdzie jeszcze poczekać.

Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 68 km warszawskiego węzła drogowego, na który składają się droga ekspresowa S8 na północy, S2 oraz fragment S17 kończący się na węźle Warszawa Wschód. Brakuje jednak kluczowego 14-kilometrowego odcinka między węzłami Warszawa Wschód i Drewnica. Jego brak utrudnia efektywne rozłożenie ruchu wokół miasta, zmuszając kierowców do korzystania z dróg wojewódzkich i ulic w dzielnicy Wesoła.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama