Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu. Od tamtej pory w Śródmieściu oraz częściach otaczających je dzielnic według przepisów wjeżdżać nie mogą pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub te niespełniające normy euro, a także auta z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4. Zakaz miał poprawić jakość powietrza w mieście i ograniczyć negatywny wpływ zanieczyszczeń na zdrowie mieszkańców.
Okazuje się jednak, że prawo to istnieje wyłącznie na papierze, bo kierowcom je łamiącym jak na razie nie grożą konsekwencje. Choć strażnicy miejscy kontrolują ulice pomocy mobilnej kamery, która skanuje tablice rejestracyjne aut i sprawdza, czy spełniają one wymogi, to kierujący, póki co nie muszą obawiać się mandatów.
W teorii wjazd nieuprawnionym samochodem do strefy może skutkować mandatem w wysokości 500 złotych. Urzędnicy od początku zapowiadali jednak, że kara finansowa będzie stosowana, dopiero gdy kierowca złamie przepisy po raz piąty. Oznacza to, że każdy może wjechać do SCT przestarzałym autem aż 4 razy. Biorąc pod uwagę niewielką częstotliwość kontroli, które strażnicy realizują przy pomocy jednej kamery, szanse na to, że kierowca otrzyma mandat, są naprawdę znikome.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja? Strażnicy miejscy nie karzą kierowców za łamanie prawa
Rzeczywiście, straż miejska poinformowała nas, że w 2024 roku nie wystawiła żadnego mandatu za łamanie przepisów Strefy Czystego Transportu w Warszawie.
- Informujemy, że w okresie od 1 lipca do 22 grudnia br. strażnicy miejscy, w trakcie kontroli wjazdów do Strefy Czystego Transportu, zatrzymali do kontroli 475 pojazdów. W ramach tych działań udzielili 5 ostrzeżeń, wydali 12 poleceń, 369 razy pouczyli kierujących pojazdami oraz 89 razy zwrócili uwagę na obowiązujące przepisy prawa – informuje Raport Warszawski warszawska straż miejska.
W kolejnych latach przepisy w Strefie Czystego Transportu mają zostać zaostrzone. Od 2026 roku pojazdy benzynowe będą musiały spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r., a te z Dieslem będą musiały być wyprodukowane najwcześniej w 2009 roku lub spełniać normę euro 5.
Granice SCT wyznaczają specjalne znaki, znajdują się one na ulicach Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskich, Trasie Łazienkowskiej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatracznej. Strefa wyznaczona jest także wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej do al. Prymasa Tysiącleci.
Napisz komentarz
Komentarze