Reklama

Rowerzyści w końcu pojadą przez tunel stacji Warszawa Wschodnia? „Wyznaczenie ścieżki jest możliwe”

Czy rowerzyści będą mogli swobodnie poruszać się pomiędzy Pragą-Południa a Pragą-Północ? Urzędnicy mają kilka pomysłów, które mogłyby to ułatwić. PKP S.A. rozważa możliwość wyznaczenia ścieżki rowerowej w jednym z tunelów na stacji Warszawa Wschodnia, a ZDM snuje plany o budowie rowerostrady.
Tunel na stacji Warszawa Wschodnia w Warszawie.
Tunel na stacji Warszawa Wschodnia w Warszawie.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Radny Pragi-Południe Robert Migas z Miasto Jest Nasze zwrócił uwagę na problem z utrudnionym przejazdem dla rowerzystów pomiędzy jego dzielnicą a Pragą-Północ. Jak wskazuje w swojej interpelacji, obecnie jedyny legalny przejazd znajduje się wzdłuż Wybrzeża Szczecińskiego. W takiej sytuacji mobilność dla cyklistów jest mocno ograniczona. 

- Konieczne jest dalsze zszywanie obu dzielnic. Takie przejazdy można byłoby wytyczyć w ciągu ulicy Zamoyskiego pod wiaduktem (ciąg pieszy jest obok), jak i w jednym z tuneli Dworca Wschodniego. Najbardziej nadaje się do tego tunel zachodni ze względu na brak kolizji z wejściem na perony. Podobno kiedyś ta koncepcja była analizowana przez ZDM, ale odpadła przez zaporowe koszty zaproponowane przez PKP. Być może po zmianie kierownictwa spółki możliwe byłyby korzystniejsze warunki dla ZDM – pisze radny Miasto Jest Nasze Robert Migas. 

W swojej interpelacji radny pyta o możliwość zrealizowania takich planów i pomysły miasta na rozwój infrastruktury rowerowej na prawym brzegu Wisły. Nakreślony przez niego problem mogłaby rozwiązać rowerostrada, której budowa planowana była przy okazji Nowej Trasy Tysiąclecia.

Ścieżka rowerowa w tunelu na stacji Warszawa Wschodnia? 

Jak dowiadujemy się z odpowiedzi spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., obecnie na stacji Warszawa Wschodnia zamontowane zostały prowadnice dla rowerów w przejściu zachodnim i wschodnim. Brakuje ich za to w środkowym tunelu. PKP tłumaczy, że wynika to z dużego natężenia ruchu pieszych i dbałości o ich bezpieczeństwo. Kolejarze zapowiedzieli jednak, że rozważają wyznaczenie ścieżki dla rowerów przez zachodni tunel.

- Jednostki merytoryczne PLK SA potwierdzają, że możliwe byłoby wyznaczenie drogi dla rowerów w przejściu zachodnim stacji Warszawa Wschodnia. Realizacja powyższego uzależniona jest jednak od możliwości pozyskania finansowania na ten cel. W związku z powyższym PLK SA proponuje wytyczenie przez służby miejskie w ciągu ulic Targowej i Zamoyskiego oddzielnej infrastruktury rowerowej. Równocześnie PLK S.A. deklaruje pełną współpracę z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy w wyznaczaniu nowych połączeń pieszych i rowerowych na skrzyżowaniu z infrastrukturą kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – informuje PKP S.A.

Tunel na stacji Warszawa Wschodnia w Warszawie
Tunel na stacji Warszawa Wschodnia w Warszawie / autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Rowerowe połączenie pomiędzy Pragą-Południe a Pragą-Północ?

Do propozycji Roberta Migasa odniósł się również Zarząd Dróg Miejskich. Drogowcy podkreślają, że wyznaczenie ścieżki rowerowej wzdłuż Zamoyskiego wymaga opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej. 

- Nie może ona obejmować wyłącznie przejazdu pod wiaduktem, ale musi mieć kontynuację umożliwiająca dalszą jazdę rowerem. Przygotowanie dokumentacji oraz realizacja prac w terenie stanowi zadanie inwestycyjne wymagające przyznania odpowiednich środków finansowych przez Radę m.st. Warszawy. Przystąpienie do przygotowywania inwestycji byłoby możliwe w przypadku otrzymania odpowiednich funduszy – informuje Karolina Gałecka, zastępczyni dyrektora ZDM.

Jednocześnie drogowcy informują, że budowa rowerostrady będzie realizowana dopiero po wpisaniu tej inwestycji do Wieloletniej Prognozy Finansowej i przyznaniu ZDM odpowiednich środków na ten cel.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama